Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 3/2013

Sukces w szkole jest mo┼╝liwy Zapewne ka┼╝dy rodzic zapytany, czy chcia┼éby, aby dziecko osi─ůgn─Ö┼éo sukces, odpowiedzia┼éby twierdz─ůco, jednak nie ka┼╝dy potrafi┼éby powiedzie─ç, jak pom├│c dziecku by mia┼éo dobre osi─ůgni─Öcia w szkole.


Gdyby kto┼Ť zapyta┼é nas jaki jest po┼╝─ůdany wizerunek cz┼éowieka XXI wieku pewnie pada┼éyby odpowiedzi typu: cz┼éowiek z mo┼╝liwo┼Ťciami, ┼Ťwiadomy w┼éasnej warto┼Ťci, z umiej─Ötno┼Ťci─ů wyeksponowania w┼éasnych atut├│w, asertywny, po prostu cz┼éowiek sukcesu. Kto nie chcia┼éby nim by─ç?

Celowo w tytule artyku┼éu zastosowa┼éam zdanie, kt├│re jest jednocze┼Ťnie tytu┼éem ksi─ů┼╝ki Christiny Buchner - „Sukces w szkole jest mo┼╝liwy”, gdy┼╝ zafrapowa┼éo mnie spojrzenie autorki na szkolny sukces w kontek┼Ťcie szerszym ni┼╝ rewelacyjne stopnie ze wszystkich przedmiot├│w. Mianowicie, tu chyba nikt nie zaprzeczy, poczucie prawdziwego sukcesu rodzi si─Ö po podj─Ötym wysi┼éku, kt├│ry przyni├│s┼é efekt (jakikolwiek). Dziecko osi─ůga sukces w szkole, gdy do┼Ťwiadcza tego, ┼╝e robi post─Öpy w nauce - czerpie z tego rado┼Ť─ç, to je motywuje do dalszego wysi┼éku, widzi sens swojej pracy, wykorzystuje swoj─ů wiedz─Ö w jakiej┼Ť formie pozalekcyjnej, a co najwa┼╝niejsze osi─ůga rezultaty, kt├│re s─ů odpowiednie do jego uzdolnie┼ä. Oznacza to, ┼╝e KA┼╗DE DZIECKO MO┼╗E OSI─äGN─ä─ć SUKCES W SZKOLE, przy oczywi┼Ťcie jednoczesnym wysi┼éku rodzic├│w i nauczycieli.

Zapewne ka┼╝dy rodzic zapytany, czy chcia┼éby, aby dziecko osi─ůgn─Ö┼éo sukces, odpowiedzia┼éby twierdz─ůco, jednak nie ka┼╝dy potrafi┼éby powiedzie─ç, jak pom├│c dziecku by mia┼éo dobre osi─ůgni─Öcia w szkole. Trzeba jednak przyzna─ç, ┼╝e d─ů┼╝enie do sukcesu dziecka w szkole ju┼╝ od najm┼éodszych lat nie jest fanaberi─ů wsp├│┼éczesnego ┼Ťwiata. Szko┼éa od zawsze nastawiona jest na wszechstronny rozw├│j dzieci, na odkrywanie talent├│w, a tym samym kreowanie przysz┼éo┼Ťci. Dzi┼Ť szko┼éa jeszcze bardziej nastawia si─Ö na dzia┼éania rozwijaj─ůce wszechstronny rozw├│j dziecka. Mo┼╝na pos┼éu┼╝y─ç si─Ö tu przyk┼éadem dzia┼éalno┼Ťci Zespo┼éu Szk├│┼é w Chmielniku, gdzie wychowanie zaczyna si─Ö ju┼╝ w naszym przedszkolu od dzieci trzyletnich, poprzez poszczeg├│lne etapy szko┼éy podstawowej, a┼╝ po gimnazjum. Kiedy powstawa┼é Zesp├│┼é Szk├│┼é nikt nie przypuszcza┼é, ┼╝e b─Ödzie to tw├│r tak przyjazny dzieciom. Tu obserwacja rozwoju dziecka prawie od pocz─ůtku przynosi wiele korzy┼Ťci. Wiemy jakich chcieliby┼Ťmy mie─ç gimnazjalist├│w, kt├│r─ů sfer─Ö ich rozwoju nale┼╝a┼éoby dostymulowa─ç w klasach wcze┼Ťniejszych, na co zwr├│ci─ç szczeg├│ln─ů uwag─Ö? Ca┼éo┼Ťciowe potraktowanie sprawy wychowania jest czym┼Ť niezwykle po┼╝ytecznym. Kt├│ra matka nie zmieni┼éaby zasad wychowania swojego dziecka, gdyby wiedzia┼éa jaki wyro┼Ťnie z niego m┼éodzieniec? Istniej─ů bowiem takie cechy dobrego ucznia, kt├│re mo┼╝na rozwija─ç w pierwszych latach nauki, przy dobrej i owocnej wsp├│┼épracy mi─Ödzy domem rodzinnym a szko┼é─ů.

 

Co mog─ů zrobi─ç rodzice?

