Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 2/2015

Dlaczego warto czyta─ç ksi─ů┼╝ki? 


Ksi─ů┼╝ka to zak┼éadka, kartka i oprawka

Lecz jest jaszcze jedna- tre┼Ť─ç,

To najwa┼╝niejsza rzecz,

Jak─ů w ksi─ů┼╝ce mo┼╝emy mie─ç.

Kotek w butach nam się kłania,

Pan Chilary palto odsłania,

Śnieżka wraz z krasnoludkiem

Zajmuje si─Ö Kopciuszka butkiem.

Bambi siedzi na kajecie,

A Roszpunka za┼Ť w karecie.

A ja zyski z tego mam

I z ksi─ů┼╝eczk─ů w s┼éowa gram!

Agnieszka Szela, kl. III SPWR


 

O tym, ┼╝e czytanie ksi─ů┼╝ek niesie ze sob─ů szereg korzy┼Ťci, nie trzeba nikogo przekonywa─ç. Dlaczego zatem, temu przyjemnemu i rozwijaj─ůcemu zaj─Öciu po┼Ťwi─Öca si─Ö tak ma┼éo ludzi? Jedynie 10% z nas czyta wi─Öcej ni┼╝ 7 ksi─ů┼╝ek rocznie. Aby zach─Öci─ç wszystkich do czytania, przedstawimy, wraz z pi─Öcioma m┼éodymi i bardzo aktywnymi czytelniczkami, cz┼éonkiniami Klubu Czytelniczego, kilka powod├│w, dla kt├│rych warto czyta─ç ksi─ů┼╝ki ka┼╝dego dnia. Ale mo┼╝e zacznijmy od tego, ┼╝e…

Od wrze┼Ťnia 2014 roku w Bibliotece Publicznej w Woli Rafa┼éowskiej, z inicjatywy Pani Haliny Dr─ů┼╝ek, nauczycielki, dzia┼éa Klubik Czytelniczy. Cz┼éonkiniami s─ů pe┼éne optymizmu i zapa┼éu dziewczynki z klasy III, Szko┼éy Podstawowej w Woli Rafa┼éowskiej. Zaledwie dziesi─Öcioletnie, ale ju┼╝ intelektualistki! Dziewczyny s─ů bardzo ambitne, doskonale zdaj─ů sobie spraw─Ö z tego, jak─ů si┼é─Ö i moc maj─ů ksi─ů┼╝ki i ich czytanie. Zadaniem dziewczynek, jako cz┼éonki┼ä Klubu Czytelniczego, by┼éo przeczytanie w ci─ůgu miesi─ůca wyznaczonej ksi─ů┼╝ki. Na spotkaniach Klubiku, kt├│re odbywa┼éy si─Ö raz w miesi─ůcu, ka┼╝da z nich zdawa┼éa relacj─Ö z tego, co przeczyta┼éa. Prowadzili┼Ťmy dyskusje – przecie┼╝ nie wszystkim podoba si─Ö to samo! I o to te┼╝ chodzi┼éo nam, za┼éo┼╝ycielkom Klubu, ┼╝eby wzbudzi─ç w m┼éodych osobach nie tylko ch─Ö─ç do czytania, ale te┼╝ pokaza─ç im, ┼╝e mamy r├│┼╝ne gusta czytelnicze i mo┼╝emy o tym otwarcie m├│wi─ç.

A wracaj─ůc do korzy┼Ťci z czytania…

„Czytaj─ůc mo┼╝na prze┼╝y─ç niezwyk┼ée przygody, mo┼╝na dowiedzie─ç si─Ö du┼╝o ciekawych rzeczy” (Magdalena Jarosz, kl. III). Oddaj─ůc sw├│j czas lekturze mo┼╝emy przenie┼Ť─ç si─Ö w czasie i przestrzeni. Mo┼╝emy zobaczy─ç i zwiedzi─ç zak─ůtki wszech┼Ťwiata, mo┼╝emy dotkn─ů─ç magii. „Czytaj─ůc ksi─ů┼╝ki stajemy si─Ö m─ůdrzejsi, uk┼éadamy bardziej rozwini─Öte zdania” (Nikola ┼üazarz, kl. III) „Ksi─ů┼╝ka mo┼╝e pom├│c nam z rozwi─ůzaniu problem├│w” (Gabriela Bembenek, kl. III). Badanie przeprowadzone przez NEA (ameryka┼äska agencja wspieraj─ůca sztuk─Ö), ukazuje, ┼╝e ludzie, kt├│rzy regularnie czytaj─ů, s─ů znacznie bardziej zaanga┼╝owani obywatelsko i kulturowo. Maj─ů wi─Öksz─ů ┼éatwo┼Ť─ç oraz swobod─Ö wypowiedzi i robi─ů to w spos├│b du┼╝o bardziej elokwentny. Przek┼éada si─Ö to na nowe mo┼╝liwo┼Ťci, a tak┼╝e podnosi samoocen─Ö i sprawia, ┼╝e zwi─Ökszaj─ů si─Ö ich szanse na dowolnie okre┼Ťlony przez nas sukces w ┼╝yciu. Czytelnicy s─ů bardziej sk┼éonni do wypowiadania si─Ö i uczestnictwa w ┼╝yciu spo┼éecznym!

