Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 2/2015

Ka┼╝demu sercu bliska – ochrona ┼Ťrodowiska! 


Ko┼äczy si─Ö kolejny rok szkolny, jak zwykle, bardzo pracowity i bogaty w ,,prowadzenie” r├│┼╝nych przedsi─Öwzi─Ö─ç. W Zespole Szk├│┼é w Chmielniku by┼éo realizowanych wiele projekt├│w. Jednym z nich – o dzia┼éaniu proekologicznym – stanowi┼é udzia┼é w projekcie ,,Alarm dla bior├│┼╝norodno┼Ťci Podkarpacia”. Jego realizatorem jest Podkarpackie Centrum Edukacji Ekologicznej Stowarzyszenia "EKOSKOP". W┼é─ůczyli┼Ťmy si─Ö w te dzia┼éania, aby u┼Ťwiadomi─ç naszym uczniom, jak wiele od nich zale┼╝y. Jak wa┼╝ne, dla naszego zdrowia, jest m─ůdre proekologiczne dzia┼éanie – pocz─ůwszy od najbli┼╝szego ┼Ťrodowiska. Chcemy, aby nasi wychowankowie znali warto┼Ť─ç i potrzeb─Ö zachowania bior├│┼╝norodno┼Ťci. Zgodnie z za┼éo┼╝eniami projektu, ka┼╝da z 20 szk├│┼é zakwalifikowanych do projektu, bierze udzia┼é w kampanii „┼ü─ůki ┼Ťw. Franciszka”. W pobli┼╝u szko┼éy lub innym udost─Öpnionym miejscu maj─ů powsta─ç miododajne, kwietne ┼é─ůki, obok nich ulokowane b─Öd─ů hoteliki dla owad├│w i budki noclegowo-l─Ögowe dla nietoperzy. Do tych zada┼ä podeszli┼Ťmy bardzo powa┼╝nie i s─ů ju┼╝ tego efekty.

W ramach dzia┼éa┼ä projektowych 31 marca 2015 r. w naszej szkole odby┼éy si─Ö ,,Warsztaty BioR├│┼╝norodno┼Ťci”, prowadzone przez trener├│w ze Centrum Edukacji Ekologicznej. Na zaj─Öciach, o charakterze praktycznym, uczniowie zdobyli wiedz─Ö nt. bior├│┼╝norodno┼Ťci oraz otrzymali specjalne Paszporty, w kt├│rych b─Öd─ů zdobywa─ç piecz─ůtki – potwierdzenie udzia┼éu w r├│┼╝nych ekologicznych przedsi─Öwzi─Öciach. Ciekawym do┼Ťwiadczeniem by┼éo te┼╝ spotkanie z trenerami z r├│┼╝nych kraj├│w europejskich.

Inn─ů form─ů realizacji projektu by┼éa akcja ph. ,,┼ü─ůki ┼Ťw. Franciszka”. W ramach tych dzia┼éa┼ä wzi─Öli┼Ťmy udzia┼é w kampanii siania kwietnych ┼é─ůk dla motyli, pszcz├│┼é i trzmieli. Wprawdzie nasza kwietna ┼é─ůka zosta┼éa mocno dotkni─Öta plag─ů ┼╝ar┼éocznych ┼Ťlimak├│w, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby taka ,,nowa ┼é─ůczka” pojawi┼éa si─Ö w pobli┼╝u szko┼éy. Pozyskali┼Ťmy ju┼╝ nasiona, zosta┼é wytyczony teren i w oczekiwaniu na sprzyjaj─ůc─ů pogod─Ö przygotowujemy si─Ö do realizacji tego przedsi─Öwzi─Öcia. W ramach ,,┼ü─ůki ┼Ťw. Franciszka” budowali┼Ťmy tak┼╝e ,,hotele dla owad├│w” i noclegownie dla nietoperzy z dostarczonych kompletnych zestaw├│w do samodzielnego monta┼╝u. Nie zako┼äczy┼éo si─Ö na tym, gdy┼╝ nasi uczniowie rozwin─Öli wodze wyobra┼║ni i zbudowali hoteliki dla owad├│w wed┼éug swoich projekt├│w, s─ů to nie hotele, ale prawdziwe rezydencje. Efekty pracy naszych uczni├│w mo┼╝na podziwia─ç w ogrodzie obok szko┼éy.