Autorka wspomnianej ksi─ů┼╝ki podpowiada zakresy, w jakich rodzice mog─ů wspiera─ç swoje dziecko:

  1. Tzw. „zewn─Ötrzne ramy nauki” czyli porz─ůdek i troska. Porz─ůdku uczymy dziecko od najm┼éodszych lat kiedy pomagamy mu w skompletowaniu przybor├│w szkolnych, zwracamy uwag─Ö na ┼éad na biurku, pakowanie si─Ö po odrobionych zadaniach domowych, zwracamy uwag─Ö na dba┼éo┼Ť─ç o ksi─ů┼╝ki i zeszyty, a tak┼╝e kiedy dbamy, aby dziecko zjad┼éo ┼Ťniadanie w domu, oraz pakujemy drugie ┼Ťniadanie do szko┼éy, a w ko┼äcu pilnujemy w┼éa┼Ťciwych proporcji czasu na nauk─Ö i odpoczynek.
  2. Zaangażowanie w pracę dziecka - codzienne sprawdzenie o czym uczyło się w szkole, kontrola zadań domowych, zachęcanie do rozwijania pasji i zainteresowań.
  3. Wsp├│┼épraca ze szko┼é─ů - ucz─Öszczanie na zebrania rodzicielskie, kontakt z nauczycielem, realizowanie zalece┼ä.
  4. Docenienie szkolnej pracy dziecka - chwalenie nawet drobnych postępów w jego pracy, uczęszczanie na szkolne imprezy, uczestnictwo obojga rodziców w życiu szkoły.

Dziecko dostrzega u rodzic├│w te wszystkie formy zainteresowania jego nauk─ů w szkole, a co za tym idzie spostrzega szko┼é─Ö jako wa┼╝n─ů cz─Ö┼Ť─ç swojego ┼╝ycia. M┼éody cz┼éowiek uczy si─Ö w ten spos├│b dba─ç o siebie, o sw├│j komfort w szkole, odczuwalny wtedy, gdy jest dobrze przygotowane do lekcji, wyspane i najedzone. Pu┼éapk─Ö stanowi cz─Östo zaanga┼╝owana postawa rodzic├│w w klasach m┼éodszych i brak zainteresowania w starszych klasach szko┼éy. Bierze si─Ö to z b┼é─Ödnego twierdzenia, ┼╝e dziecko starsze, np. w gimnazjum, jest na tyle du┼╝e, ┼╝e potrafi samo sobie poradzi─ç. Tymczasem dziecko widz─ůc s┼éabn─ůce zainteresowanie rodzic├│w szko┼é─ů, powoli traci motywacj─Ö do pracy. W przypadku starszych dzieci, m┼éodzie┼╝y, wszystkie powy┼╝sze punkty powinny nadal by─ç przestrzegane, z naciskiem na kontrol─Ö post─Öp├│w dziecka, kontakt ze szko┼é─ů, utrzymanie dyscypliny w przestrzeganiu czasu po┼Ťwi─Öconego pracy dziecka w domu.

Oczywi┼Ťcie te wszystkie punkty wymagaj─ů podj─Öcia od rodzic├│w sporego wysi┼éku i po┼Ťwi─Öcenia, ale tylko wtedy b─Ödziemy pewni, ┼╝e zrobili┼Ťmy wszystko co w naszej mocy, aby nasze dziecko osi─ůgn─Ö┼éo sukces. Najwa┼╝niejsze, aby to zaanga┼╝owanie by┼éo wsparte du┼╝─ů doz─ů rodzicielskiej mi┼éo┼Ťci i troski.

 

Co może zrobić szkoła?

W szkole mo┼╝na mno┼╝y─ç przyk┼éady dzieci, kt├│re osi─ůgn─Ö┼éy sukces na miar─Ö w┼éasnych mo┼╝liwo┼Ťci dzi─Öki dobrej wsp├│┼épracy rodzic├│w ze szko┼é─ů. Ale oczywi┼Ťcie nawet bez zaanga┼╝owania rodzic├│w szko┼éa podejmuje wszelki wysi┼éek, aby jej uczniowie „rozwin─Öli skrzyd┼éa”.

Od pocz─ůtku tego roku szkolnego w Zespole Szk├│┼é w Chmielniku funkcjonuje dodatkowy, dziesi─Öciogodzinny oddzia┼é przedszkolny, gdzie ucz─Öszczaj─ů 3, 4 i 5-latki. Program przedszkola nastawiony jest na stymulacje wszechstronnego rozwoju dzieci, dlatego wychowankowie bior─ů udzia┼é w zaj─Öciach z j. angielskiego oraz programach innowacyjnych, kt├│re powsta┼éy specjalnie dla nich.
W obecnym roku szkolnym w Zespole Szk├│┼é w Chmielniku realizowane s─ů nast─Öpuj─ůce programy innowacyjne dla dzieci i m┼éodzie┼╝y na r├│┼╝nych etapach edukacyjnych:

„Razem si─Ö bawimy i uczymy” – innowacja pedagogiczna dla dzieci w wieku przedszkolnym, kt├│ra powsta┼éa i realizowana jest na bazie wsp├│┼épracy z oddzia┼éem przedszkolnym ze Szko┼éy Podstawowej nr 3 w Chmielniku.

