Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 2/2014

Dlaczego realizujemy projekty edukacyjne? 



Uczniowie kl. VI w trakcie wywiadu z bibliotekark─ů

Projekt edukacyjny jest nowoczesn─ů metod─ů nauczania. Ma za zadanie sk┼éoni─ç uczni├│w do wsp├│lnej pracy w grupie. Projekt uczy kreatywno┼Ťci, wychodzi poza ramy sali lekcyjnej. Dobrze zaplanowany pozwala ka┼╝demu uczniowi si─Ö wykaza─ç. Przy jego realizacji ka┼╝dy mo┼╝e poczu─ç si─Ö doceniony i zauwa┼╝ony bez wzgl─Ödu na indywidualne zdolno┼Ťci i zainteresowania. Istot─ů projektu jest samodzielna praca uczni├│w pod kierunkiem nauczyciela, kt├│ry czuwa nad realizacj─ů zadania i motywuje do dzia┼éania. Uczniowie podchodz─ů do niego bardzo emocjonalnie. Musz─ů podj─ů─ç decyzj─Ö, jaki materia┼é wybra─ç i w jakiej formie go przedstawi─ç. Ucz─ů si─Ö w ten spos├│b sztuki organizacji pracy, oswajaj─ů z publicznym zabieraniem g┼éosu. Projekty po┼é─ůczone z narz─Ödziami TIK poszerzaj─ů umiej─Ötno┼Ťci komunikacji elektronicznej. Ka┼╝dy projekt ma wyznaczone cele i ma przynie┼Ť─ç wymierne rezultaty. Je┼Ťli jest dobry, pog┼é─Öbia szkoln─ů edukacj─Ö i ┼é─ůczy prac─Ö umys┼éow─ů z dzia┼éaniem.

W Szkole Podstawowej im. Orl─ůt Lwowskich w Zabrat├│wce projekty ciesz─ů si─Ö coraz wi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů. Tytu┼éy niekt├│rych z nich to: „Stolice Polski” (kl. III), „Literkowo” (kl. I), „Czy warto czyta─ç ksi─ů┼╝ki?” (kl.VI), „Czy Polacy s─ů patriotami?” (kl. IV), „Z ekologi─ů na Ty” (kl. II), „Czy warto poznawa─ç kultur─Ö innych narod├│w? Wielka Brytania” (kl. VI), Komiks o „Ch┼éopcach z Placu Broni”
F. Molnara” (kl. V).

W tym roku publiczna prezentacja cz─Ö┼Ťci projekt├│w zbieg┼éa si─Ö z lekcjami otwartymi, na kt├│re zostali zaproszeni rodzice i koledzy z innych klas. Kr├│lowa┼éy g┼é├│wnie prezentacje multimedialne, krzy┼╝├│wki interaktywne, plakaty, prace plastyczne, historyjki obrazkowe, komiksy, wsp├│lnie tworzone ksi─ů┼╝eczki. Ekologiczni badacze z II klasy prowadzili obserwacj─Ö przyrody w notatnikach, korzystali z encyklopedii, zasob├│w internetowych i czasopism. Na koniec stworzyli ekologiczn─ů ksi─ů┼╝eczk─Ö pt. „Z ekologi─ů na Ty”. M┼éodzi obywatele z klasy IV z dyktafonem w r─Öku prowadzili sonda┼╝e, wywiady w┼Ťr├│d mieszka┼äc├│w Zabrat├│wki na temat „Czy Polacy s─ů patriotami”. Efekty pracy przedstawili w formie kilku prezentacji. Natomiast m┼éodzi dziennikarze z klasy VI badali problem „Czy warto czyta─ç ksi─ů┼╝ki”. Podsumowaniem projektu by┼éa gor─ůca dyskusja i rozpowszechnione has┼éo „Dinozaury nie czyta┼éy i wiadomo, co si─Ö z nimi sta┼éo”.

Wszystkie projekty mocno anga┼╝owa┼éy uczni├│w. Uczestnicz─ůc w publicznych prezentacjach niekt├│rych z nich, zauwa┼╝y┼éam spore zainteresowanie lekcj─ů, kt├│rej wsp├│┼étw├│rcami byli sami uczniowie. My┼Ťl─Ö, ┼╝e jest to ┼Ťwietna forma pracy w szkole, kt├│r─ů trzeba rozwija─ç w przysz┼éo┼Ťci.

mgr Lucyna Gonek - dyrektor
Szko┼éy Podstawowej im. Orl─ůt Lwowskich w Zabrat├│wce