Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 4/2015

Wp┼éyw gier komputerowych na psychik─Ö dziecka 


Gry komputerowe to zabawa XX i XXI wieku, to rozrywka ale tak┼╝e niebezpiecze┼ästwo. Nie ka┼╝da gra jest odpowiednia dla ka┼╝dego. Zw┼éaszcza m┼éodzi ludzie nie powinni w cz─Ö┼Ť─ç z nich gra─ç. A doro┼Ťli powinni z rozwag─ů, po zasi─Ögni─Öciu informacji decydowa─ç, w co graj─ů oni i ich dzieci.

Badania dotycz─ůce zmian, jakie w ludzkim m├│zgu powoduje d┼éugotrwa┼ée granie w brutalne gry komputerowe zosta┼éo przeprowadzone przez Akademi─Ö Medyczn─ů Uniwersytetu w Indianie (IUSM). Jest ono szczeg├│lnie interesuj─ůce, poniewa┼╝ w odr├│┼╝nieniu od wcze┼Ťniejszych analiz dok┼éadnie dokumentuje zmiany w m├│zgach badanych os├│b za pomoc─ů rezonansu magnetycznego. Wcze┼Ťniejsze badania rzadko wykazywa┼éy negatywne efekty neurologiczne grania w gry komputerowe. Wed┼éug naukowc├│w z Uniwersytetu w Indianie (IU) niedoskona┼éo┼Ť─ç analiz wynika┼éa z braku obserwacji funkcjonowania m├│zgu z u┼╝yciem zaawansowanych technologii obrazowania.

Badania te dowiod┼éy, ┼╝e w losowej pr├│bie m┼éodych graczy wyst─Öpuje zmniejszona aktywno┼Ť─ç niekt├│rych przednich obszar├│w m├│zgu po tygodniu grania w brutalne gry komputerowe. Obszary te odgrywaj─ů wa┼╝n─ů rol─Ö w kontrolowaniu emocji i agresywnych zachowa┼ä.

Wi─Ökszo┼Ť─ç polskich uczni├│w szk├│┼é podstawowych gra w krwawe i brutalne gry komputerowe. Badania wskazuj─ů, ┼╝e aktywno┼Ť─ç w grach przejawia dziewi─Öciu na dziesi─Öciu ch┼éopc├│w.

„By┼ébym w stanie zabi─ç dla pieni─Ödzy”, „Zamiast kary ┼Ťmierci proponowa┼ébym ci─Ö┼╝kie tortury, tak aby zbrodniarz zacz─ů┼é b┼éaga─ç o ┼Ťmier─ç (...) i transmisje puszcza─ç w TV”, „My┼Ťliwy pope┼éni┼é samob├│jstwo (...), z g┼éowy zosta┼é tylko kawa┼éek szcz─Öki. Bum i nasz m├│zg mo┼╝na zbiera─ç w promieniu dziesi─Öciu metr├│w. Tak chcia┼ébym umrze─ç” – to tylko kilka cytat├│w z forum fan├│w gry ‘Postal 2’. W┼Ťr├│d graj─ůcych w t─Ö wyj─ůtkowo okrutn─ů gr─Ö s─ů nawet 10 - 11-latkowie.

Badania pokazuj─ů wstrz─ůsaj─ůcy obraz przeci─Ötnego, nastoletniego gracza. Ich wyniki wskazuj─ů, ┼╝e ponad 70% respondent├│w gra w gry ze scenami zabijania, a blisko 90% w takie, gdzie s─ů inne sceny agresji i przemocy. Co wi─Öcej, okaza┼éo si─Ö, ┼╝e uczniowie zwykle dostaj─ů takie gry w prezencie od niczego nie┼Ťwiadomych rodzic├│w, g┼é├│wnie ojc├│w.

Prezentowana poni┼╝ej lista niebezpiecznych – brutalnych gier komputerowych co kilka tygodni si─Ö wyd┼éu┼╝a, powstaj─ů nowe gry zawieraj─ůce sceny brutalnego seksu, zabijania, agresji, przest─Öpstw i gloryfikuj─ůce przemoc. W grach tych stosuje si─Ö daleko posuni─Öt─ů psychomanipulacj─Ö.