„Kolorowy ┼Ťwiat bajek i ba┼Ťni” – program innowacyjny, kt├│ry zosta┼é przygotowany dla dzieci klasy I Szko┼éy Podstawowej nr 1 w Chmielniku i b─Ödzie kontynuowany przez kolejne lata nauki, a┼╝ do zako┼äczenia innowacji z ko┼äcem roku 2014/2015.

„Czarodziejski ┼Ťwiat origami” oraz „Spotkajmy si─Ö
w Europie” programy innowacyjne dla dzieci z klas 1 – 3 Szko┼éy Podstawowej nr 1 w Chmielniku.

„Teatrzyk szkolny po angielsku” dla dzieci klas 4- 6 Szko┼éy Podstawowej nr 1.

„Tenisowe asy” program dla uczni├│w pragn─ůcych rozwija─ç umiej─Ötno┼Ť─ç gry w tenisa sto┼éowego.

„Szkolny fotoplastykon” program rozwijaj─ůcy wiedz─Ö filmow─ů u m┼éodzie┼╝y gimnazjalnej.

„R├│┼╝ne aspekty kultury brytyjskiej” program dla starszych mi┼éo┼Ťnik├│w j. angielskiego.

„Egzamin gimnazjalny z j─Özyka niemieckiego od A do Z” - pomoc dla gimnazjalist├│w.

„Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE – program kontynuowany od zesz┼éego roku szkolnego.

W kolejnych etapach szkolnych dzieci i m┼éodzie┼╝ korzystaj─ů dodatkowo z k├│┼éek zainteresowa┼ä, kt├│re s─ů organizowane w ramach wszystkich przedmiot├│w, organizuje si─Ö r├│wnie┼╝ mn├│stwo zaj─Ö─ç pomocnych s┼éabszym uczniom. Popularno┼Ťci─ů ciesz─ů si─Ö zaj─Öcia sportowe SKS, k├│┼éko szachowe, dru┼╝yna harcerska ZHP, zaj─Öcia artystyczne – plastyczne i muzyczne oraz zaj─Öcia dziennikarskie. Gimnazjum, w ramach programu profilaktycznego pt. „Rozwijaj─ůc swoje pasje i walcz─ůc z przemoc─ů wygrywam lepsze jutro”, zach─Öca uczni├│w do autoprezentacji zwi─ůzanej z ujawnianiem w┼éasnych pasji i zainteresowa┼ä. W ten spos├│b m┼éodzie┼╝ nauczy si─Ö dostrzega─ç swoje mocne strony, co stanowi przygotowanie do przysz┼éej pracy zawodowej. Pomaga w tym r├│wnie┼╝ organizowanie licznych konkurs├│w przedmiotowych i nie tylko. Ju┼╝ mamy pierwsze efekty tych dzia┼éa┼ä, a mianowicie ucze┼ä naszego Gimnazjum mo┼╝e poszczyci─ç si─Ö zaj─Öciem I miejsca w Powiatowych Igrzyskach M┼éodzie┼╝y Szkolnej w skoku wzwy┼╝, kolejny ucze┼ä w biegu na 100 metr├│w zaj─ů┼é I miejsce w Indywidualnych Mistrzostwach SZS w Lekkiej Atletyce, uczennica zosta┼éa nagrodzona za zaj─Öcie III miejsca w mi─Ödzyszkolnym konkursie ekologiczno - plastycznym „Dzieci tworz─ů sztuk─Ö ze ... ┼Ťmieci”.

B┼é─Ödem by┼éoby wymienianie jedynie zaj─Ö─ç pozalekcyjnych oraz konkurs├│w jako jedynej drogi do sukcesu ucznia. Ka┼╝da godzina lekcyjna z u┼╝yciem wielu ciekawych form i metod pracy zapewne przyczynia si─Ö do tego w r├│wnie du┼╝ym stopniu. Nowoczesne metody z wykorzystaniem projektor├│w multimedialnych i tablic interaktywnych, platformy e-learningowej u┼éatwiaj─ů naszym uczniom przyswojenie wiedzy jaka oferowana jest im w ca┼éym procesie dydaktycznym.

Cristina Buchner przypomina jednak: „Z psychologii rozwojowej wiemy, ┼╝e w rozwoju dziecka istnieje co┼Ť w rodzaju okien, kt├│re przez pewien czas pozostaj─ů otwarte i stwarzaj─ů dogodne warunki do wspierania tego rozwoju. Jednak w pewnym momencie zostaj─ů one zamkni─Öte. Wszystko co wydarzy si─Ö potem, wymaga du┼╝o wi─Ökszego nak┼éadu si┼é i daje mniejsze rezultaty.”

Zatem zapaszmy do wsp├│┼épracy ze szko┼é─ů wszystkich rodzic├│w, kt├│rzy wsp├│lnie z nami chc─ů wspiera─ç rozw├│j dzieci i wspomaga─ç w osi─ůganiu sukces├│w.

Monika W├│jcik

Zespół Szkół w Chmielniku