Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 4/2013

"Chcemy si─Ö rozwija─ç! - programy rozwojowe Gimnazjum w Chmielniku i szk├│┼é podstawowych w Zabrat├│wce i Woli Rafa┼éowskiej" 


Projekt „Chcemy si─Ö rozwija─ç! – programy rozwojowe Gimnazjum w Chmielniku i szk├│┼é podstawowych w Zabrat├│wce i Woli Rafa┼éowskiej” realizowany by┼é od wrze┼Ťnia 2012 r. do ko┼äca czerwca 2013 r. przez Zesp├│┼é Ekonomiczno – Administracyjny Szk├│┼é w Chmielniku, beneficjentem by┼éa Gmina Chmielnik.

Projekt zosta┼é zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapita┼é Ludzki, Priorytet IX. Rozw├│j wykszta┼écenia i kompetencji w regionach, Dzia┼éanie 9.1. Wyr├│wnywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jako┼Ťci us┼éug edukacyjnych ┼Ťwiadczonych w systemie o┼Ťwiaty, Poddzia┼éanie 9.1.2 Wyr├│wnywanie szans edukacyjnych uczni├│w z grup o utrudnionym dost─Öpie do edukacji oraz zmniejszanie r├│┼╝nic w jako┼Ťci us┼éug edukacyjnych. Projekt by┼é wsp├│┼éfinansowany przez Uni─Ö Europejsk─ů w ramach Europejskiego Funduszu Spo┼éecznego.

Og├│lnym celem projektu by┼éo podniesienie jako┼Ťci i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej ukierunkowanej na wyr├│wnywanie szans edukacyjnych uczni├│w, rozw├│j kompetencji kluczowych, uzyskanie zdolno┼Ťci do zatrudnienia dzi─Öki realizacji program├│w rozwojowych w Gimnazjum im. Szarych Szereg├│w w Chmielniku, w Szkole Podstawowej im. Stefana Kard. Wyszy┼äskiego w Woli Rafa┼éowskiej i Szkole Podstawowej im. Orl─ůt Lwowskich w Zabrat├│wce. W ramach projektu wsparciem zosta┼éo obj─Ötych 215 uczni├│w klas IV – VI ze Szk├│┼é Podstawowych w Zabrat├│wce i Woli Rafa┼éowskiej oraz z klas I – III Gimnazjum w Chmielniku.

W ramach celów ogólnych zorganizowane były:

  1. Doradztwo edukacyjno-zawodowe:
    a) doradztwo zawodowe indywidualne dla uczni├│w klas trzecich Gimnazjum (54 uczestnik├│w, 162 godziny),
    b) doradztwo edukacyjno-zawodowe grupowe dla uczni├│w klas I – III Gimnazjum (149 uczestnik├│w, 144 godziny).
  2. Zaj─Öcia wyr├│wnuj─ůce:
    a) zaj─Öcia logopedyczne dla uczni├│w klas IV – VI Szko┼éy Podstawowej w Zabrat├│wce (8 uczestnik├│w, 40 godzin),
    b) zaj─Öcia z j─Özyka polskiego dla uczni├│w klas IV – VI Szko┼éy Podstawowej w Woli Rafa┼éowskiej (6 uczestnik├│w, 30 godzin).
  3. Zaj─Öcia rozwijaj─ůce:
    a) zajęcia artystyczne we wszystkich w/w szkołach (31 uczestników, 130 godzin),
    b) zajęcia z języka angielskiego we wszystkich w/w szkołach (6 uczestników, 191 godzin),
    c) zajęcia dziennikarskie we wszystkich w/w szkołach (22 uczestników, 130 godzin).
    d) zaj─Öcia z matematyki w gimnazjum w Chmielniku i szkole w Zabrat├│wce, (18 uczestnik├│w, 100 godzin),
    e) zajęcia turystyczno-przyrodnicze w gimnazjum Chmielniku i szkole w Woli Rafałowskiej (31 uczestników, 100 godzin),
    f) zaj─Öcia z modelarstwa dla uczni├│w gimnazjum w Chmielniku (6 uczestnik├│w, 50 godzin).
    g) zajęcia nauki pływania na basenie dla wszystkich szkół. (51 uczestników, 120 godzin).
  4. Zaj─Öcia z zakresu opieki psychologiczno-pedagogicznej:
    a) punkt pedagoga szkolnego w szkole w Woli Rafałowskiej i Zabratówce (12 uczestników, 120 godzin).