Gry te nie powinny trafia─ç do r─ůk dzieci, a doro┼Ťli sami powinny decydowa─ç czy chc─ů w nie gra─ç.

Lista brutalnych gier:

  • "Postal" (podpalanie ludzi, oddawanie moczu na ofiary, odcinanie im g┼é├│w);
  • "GTA" (brutalny sex, sceny zabijania, udzia┼é w mafii, narkotyki, kradzie┼╝e samochod├│w, zabijanie policjant├│w, rozje┼╝d┼╝anie przechodni├│w);
  • "Manhunt" (okrutne masakrowanie ofiar);
  • "Soldier of Fortune" (prawdziwa jatka, aby przej┼Ť─ç na wy┼╝szy poziom, trzeba zg┼éadzi─ç dziesi─ůtki ludzi);
  • "Hitman" (jako p┼éatny zab├│jca gracz eliminuje wszystkich ludzi, kt├│rzy stan─ů mu na drodze do celu);
  • "50 Cent: Bulletproof" (elektroniczny odpowiednik znanego rapera, kt├│ry zabija ludzi i jest powi─ůzany z handlem narkotykami);
  • "Scarface" (bandyta napada na banki, zabija wszystkich ludzi na swojej drodze);
  • "Condemned" (realistyczne sceny zbrodni, zabijanie przeciwnik├│w przy pomocy wielu narz─Ödzi);
  • "The Godfather" (kariera przest─Öpcza pocz─ůwszy od wymusze┼ä, poprzez morderstwa i podk┼éadanie bomb);
  • "Carmageddon" (wy┼Ťcig aut, w kt├│rym aby zwyci─Ö┼╝y─ç, trzeba rozjecha─ç mo┼╝liwie du┼╝─ů liczb─Ö ludzi);
  • "ResidentEvil" (chc─ůc uko┼äczy─ç gr─Ö, trzeba zabi─ç blisko 1000 przeciwnik├│w);
  • "Mortal Combat" (brutalna i krwawa bijatyka);
  • "Blood" (zabijanie ludzi przy u┼╝yciu np. dynamitu).

Tego rodzaju gry zaszczepiaj─ů w umys┼éach graczy spory ┼éadunek agresji i przemocy, kt├│ry mo┼╝e utrwala─ç przekonanie, i┼╝ okrucie┼ästwo jest stanem normalnym, potrzebnym do tego, aby przetrwa─ç w rzeczywistym ┼Ťwiecie.

Ich uczestnik pe┼éni czynn─ů rol─Ö w krwawych i bezlitosnych walkach z przeciwnikiem, mo┼╝e spojrze─ç w oczy ofiary, dok┼éadne obejrze─ç zabitego, zbezcze┼Ťci─ç wirtualne zw┼éoki. A groz─Ö wzmagaj─ů odpowiednio dobrane krzyki walcz─ůcych, j─Öki rannych, odg┼éosy pocisk├│w itp.

Przemoc dokonywana w grach nie jest karana, a przeciwnie, cz─Östo nagradzana poczuciem sukcesu.

Przez powszechno┼Ť─ç agresja staje si─Ö banalna i niewa┼╝na. Gracz staje si─Ö na ni─ů oboj─Ötny, co u┼éatwia „bawienie si─Ö” agresj─ů i agresywne zachowania w ┼╝yciu realnym bez prze┼╝ywania poczucia winy.

Bardzo niebezpieczne s─ů te┼╝ tzw. nieko┼äcz─ůce si─Ö gry dost─Öpne on-line, umo┼╝liwia one wymian─Ö informacji mi─Ödzy graczami z ca┼éego ┼Ťwiata. Zmuszaj─ů gracza do bycia w ci─ůg┼éej dost─Öpno┼Ťci i ci─ůg┼éego kontrolowania swoich postaci przez Internet. To ci─ůg┼ée czuwanie dziecka przed ekranem monitora, sprawia, ┼╝e pozosta┼ée dziedziny ┼╝ycia staj─ů si─Ö niewa┼╝ne i niepotrzebne. Uzale┼╝nienie od gry pot─Öguje jeszcze bardziej nielegalny handel wirtualnymi

rzeczami (konta, przedmioty, nowe postacie gry, pomoc w zabiciu innej postaci) za kt├│re trzeba p┼éaci─ç prawdziwymi, a nie wirtualne pieni─Ödzmi. Ta ci─ůg┼éa presja psychiczna, aby by─ç lepszym, aby „prze┼╝y─ç” w tym wirtualnym ┼Ťwiecie, mo┼╝e w ko┼äcu spowodowa─ç powa┼╝ne problemy w ┼Ťwiecie realnym dziecka, nad kt├│rymi nie potrafi ono ju┼╝ samo zapanowa─ç.

