Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 2/2012

Uda┼éo si─Ö! CYFROWA SZKO┼üA w Zabrat├│wce! 


W obecnej dobie niezwykle szybkiego rozwoju technologii informatycznych, niezwykle wa┼╝ne jest wyposa┼╝enie m┼éodych ludzi w podstawowe umiej─Ötno┼Ťci korzystania z tych┼╝e technologii. I by─ç mo┼╝e wydawa─ç by si─Ö mog┼éo, ┼╝e wszyscy potrafimy ju┼╝ sprawnie pos┼éugiwa─ç si─Ö komputerem i urz─ůdzeniami z nim zwi─ůzanymi, to wci─ů┼╝ pojawia si─Ö pytanie: czy nasza wiedza, kompetencje s─ů wystarczaj─ůce? Chodzi tu bowiem nie tylko o samo pos┼éugiwanie si─Ö zdobyczami techniki, ale przede wszystkim zdolno┼Ť─ç rozs─ůdnego, odpowiedzialnego ich wykorzystania, umiej─Ötno┼Ť─ç selekcji, kreatywno┼Ť─ç, tw├│rcze my┼Ťlenie. Nowe technologie nie maj─ů „zabi─ç” w nas krytycznego my┼Ťlenia. Wr─Öcz odwrotnie – maj─ů motywowa─ç, intrygowa─ç, a tym samym rozwija─ç.

Wychodz─ůc naprzeciw tym potrzebom Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomi┼éo program rozwijania kompetencji uczni├│w i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) „Cyfrowa Szko┼éa”. Chodzi tu o wspieranie modelu nauczania zapewniaj─ůcego rozwijanie kreatywno┼Ťci, umiej─Ötno┼Ťci wsp├│┼épracy i krytycznego my┼Ťlenia uczni├│w, a tak┼╝e pozwalaj─ůcego im na sprawne wyszukiwanie oraz tw├│rcze wykorzystywanie dost─Öpnych ┼║r├│de┼é wiedzy.

Projekt, kt├│rego realizacj─Ö planuje si─Ö w okresie od kwietnia 2012 do sierpnia 2013 ma charakter pilota┼╝owy dla wieloletniego programu, kt├│ry stanowi kompleksowe przedsi─Öwzi─Öcie, maj─ůce na celu osi─ůgni─Öcie przez szko┼éy funkcjonalno┼Ťci szko┼éy cyfrowej. Obejmuje ono cztery obszary:

  • e-nauczyciel – przygotowanie nauczycieli do nauczania, komunikowania si─Ö z uczniami i rodzicami oraz prowadzenia dokumentacji szkolnej z wykorzystaniem TIK,
  • e-zasoby edukacyjne, w tym e-podr─Öcznik – uzupe┼énienie oferty publicznych elektronicznych zasob├│w edukacyjnych, w tym zapewnienie dost─Öpu do nieodp┼éatnych e-podr─Öcznik├│w,
  • e-szko┼éa – zapewnienie szko┼éom niezb─Ödnej infrastruktury, w szczeg├│lno┼Ťci nowoczesnych pomocy dydaktycznych, e-ucze┼ä – zapewnienie uczniom, w szczeg├│lno┼Ťci zagro┼╝onych cyfrowym wykluczeniem, dost─Öpu do nowoczesnych pomocy dydaktycznych.

W ramach programu pilota┼╝owego dyrektorzy szk├│┼é z w┼éasnej inicjatywy albo na wniosek rady pedagogicznej lub rady szko┼éy wyst─Öpowali do organ├│w prowadz─ůcych
z wnioskiem o wyposa┼╝enie szko┼éy w pomoce dydaktyczne. W kolejnym etapie z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego organ prowadz─ůcy kierowa┼é si─Ö do wojewody, a nast─Öpnie zesp├│┼é powo┼éany przez wojewod─Ö dokonywa┼é oceny formalnej wniosk├│w organ├│w prowadz─ůcych oraz kwalifikowa┼é szko┼éy do obj─Öcia wsparciem finansowym w drodze nast─Öpuj─ůcej procedury.