Cele szczegółowe realizowane w ramach projektu to:

  1. w ramach zaj─Ö─ç doradztwa zawodowego uczestnicy wiedzy na temat rynku pracy, swych predyspozycji zawodowych i umiej─Ötno┼Ťci poruszania si─Ö po rynku pracy. Ponadto wprowadzone scenariusze i metody doradztwa s┼éu┼╝y─ç b─Öd─ů do udzielania porad kolejnym uczniom umo┼╝liwiaj─ůc im dost─Öp do informacji zawodowej, pomoc w po┼é─ůczeniu cech osobowo┼Ťci i indywidualnych preferencji w wyborze zawodu i w podejmowaniu decyzji zwi─ůzanych z wykszta┼éceniem;
  2. w ramach zaj─Ö─ç logopedycznych i zaj─Ö─ç z j─Özyka polskiego wyr├│wnanie zaleg┼éo┼Ťci edukacyjnych u uczni├│w maj─ůcych problemy z nauk─ů przedmiot├│w humanistycznych i maj─ůcych problemy z wymow─ů;
  3. w ramach zaj─Ö─ç z matematyki, z j─Özyka angielskiego, dziennikarskich, artystycznych, modelarstwa i nauki p┼éywania na basenie wzrost wiedzy w zakresie kompetencji kluczowych, z zakresu nauk ┼Ťcis┼éych, ┼Ťwiadomo┼Ťci kulturalnej, j─Özyka obcego i j─Özyka ojczystego i kondycji psychofizycznej uczni├│w;
  4. w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wzrost zdolno┼Ťci do adaptacji w ┼Ťrodowisku szkolnym i poza ┼Ťrodowiskiem szkolnym uczni├│w. Ponadto uczniowie otrzymaj─ů pomoc w przezwyci─Ö┼╝aniu nie┼Ťmia┼éo┼Ťci, wi─Öksze poczucie w┼éasnej warto┼Ťci i wi─Öksza motywacja do nauki.

Realizowany projekt s┼éu┼╝y┼é wypracowaniu nowych i trwa┼éych metod pracy z uczniami szk├│┼é bior─ůcych udzia┼é w projekcie, kt├│re b─Öd─ů wykorzystane po zako┼äczeniu projektu i b─Öd─ů ukierunkowane na wykorzystanie szans edukacyjnych i zmniejszeniu dysproporcji w ich edukacji i b─Öd─ů przyczynia─ç si─Ö do jako┼Ťci procesu kszta┼écenia w tych┼╝e szko┼éach.

Projekt przyczyni┼é si─Ö do realizacji cel├│w jako┼Ťciowych, m. in. do rozwoju kompetencji kluczowych z j─Özyka polskiego, matematyki, j─Özyka angielskiego, przyrody, kompetencji interpersonalnych, spo┼éecznych, nabycie zdolno┼Ťci uczenia si─Ö, popraw─Ö samooceny uczni├│w, zwi─Ökszenie motywacji do nauki, wsparcia uczni├│w w dost─Öpie do poszerzania wiedzy, rozw├│j zainteresowa┼ä i talent├│w uczni├│w.

Przez ca┼éy okres trwania projektu prowadzono monitoring, kt├│ry stanowi┼é ┼║r├│d┼éo bie┼╝─ůcej informacji o realizacji projektu oraz dostarcza┼é wiedzy niezb─Ödnej do prawid┼éowego oszacowania poziomu osi─ůgni─Ötych wska┼║nik├│w.

Ostatecznym beneficjentom projektu zapewniono odpowiednie warunki rozwoju ich umiej─Ötno┼Ťci i poszerzania wiedzy oraz dost─Öp do wszystkich potrzebnych ┼Ťrodk├│w i pomocy dydaktycznych, multimedialnych, podr─Öcznik├│w i wycieczek.

Niezaprzeczaln─ů warto┼Ťci─ů dodan─ů projektu jest indywidualne podej┼Ťcie do ka┼╝dego ucznia (ma┼éa liczebno┼Ť─ç uczestnik├│w na zaj─Öciach), stosowanie nowoczesnych metod i form prowadzenia zaj─Ö─ç, podniesienie atrakcyjno┼Ťci przez stosowanie nowoczesnych multimedialnych ┼Ťrodk├│w dydaktycznych, stwarzanie okazji edukacyjnych daj─ůcych uczniom mo┼╝liwo┼Ť─ç dzia┼éania, sprawdzenia siebie w r├│┼╝nych sytuacjach.

Z analizy zebranych danych (ankiet ewaluacyjnych, obserwacji, rozm├│w/wywiad├│w, analizy dokumentacji) wynika, ┼╝e wszystkie za┼éo┼╝one wska┼║niki zosta┼éy osi─ůgni─Öte. Wynikiem wszystkich powy┼╝szych dzia┼éa┼ä jest bezwzgl─Ödne zmniejszenie dysproporcji w osi─ůgni─Öciach uczni├│w, a zatem wyr├│wnanie szans edukacyjnych oraz doposa┼╝enie szko┼éy w nowoczesne pomoce dydaktyczne. Projekt pozwoli┼é na poszerzenie oferty edukacyjnej o nowe, bardzo atrakcyjne i kszta┼éc─ůce zaj─Öcia, powi─Ökszenie oferty i dla uczni├│w napotykaj─ůcych na pewne trudno┼Ťci i dla uczni├│w zdolnych.


 

Wiesława Jacek-Zawiło
kierownik projektu