Dzi─Öki Panom Stra┼╝akom z OSP Chmielnik budki noclegowo-l─Ögowe dla nietoperzy zosta┼éy powieszone nad rzek─ů obok stadionu i mog─ů s┼éu┼╝y─ç ,,lataj─ůcym mieszka┼äcom”. Bardzo dzi─Ökujemy za pomoc. Tak┼╝e teren wok├│┼é szko┼éy wzbogaci┼é si─Ö o miododajne byliny i krzewy.

W dniach 2 – 3 czerwca w Magurskim Parku Narodowym odby┼éy si─Ö warsztaty szkoleniowe projektu, w kt├│rych wzi─ů┼é udzia┼é przedstawiciel naszego Grona Pedagogicznego. Dwa forsowne w ─çwiczenia i praktyczne wyk┼éady dni zako┼äczy┼éy si─Ö podsumowaniem w pigu┼éce, jak─ů dostarczy┼éo zwiedzenie sta┼éych ekspozycji w Muzeum Magurskiego Parku Narodowego w Krempnej.

16 czerwca uczniowie klasy IV i i V wzi─Öli dzia┼é w wyprawie ph. ,,Paszport dla Ekolandii”. Wyprawa jest kilkugodzinnym wyjazdem w plener, pod przewodnictwem trenera-ekologa projektu. Pozwala odnale┼║─ç tereny o szczeg├│lnych walorach przyrodniczych i pozna─ç pi─Ökno lokalnych rezerwat├│w przyrody. W trakcie wyprawy uczestnicy przechodz─ů tras─Ö piesz─ů, poznaj─ů przyrod─Ö wszystkimi zmys┼éami, wykonuj─ůc ciekawe gry i zabawy edukacyjne. Dokumentacja wyjazdu zosta┼éa przygotowana przez szko┼é─Ö, natomiast za organizacj─Ö programu odpowiada┼éo stowarzyszenie ,,Ekoskop”. Koszt wyjazdu wi─ůza┼é si─Ö jedynie za zakupem kie┼ébasek na ognisko. Celem naszej wyprawy by┼é Rezerwat Przyrody ,,M├│jka” ko┼éo B┼éa┼╝owej, w nadle┼Ťnictwie K─ůkol├│wka. Wyjechali┼Ťmy o 8.00. Na pocz─ůtku udali┼Ťmy si─Ö w 3 - godzinny spacer ,,szlakiem bobra”. To niezwykle ciekawa trasa, na kt├│rej znajduje si─Ö wiele tablic informacyjnych o bogactwie flory i fauny tego terenu. Do najcenniejszych element├│w przyrody rezerwatu nale┼╝─ů ekosystemy le┼Ťne tworzone przez lasy jod┼éowo – bukowe. Na uwag─Ö zas┼éuguje te┼╝ bogactwo florystyczne. Podczas spaceru mogli┼Ťmy podziwia─ç okazy cebulicy, wid┼éaka, zimowita i czosnku nied┼║wiedziego. Interesuj─ůca jest tak┼╝e fauna tego ekoobiektu. Nie spotkali┼Ťmy wprawdzie du┼╝o przedstawicieli, ale pani trener opowiada┼éa nam o bobrach europejskich, dzi─Öciole tr├│jpalczastym, salamandrze plamistej czy bocianie czarnym. Po wyczerpuj─ůcym marszu (by┼éo bardzo mokro po obfitych opadach deszczu) wyszli┼Ťmy na g┼é├│wn─ů drog─Ö i udali┼Ťmy si─Ö na polan─Ö, gdzie rozpocz─Ö┼éa si─Ö bardzo przyjemna cz─Ö┼Ť─ç wyprawy – ognisko. Wsp├│lnymi si┼éami nazbierali┼Ťmy opa┼é i rozpalili┼Ťmy ogie┼ä. Podczas konsumpcji pysznych kie┼ébasek pani ze stowarzyszenia podpisywa┼éa nam Paszporty Ekolandii. Nast─Öpnie przyszed┼é czas na ekologiczne gry i zabawy. Na le┼Ťnej polanie bawili┼Ťmy w rozpoznawanie terenu z zamkni─Ötymi oczami i wykonywanie ekologicznych kartek z wyprawy. Nast─Öpnie trwa┼éa ,,walka” w dwa ognie. Do szko┼éy wr├│cili┼Ťmy ok. 14.00. Ten dzie┼ä by┼é niezwykle udany. Mogli┼Ťmy aktywnie, w po┼╝yteczny spos├│b sp─Ödzi─ç czas wolny na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu. Wszyscy zgodnie przyznali, ┼╝e warto tak─ů wypraw─Ö powt├│rzy─ç podczas wakacyjnych wypraw z rodzin─ů.