„Czytaj─ůc mo┼╝emy zapami─Ötywa─ç r├│┼╝ne wyrazy z trudno┼Ťciami ortograficznymi, mo┼╝emy lepiej pisa─ç opowiadania i wypracowania” (Nikola ┼üazarz, kl. III) „Dzi─Öki temu, ┼╝e czytamy ksi─ů┼╝ki, ┼éatwiej nam b─Ödzie zrozumie─ç polecenia na sprawdzianie lub instrukcj─Ö obs┼éugi, ┼éatwiej te┼╝ nam potem napisa─ç w┼éasne rymowanki i wiersze” (Magdalena Jarosz, kl. III) Im wi─Öcej ksi─ů┼╝ek przeczytali┼Ťmy, tym wi─Öcej poznamy i zapami─Ötamy nowych s┼é├│w. Ich nowy repertuar pozostanie w naszym „my┼Ťlowym s┼éowniku” ju┼╝ na zawsze. Nowe s┼éowa wspieraj─ů procesy my┼Ťlowe, co przek┼éada si─Ö bezpo┼Ťrednio na rzeczywiste dzia┼éania oraz wyra┼╝anie my┼Ťli i uczu─ç. Czytanie poszerza zas├│b s┼éownictwa i poprawia pami─Ö─ç!

„Czytaj─ůc ksi─ů┼╝ki, mo┼╝emy si─Ö wyciszy─ç, mo┼╝emy nauczy─ç si─Ö koncentracji” (Gabriela Bembenek, kl. III)” Mo┼╝emy by─ç bardziej spokojni i zrelaksowani” (Nikola ┼üazarz, kl. III). Kiedy czytamy, my i nasz ┼Ťwiat zostaje przeniesiony w inne miejsce, wi─Öc nie czujemy nat┼éoku trud├│w codziennego ┼╝ycia. Podczas czytania, wszelkie b┼éahostki dnia powszedniego odchodz─ů w niepami─Ö─ç. Badania z 2009 roku pokaza┼éy, ┼╝e czytaj─ůc zaledwie kilkana┼Ťcie minut dziennie, zmniejszamy poziom hormon├│w stresu nawet do 70%. Dzi─Öki temu poprawia si─Ö nasze samopoczucie i ┼éatwiej nam zasn─ů─ç. Czytanie ksi─ů┼╝ki redukuje stres i wprawia nas w lepszy nastr├│j!

„Czytaj─ůc mo┼╝emy nauczy─ç si─Ö wielu nowych rzeczyi r├│┼╝nych ciekawostek” (Nikola ┼üazarz, kl. III). Ksi─ů┼╝ki przekazuj─ů nam wiele warto┼Ťciowych wiadomo┼Ťci, a tak┼╝e ciekawostek z r├│┼╝nych dziedzin ┼╝ycia i nauki. Sprawia to, ┼╝e stajemy si─Ö m─ůdrzejsi i inteligentniejsi. Patrzymy na ┼Ťwiat z szerszej perspektywy, co czyni nas du┼╝o bardziej obiektywnymi i potrafi─ůcymi dystansowa─ç si─Ö do problem├│w. W trakcie lektury, nasz m├│zg dzia┼éa jak odtwarzacz wizualizuj─ůc przeczytane fragmenty. Dzi─Öki temu zabiegowi poprawia si─Ö nam pami─Ö─ç. Jeste┼Ťmy w stanie szybciej i znacznie d┼éu┼╝ej przechowywa─ç informacje i wspomnienia. Mole ksi─ů┼╝kowe szybciej zapami─Ötuj─ů i ucz─ů si─Ö nowych rzeczy!

„Ksi─Ögo, ksi─Ögo, otw├│rz drzwi do marze┼ä krainy mi.

Bo ja czytam ciebie co dzień, nic innego już nie robię.

Jest was tyle drogie ksi─ů┼╝eczki, ┼╝e nie pomie┼Ťcicie si─Ö mi do teczki!”

Agnieszka Szela, kl. III

Tak o ksi─ů┼╝kach i ich czytaniu m├│wi─ů m┼éode, bardzo m─ůdre osoby - cz┼éonkinie Klubu Czytelniczego - Gabrysia, Agnieszka, Nikola, Paulinka i Madzia. Nic doda─ç, nic uj─ů─ç! Po prostu warto czyta─ç! Trzeba czyta─ç! Pani Halinie Dr─ů┼╝ek dzi─Ökujemy za wspieranie „akcji czytelniczej”, za zach─Öcanie dzieci do czytania i propagowanie czytelnictwa!


A. Kołodziej