Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 2/2014

"Aktywna edukacja" w Szkole Podstawowej im. Orląt Lwowskich w Zabratówce 


Szkoła Podstawowa im. Orląt Lwowskich w Zabratówce w roku szkolnym 2013/2014 wzięła udział w projekcie Aktywna Edukacja, którego głównym celem było wyposażenie dyrektorów szkół i nauczycieli w wiedzę i umiejętności niezbędne, by wdrażanie technologii informacyjno-komunikacyjnych przyniosło jak największy pożytek. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Liderem programu jest Ośrodek Rozwoju Edukacji, natomiast Centrum Edukacji Obywatelskiej pełni rolę partnera odpowiedzialnego za stronę merytoryczną Nauczyciele biorący udział w programie poznali rozwiązania metodyczne i organizacyjne pozwalające wykorzystać nowoczesny sprzęt w taki sposób, by jak najlepiej wpierał proces nauczania się uczniów. Nauczyciele swą wiedzę mogli zdobywać poprzez kursy internetowe, konferencje programowe oraz biorąc udział w spotkaniach sieci współpracy z nauczycielami z innych szkół. Za realizację programu odpowiedzialne były:

p. mgr Katarzyna Łaguniak-Grad – koordynator szkolny

p. mgr Joanna Karaś – koordynator przedmiotowy

p. mgr Zdzisława Wąsacz – koordynator przedmiotowy

p. dr Katarzyna Mitoraj – koordynator przedmiotowy

Ogromny postęp technologiczny, jaki zaszedł w ostatnich latach, każe zastanowić się nad tym, w jaki sposób można wykorzystać narzędzia TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) w edukacji. Wielość możliwości sprzętowych i programowych powoduje, że trudno jest wybrać najlepsze rozwiązania, a następnie wdrażać je
z pożytkiem dla procesu nauczania i uczenia się uczniów.

Celem udziału w projekcie było zwiększenie wiedzy oraz udoskonalenie umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela.

Przebieg projektu koncentrował się wokół czterech głównych problemów, z którym borykają się szkoły:

  • przemyślanego zakupu sprzętu,
  • organizacji, czyli wypracowania i wdrożenia rozwiązań sprawiających, że narzędzia TIK będą stanowić rzeczywiste wsparcie działania szkoły,
  • metodyki, co stanowi dla nas zagadnienie najistotniejsze,
  • współpracy – zarówno między nauczycielami w obrębie jednej szkoły, jak i międzyszkolnej.

Podczas udziału w projekcie nauczyciele mieli możliwość korzystania z różnorodnych metody kształcenia:

  1. Kurs internetowy.
  2. Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami podczas spotkań.
  3. Dobre praktyki, czyli opracowane i przygotowane przykłady ciekawego i skutecznego zastosowania TIK w edukacji.
  4. Poradniki TIK i samouczki - nauczyciele mieli dostęp do interaktywnych samouczków dostępnych na różnych platformach.

Podsumowując udział szkoły w projekcie można stwierdzić, że miał wiele zalet, była to kolejna okazja do zdobywania wiedzy na temat technologii informatyczno-komunikacyjnych, które stały się nieodłącznym elementem naszego życia. Odpowiednio wykorzystane mogą wzbogacić proces dydaktyczny. Pośród wielu metod nauczyciele biorący udział w projekcie uznali, iż wymiana dobrych praktyk stanowi ważny element założonego przez nas systemu współpracy między nauczycielami – chcemy, by nawet po zakończeniu programu opracowane materiały mogły służyć polepszaniu jakości kształcenia.

mgr Katarzyna Łaguniak-Grad
koordynator szkolny programu
„Aktywna edukacja”