I ostatnia realizacja dzia┼éa┼ä projektu w tym roku szkolnym – udzia┼é w warsztatach z wykorzystaniem Podkarpackiego ,,EkoMobilu o wdzi─Öcznej nazwie "BOR├ô┼╗NORODEK". Dla szko┼éy podstawowej mia┼éy one miejsce 18 czerwca, a dla gimnazjum 22 czerwca. Na teren stadionu w Chmielniku wjecha┼éo ekologiczne ,,laboratorium” do prowadzenia dzia┼éa┼ä terenowych. Zakup i wyposa┼╝enie samochodu – to bardzo innowacyjna metoda edukacji ekologicznej – terenowych warsztat├│w bior├│┼╝norodno┼Ťci. Bus by┼é wyposa┼╝ony w niezb─Ödny sprz─Öt badawczy, np. stoliki, mikroskopy, lornetki, kamer─Ö powi─Ökszaj─ůc─ů, zestaw do bada┼ä ┼Ťrodowiskowych, przyrz─ůd do pobierania pr├│bek glebowych, miski do po┼éow├│w, siatki, podbieraki, szk┼éo laboratoryjne, wodery, saperki. Dzi─Öki temu mogli┼Ťmy zbada─ç sk┼éad wody naszej miejscowej rzeki Chmielniczanka, kt├│r─ů sami nabrali┼Ťmy. W podsumowaniu projektu w tym roku szkolnym bra┼é udzia┼é Pan Krzysztof Grad – W├│jt Gminy Chmielnik, kt├│remu bardzo dzi─Ökujemy za udost─Öpnienie terenu do prowadzenia warsztat├│w.

S─ůdzimy, ┼╝e opisane wy┼╝ej dzia┼éania przyczyni┼éy si─Ö do wzrostu ┼Ťwiadomo┼Ťci ekologicznej naszych wychowank├│w. Pozwoli┼éy im zrozumie─ç, ┼╝e ekosystem jest dynamiczn─ů ca┼éo┼Ťci─ů, kt├│rej sk┼éad, struktura i funkcje r├│┼╝nych element├│w podlegaj─ů procesowi ci─ůg┼éych zmian. Dzi─Öki temu bior├│┼╝norodno┼Ť─ç ma zapewnione w┼éa┼Ťciwe funkcjonowanie. Aby ten proces by┼é trwa┼éy, rol─ů nasz─ů – jako cz┼éowieka – jest m─ůdre, ekologiczne funkcjonowanie w ┼Ťrodowisku. Projekt jeszcze trwa, wi─Öc na pewno b─Öd─ů jeszcze okazje do kolejnych interesuj─ůcych i po┼╝ytecznych dzia┼éa┼ä. A przed nami – wakacje. Czas zas┼éu┼╝onego wypoczynku i mo┼╝liwo┼Ť─ç obcowania z pi─Ökn─ů natur─ů. Zatem, korzystajmy z dobrodziejstw naturalnego ┼Ťrodowiska, obserwuj─ůc jej bogat─ů i niezwykle pi─Ökn─ů bior├│┼╝norodno┼Ť─ç.

Alicja Le┼Ťniak, Alicja Buka┼éa
Zespól Szkół w Chmielniku