Wnioski z┼éo┼╝y┼éo 46% organ├│w prowadz─ůcych. Dotyczy┼éy one 3507 publicznych szk├│┼é podstawowych uprawnionych do z┼éo┼╝enia wniosku.

Spo┼Ťr├│d zg┼éosze┼ä wy┼éoniono ok. 400 szk├│┼é, w tym z wojew├│dztwa podkarpackiego 28. W┼Ťr├│d nich znalaz┼éa si─Ö, jako jedyna w gminie, Szko┼éa Podstawowa im. Orl─ůt Lwowskich w Zabrat├│wce.

Wsparcie finansowe zostanie udzielone organom prowadz─ůcym szko┼éy - jednostkom samorz─ůdu terytorialnego - w formie dotacji celowej z bud┼╝etu pa┼ästwa. Za te pieni─ůdze b─Öd─ů mog┼éy kupi─ç m.in: przeno┼Ťne komputery dla uczni├│w i nauczycieli, drukarki, skanery, tablice interaktywne, projektory multimedialne. Za┼éo┼╝ono, ┼╝e szko┼éy uczestnicz─ůce w programie b─Öd─ů mog┼éy wybra─ç do przetestowania jeden z dw├│ch wariant├│w, dotycz─ůcych wykorzystania przeno┼Ťnych komputer├│w:

1) ucze┼ä z mobilnego komputera korzysta wy┼é─ůcznie w szkole - na lekcjach i w czasie wolnym od zaj─Ö─ç dydaktycznych;

2) ucze┼ä z mobilnego komputera korzysta w szkole, ale ma tak┼╝e mo┼╝liwo┼Ť─ç4) wypo┼╝yczenia go do domu (dotyczy uczni├│w klas IV).

Zgodnie z programem, organy prowadz─ůce, kt├│rym udzielono wsparcia, b─Öd─ů musia┼éy zadba─ç o to, aby szko┼éy zrealizowa┼éy okre┼Ťlone zadania zwi─ůzane ze stosowaniem TIK w nauczaniu.

Jak wspomniano program ten ma charakter pilota┼╝owy. Od jego wynik├│w zale┼╝e─ç b─Ödzie decyzja o realizacji programu wieloletniego. W ramach ewaluacji programu Instytut Bada┼ä Edukacyjnych w Warszawie b─Ödzie bada┼é m.in. wp┼éyw TIK na jako┼Ť─ç i efekty kszta┼écenia, a zw┼éaszcza podnoszenie podstawowych kompetencji uczni├│w (pisania, czytania, liczenia) oraz umiej─Ötno┼Ťci spo┼éecznych i tw├│rczych. Chodzi tak┼╝e o monitorowanie celu, jakim jest powi─Ökszenie bazy dydaktycznej szk├│┼é o nowoczesny sprz─Öt informatyczny.

Program ten powinien zapocz─ůtkowa─ç zasadnicz─ů zmian─Ö w podej┼Ťciu do procesu nauczania w polskiej szkole, w kt├│rym w coraz wi─Ökszym stopniu powinny by─ç wykorzystywane techniki informatyczne. Z do┼Ťwiadcze┼ä wi─Ökszo┼Ťci europejskich pa┼ästw wynika bowiem, ┼╝e zastosowanie narz─Ödzi informatycznych w edukacji zwi─Öksza zaanga┼╝owanie uczni├│w w nauk─Ö i poprawia ich wyniki.

Cieszymy si─Ö bardzo, ┼╝e uda┼éo nam si─Ö zakwalifikowa─ç do tego programu, mamy jednak r├│wnie┼╝ ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e udzia┼é w pilota┼╝u nak┼éada na nas du┼╝─ů odpowiedzialno┼Ť─ç.

Na podst. stron http://www.cyfrowaszkola.org/
http://www.men.gov.pl/

SP Zabrat├│wka