Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 3/2011

„Nauczycielu, rad┼║ sobie dobrze sam…(?)” 


Nie┼éatwo pisa─ç na pocz─ůtku roku szkolnego, ale tak, by tekst nie by┼é tylko sprawozdaniem z pierwszego miesi─ůca nauki, bo po prostu niewiele si─Ö wydarzy┼éo…

W skali globalnej jednak ostatnie miesi─ůce przynios┼éy wiele wydarze┼ä, wobec kt├│rych nie mo┼╝na przej┼Ť─ç do porz─ůdku dziennego.

Pocz─ůwszy od zamachu szale┼äca w Norwegii po wybuchy niezadowolenia w Anglii, czy dramatyczne protesty w Grecji i innych pa┼ästwach powodowane kolejn─ů faz─ů kryzysu ekonomicznego w Europie mogli┼Ťmy si─Ö upewni─ç i przekona─ç, ┼╝e ┼╝yjemy w ciekawych, ale i niebezpiecznych czasach, a tak┼╝e i o tym, ┼╝e to wielowymiarowe niebezpiecze┼ästwo mo┼╝e zapuka─ç do naszych drzwi.

Warto wi─Öc zastanowi─ç si─Ö, co w takich czasach mo┼╝e sta─ç si─Ö istotn─ů warto┼Ťci─ů, kt├│ra potrafi w chwilach zagro┼╝enia (chocia┼╝by ekonomicznego) zespoli─ç nie tylko lokalne spo┼éeczno┼Ťci, ale nar├│d czy wsp├│lnoty mi─Ödzynarodowe. Na pewno co┼Ť jeszcze opr├│cz opartej na zdrowych zasadach gospodarki. Osobi┼Ťcie doda┼ébym ludzk─ů solidarno┼Ť─ç. To przecie┼╝ ona ka┼╝e nam by─ç otwarta na drugiego cz┼éowieka. Ta humanistyczna koncepcja widzenia cz┼éowieka ┼╝ywa w Polsce przez ca┼ée lata osiemdziesi─ůte ubieg┼éego wieku, sta┼éa si─Ö popularna w ca┼éej Europie na pocz─ůtku lat 90-tych za spraw─ů tzw. „jesieni lud├│w”. Teraz, kiedy, jak si─Ö wydaje, Europie jest szczeg├│lnie potrzebna jakby przesta┼éa by─ç wszechobecna ide─ů, kt├│ra przecie┼╝ nios┼éa prawdziw─ů wolno┼Ť─ç ludziom i narodom. A czy w Polsce potrafili┼Ťmy jako spo┼éecze┼ästwo z t─ů wolno┼Ťci─ů sobie poradzi─ç, ale tak by s┼éu┼╝y┼éa ona og├│lnospo┼éecznym celom i zadaniom, czy ugrz─Özn─Öli┼Ťmy w egoistycznym zaspokajaniu w─ůsko rozumianych potrzeb? A jak w tym wszystkim odnalaz┼éa si─Ö polska szko┼éa?

Na ile jej reformowanie idzie w dobrym kierunku, a ┼Ťrodki przeznaczone na o┼Ťwiat─Ö s─ů wypadkow─ů cel├│w, jakie stawia si─Ö przed polsk─ů szko┼é─ů. Na ile to wszystko gwarantuje r├│wne prawo dost─Öpu do o┼Ťwiaty – oto kilka pyta┼ä, kt├│re trzeba postawi─ç by odpowiedzie─ç na pytania o kondycj─Ö polskiej szko┼éy.

Pozostawiaj─ůc te pytania na razie bez odpowiedzi warto zada─ç inne, rzadziej zadawane a nie mniej istotne, a mianowicie: Czy stworzono sp├│jny system warto┼Ťci i wskazano na autorytety, kt├│re mog─ů by─ç ich uosobieniem. W dzisiejszych rozchwianych ideowo czasach wydaje si─Ö to niezmiernie wa┼╝ne.

