|
|||||
|
|||||
"Chcemy siÄ™ rozwijać! - programy rozwojowe Gimnazjum w Chmielniku i szkół podstawowych w Zabratówce i Woli RafaÅ‚owskiej" Projekt „Chcemy siÄ™ rozwijać! – programy rozwojowe Gimnazjum w Chmielniku i szkół podstawowych w Zabratówce i Woli RafaÅ‚owskiej” realizowany byÅ‚ od wrzeÅ›nia 2012 r. do koÅ„ca czerwca 2013 r. przez Zespół Ekonomiczno – Administracyjny Szkół w Chmielniku, beneficjentem byÅ‚a Gmina Chmielnik. Projekt zostaÅ‚ zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego KapitaÅ‚ Ludzki, Priorytet IX. Rozwój wyksztaÅ‚cenia i kompetencji w regionach, DziaÅ‚anie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakoÅ›ci usÅ‚ug edukacyjnych Å›wiadczonych w systemie oÅ›wiaty, PoddziaÅ‚anie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostÄ™pie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakoÅ›ci usÅ‚ug edukacyjnych. Projekt byÅ‚ współfinansowany przez UniÄ™ EuropejskÄ… w ramach Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego. Ogólnym celem projektu byÅ‚o podniesienie jakoÅ›ci i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej ukierunkowanej na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów, rozwój kompetencji kluczowych, uzyskanie zdolnoÅ›ci do zatrudnienia dziÄ™ki realizacji programów rozwojowych w Gimnazjum im. Szarych Szeregów w Chmielniku, w Szkole Podstawowej im. Stefana Kard. WyszyÅ„skiego w Woli RafaÅ‚owskiej i Szkole Podstawowej im. OrlÄ…t Lwowskich w Zabratówce. W ramach projektu wsparciem zostaÅ‚o objÄ™tych 215 uczniów klas IV – VI ze Szkół Podstawowych w Zabratówce i Woli RafaÅ‚owskiej oraz z klas I – III Gimnazjum w Chmielniku. W ramach celów ogólnych zorganizowane byÅ‚y:
Cele szczegółowe realizowane w ramach projektu to:
Realizowany projekt służył wypracowaniu nowych i trwałych metod pracy z uczniami szkół biorących udział w projekcie, które będą wykorzystane po zakończeniu projektu i będą ukierunkowane na wykorzystanie szans edukacyjnych i zmniejszeniu dysproporcji w ich edukacji i będą przyczyniać się do jakości procesu kształcenia w tychże szkołach. Projekt przyczynił się do realizacji celów jakościowych, m. in. do rozwoju kompetencji kluczowych z języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, przyrody, kompetencji interpersonalnych, społecznych, nabycie zdolności uczenia się, poprawę samooceny uczniów, zwiększenie motywacji do nauki, wsparcia uczniów w dostępie do poszerzania wiedzy, rozwój zainteresowań i talentów uczniów. Przez cały okres trwania projektu prowadzono monitoring, który stanowił źródło bieżącej informacji o realizacji projektu oraz dostarczał wiedzy niezbędnej do prawidłowego oszacowania poziomu osiągniętych wskaźników. Ostatecznym beneficjentom projektu zapewniono odpowiednie warunki rozwoju ich umiejętności i poszerzania wiedzy oraz dostęp do wszystkich potrzebnych środków i pomocy dydaktycznych, multimedialnych, podręczników i wycieczek. Niezaprzeczalną wartością dodaną projektu jest indywidualne podejście do każdego ucznia (mała liczebność uczestników na zajęciach), stosowanie nowoczesnych metod i form prowadzenia zajęć, podniesienie atrakcyjności przez stosowanie nowoczesnych multimedialnych środków dydaktycznych, stwarzanie okazji edukacyjnych dających uczniom możliwość działania, sprawdzenia siebie w różnych sytuacjach. Z analizy zebranych danych (ankiet ewaluacyjnych, obserwacji, rozmów/wywiadów, analizy dokumentacji) wynika, że wszystkie założone wskaźniki zostały osiągnięte. Wynikiem wszystkich powyższych działań jest bezwzględne zmniejszenie dysproporcji w osiągnięciach uczniów, a zatem wyrównanie szans edukacyjnych oraz doposażenie szkoły w nowoczesne pomoce dydaktyczne. Projekt pozwolił na poszerzenie oferty edukacyjnej o nowe, bardzo atrakcyjne i kształcące zajęcia, powiększenie oferty i dla uczniów napotykających na pewne trudności i dla uczniów zdolnych.
Wiesława Jacek-Zawiło |