Symptomy uzale┼╝nienia od gier komputerowych:

  • granie w gry komputerowe staje si─Ö najwa┼╝niejsz─ů aktywno┼Ťci─ů w ┼╝yciu dziecka,
  • dziecko coraz wi─Öcej czasu sp─Ödza przy grach komputerowych, rezygnuje z dotychczasowych aktywno┼Ťci (spotkania z rodzin─ů i r├│wie┼Ťnikami, nauka, sport),
  • objawy abstynencyjne – zaprzestanie grania w gry komputerowe powoduje pojawienie si─Ö u graczy nieprzyjemnego samopoczucia, rozdra┼╝nienia, a nawet niekontrolowanej agresji,
  • konflikt – osoba z powodu zaanga┼╝owania w gry komputerowe wchodzi w konflikt ze swoim najbli┼╝szym otoczeniem, najcz─Ö┼Ťciej z rodzicami,
  • drastyczne zmiany nastroju – prze┼╝ywanie albo dobrego nastroju i samopoczucia, albo te┼╝ poczucie odr─Ötwienia, niemocy,
  • nawr├│t – po okresie samokontroli, a nawet zupe┼énego zaprzestania zabawy grami komputerowymi pojawiaj─ů powroty do wcze┼Ťniejszego patologicznego korzystania z gier.

Profilaktyka uzależnień:

  • rodzice powinni wiedzie─ç, w jakie gry graj─ů ich dzieci,
  • rodzice powinni ustali─ç zasady, kiedy i z jakich gier dzieci mog─ů korzysta─ç,
  • dziecko powinno korzysta─ç z gier komputerowych tylko w├│wczas, gdy rodzice s─ů w domu,
  • rodzice powinni bezwzgl─Ödnie ograniczy─ç czas sp─Ödzany przy komputerze, dzieci do lat 9 do 30 min/dziennie, dzieci starsze maksymalnie do 1 godz./dziennie,
  • doro┼Ťli powinni konsekwentnie stosowa─ç zasad─Ö wobec dzieci: najpierw obowi─ůzki, potem komputer,
  • rodzice, opiekunowie, wychowawcy powinni wskazywa─ç inne formy sp─Ödzania wolnego czasu,
  • rodzice powinni w miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci wi─Öcej czasu sp─Ödza─ç z dzieckiem, poznaj─ůc jego potrzeby, oczekiwania, problemy, zainteresowania,
  • rodzice i opiekunowie powinni przede wszystkim mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e dzieci nie potrzebuj─ů elektronicznych zabawek, aby by─ç szcz─Ö┼Ťliwymi - najbardziej potrzebuj─ů mi┼éo┼Ťci, zrozumienia, ┼╝yczliwej troski i zainteresowania ze strony doros┼éych.

Gry komputerowe nie mog─ů by─ç podstawow─ů form─ů sp─Ödzania wolnego czasu. Nie zast─ůpi─ů one bezpo┼Ťredniej, realnej zabawy z r├│wie┼Ťnikami lub rodze┼ästwem, wzajemnych kontakt├│w w gronie rodziny.

Nie mo┼╝emy zostawia─ç dzieci samym sobie w towarzystwie komputera, tabletu, smartfonu. Najlepszy spos├│b ochrony to ┼╝yczliwe zainteresowanie, to czas sp─Ödzony
z dzieckiem.

Na podstawie materia┼é├│w udost─Öpnionych nauczycielom na konferencji "Cyberprzestrze┼ä - szanse i zagro┼╝enia", kt├│ra odby┼éa si─Ö w Rzeszowie dn. 25.02.2015 r. opracowa┼éa M. W├│jcik-Walk├│w