Szko┼éa w pogoni za jak najlepszymi wynikami nauczania nie mo┼╝e sta─ç si─Ö pustyni─ů wychowawcz─ů, a inicjatywy prowadzone na rzecz wychowania (szeroko rozumianego) nie mog─ů by─ç jedynie kolejnym punktem rozumianego biurokratycznie programu wychowawczego.

Szkole s─ů potrzebne autorytety – tak┼╝e nauczycielskie – a te ostatnimi laty skutecznie zwalczano zw┼éaszcza za spraw─ů kr─Ög├│w opiniotw├│rczych, g┼é├│wnie medi├│w.

Postaci─ů cz─Östo goszcz─ůc─ů na ┼éamach prasy, pojawiaj─ůc─ů si─Ö nierzadko w radiu, telewizji czy Internecie by┼é nauczyciel, ale pokazywany zazwyczaj w krytycznym ┼Ťwietle. M├│wiono te┼╝ o nim przy okazji rozpoczynaj─ůcego si─Ö i ko┼äcz─ůcego roku szkolnego, z okazji Dnia Nauczyciela, no i oczywi┼Ťcie przy okazji podwy┼╝ek dla nauczycieli. O tych ostatnich m├│wiono najg┼éo┼Ťniej i to najcz─Ö┼Ťciej z wyrzutem o szczeg├│lnym uprzywilejowaniu tej grupy zawodowej. Gdy pokazywano problemy o┼Ťwiatowe, to najcz─Ö┼Ťciej w kontek┼Ťcie nieuchronnej (pono─ç) nowelizacji „Karty nauczyciela”, czy te┼╝ bezradno┼Ťci szko┼éy w rozwi─ůzywaniu jej dydaktycznych i wychowawczych problem├│w.

Wykreowano wi─Öc ┼Ťwiadomie lub nie┼Ťwiadomie – wizerunek archaicznej szko┼éy i nauczyciela – antybohatera.

Nie musz─Ö nikogo przekonywa─ç jakie szkody wyrz─ůdzono w ten spos├│b szkole, kt├│ra przechodzi istotne przeobra┼╝enia. Szko┼éa przechodzi prawdziw─ů transformacj─Ö, co wynika m.in. z faktu przynale┼╝no┼Ťci Polski do Unii Europejskiej.

W tej sytuacji kre┼Ťlenie negatywnego wizerunku polskiej szko┼éy wydaje si─Ö niczym nieuzasadnione, natomiast podj─Öcie og├│lnonarodowej debaty na temat roli szko┼éy w nowej rzeczywisto┼Ťci i najbli┼╝szej perspektywie (do roku 2030) jest wr─Öcz niezb─Ödne. Zastanowi─ç si─Ö trzeba jak zach─Öci─ç m┼éodych zdolnych ludzi do wyboru zawodu nauczycielskiego, a w ┼Ťlad za tym sko┼äczy─ç ja┼éow─ů dyskusj─Ö o negatywnej selekcji kandydat├│w.

Ponadto należy na nowo rozważyć drogę awansu nauczycielskiego, warunków pracy i płacy.

Wysokie wymagania stawiane polskiemu nauczycielowi musz─ů i┼Ť─ç w parze z jego pozycj─ů spo┼éeczn─ů i presti┼╝em zawodowym.

I na koniec kilka s┼é├│w „o samym sobie do samych siebie”.

Chyba nie potrafili┼Ťmy do tej pory stworzy─ç nauczycielskiego lobbingu, kt├│ry w dobrze poj─Ötym interesie- nie w┼éasnym, a polskiej szko┼éy – potrafi┼éby skutecznie zabiega─ç o tak─ů reform─Ö polskiej szko┼éy, kt├│ra jej absolwentom stwarza┼éaby lepsze szanse na realizacj─Ö w┼éasnych marze┼ä i aspiracji wpisanych w rozw├│j w┼éasnego kraju. Takiej szko┼éy chcia┼ébym ┼╝yczy─ç nam wszystkim – rodzicom, uczniom i nauczycielom – i to nie tylko w Dniu Edukacji Narodowej.

Andrzej Pieczonka
Wola Rafałowska