Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 4/2015

Promowanie czytelnictwa w Szkole Podstawowej im. Orl─ůt Lwowskich w Zabrat├│wce w roku szkolnym 2015/2016 


Od lat niezmiennie utrzymuj─ů si─Ö statystyki, wed┼éug kt├│rych co trzeci Polak w ci─ůgu roku nie przeczyta┼é ani jednej ksi─ů┼╝ki, a statystyczna liczba przeczytanych w tym czasie ksi─ů┼╝ek, na ka┼╝dego mieszka┼äca naszego kraju, wynosi zaledwie trzy. Starzej─ůca si─Ö, skostnia┼éa lista lektur obowi─ůzkowych, z kt├│rych wiele zosta┼éo napisanych jeszcze w wieku XIX, brak zrozumienia tre┼Ťci tych ksi─ů┼╝ek i niemo┼╝no┼Ť─ç skonfrontowania ich z w┼éasnymi do┼Ťwiadczeniami spowodowa┼éy, ┼╝e absolwenci szk├│┼é kojarz─ů czytanie z nud─ů i nieprzyjemnym obowi─ůzkiem. Listy lektur szkolnych od lat ulegaj─ů przeobra┼╝eniom, pojawiaj─ů si─Ö na nich pozycje nowe, bli┼╝sze m┼éodym ludziom i bardziej dla nich zrozumia┼ée, za┼Ť nauczycielom pozostawiono wi─Öksz─ů swobod─Ö przy wyborze omawianych podczas lekcji ksi─ů┼╝ek. Mimo to niech─Ö─ç do czytania w┼Ťr├│d pokolenia naszych dzieci nie zmniejsza si─Ö, cho─ç przyczyny tego zjawiska w XXI wieku s─ů ju┼╝ zupe┼énie inne. W centrum wewn─Ötrznego ┼Ťwiata, wyobra┼║ni i zainteresowa┼ä dziecka stoi w tej chwili Internet ze wszystkimi oferowanymi przeze┼ä mo┼╝liwo┼Ťciami rozrywki. Gry komputerowe poch┼éaniaj─ů czas i kreatywno┼Ť─ç m┼éodego pokolenia, serwisy spo┼éeczno┼Ťciowe i ┼éatwo dost─Öpne komunikatory wytwarzaj─ů i promuj─ů nowy j─Özyk - skr├│towy i ikoniczny spos├│b porozumiewania si─Ö. Wszystko to w po┼é─ůczeniu z ci─ůg┼éym rozwojem kultury obrazkowej sprawia, ┼╝e dzieci i m┼éodzie┼╝ z nie mniejsz─ů od starszych niech─Öci─ů odnosz─ů si─Ö do tekstu, b─Öd─ůcego wydrukowanym na papierze ci─ůgiem liter, kt├│rych z┼éo┼╝enie w ca┼éo┼Ť─ç wymaga koncentracji i wysi┼éku.

Z biegiem lat czytanie nie staje si─Ö jednak mniej potrzebne. Jest ono lekiem na liczne i coraz cz─Ö┼Ťciej wyst─Öpuj─ůce trudno┼Ťci z uczeniem si─Ö j─Özyka polskiego, pocz─ůwszy od ortografii poprzez budowanie prawid┼éowych konstrukcji gramatycznych i logicznych, stosowanie w┼éa┼Ťciwego dla formy wypowiedzi stylu, a┼╝ po opanowanie zasad kulturalnej i efektywnej komunikacji mi─Ödzyludzkiej.

W naszkicowanej przeze mnie na wst─Öpie sytuacji rol─ů szko┼éy jest rozbudzenie w uczniach zainteresowania lektur─ů. Szko┼éa Podstawowa Im. Orl─ůt Lwowskich w Zabrat├│wce podejmuje szereg dzia┼éa┼ä maj─ůcych na celu promocj─Ö czytelnictwa w┼Ťr├│d uczni├│w. We wsp├│┼épracy z Gminn─ů Bibliotek─ů Publiczna w Chmielniku umo┼╝liwiamy dzieciom udzia┼é w spotkaniach autorskich z tworz─ůcymi dla nich pisarzami, takimi jak: Pawe┼é Ber─Ösewicz, Grzegorz Kasdepke czy Marcin Pa┼éasz. Ka┼╝demu z trzech wymienionych autor├│w uda┼éo si─Ö zafascynowa─ç uczni├│w energi─ů, osobowo┼Ťci─ů i poczuciem humoru, co zaowocowa┼éo ┼╝ywym i niegasn─ůcym zainteresowaniem ich dzie┼éami w┼Ťr├│d szkolnej m┼éodzie┼╝y.

Nauczyciele podczas lekcji i zaj─Ö─ç dodatkowych czytaj─ů dzieciom na g┼éos oraz umo┼╝liwiaj─ů im s┼éuchanie ksi─ů┼╝ek m├│wionych i s┼éuchowisk powsta┼éych na podstawie tekst├│w literackich: mit├│w, ba┼Ťni jak r├│wnie┼╝ wsp├│┼éczesnych ksi─ů┼╝ek dla m┼éodych czytelnik├│w. Ka┼╝da z podobnych sesji g┼éo┼Ťnego czytania zach─Öca uczni├│w do dalszego poznawania tych lub podobnych tekst├│w.

Wa┼╝n─ů rol─Ö w promowaniu czytelnictwa odgrywa materialne poszerzanie i uzupe┼énianie zbior├│w szkolnej biblioteki. W ramach programu Ksi─ů┼╝ki Naszych Marze┼ä szko┼éa otrzyma┼éa dotacj─Ö na zakup nowych ksi─ů┼╝ek w wysoko┼Ťci 1250 z┼éotych. Za wymieniona kwot─Ö zosta┼éy zam├│wione nowe egzemplarze lektur szkolnych, dzi─Öki kt├│rym praca na lekcji stanie si─Ö przyjemniejsza i du┼╝o ┼éatwiejsza od dotychczasowego korzystania z tom├│w zniszczonych wskutek wieloletniego u┼╝ywania. Zakup obj─ů┼é tak┼╝e wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç popularnych w┼Ťr├│d dzieci powie┼Ťci, co umo┼╝liwi im ┼éatwiejszy dost─Öp do ulubionych ksi─ů┼╝ek, oraz nowo┼Ťci, a w┼Ťr├│d nich teksty wymienionych wy┼╝ej autor├│w, kt├│rych dzieci mia┼éy okazj─Ö pozna─ç osobi┼Ťcie.

Szko┼éa z┼éo┼╝y┼éa tak┼╝e wniosek o dofinansowanie zakupu ksi─ů┼╝ek w roku 2016. W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa mo┼╝liwe jest wsparcie dla szko┼éy nawet w kwocie 3100 z┼éotych. Lista ksi─ů┼╝ek jakie mog┼éyby zosta─ç zakupione po otrzymaniu wnioskowanego wsparcia nadal powstaje. Za dotacj─Ö mo┼╝na zakupi─ç tylko ksi─ů┼╝ki nieb─Öd─ůce podr─Öcznikami, ustalenie pozosta┼éych szczeg├│┼é├│w zakupu rz─ůd pozostawi┼é decyzji szkolnej spo┼éeczno┼Ťci, na kt├│ra sk┼éadaj─ů si─Ö opr├│cz nauczycieli przede wszystkim uczniowie i ich rodzice. Zapisy programu nie narzucaj─ů postaci ksi─ů┼╝ki. Kupowane teksty mog─ů by─ç wi─Öc w postaci papierowej jak i elektronicznej. Wa┼╝ne jest, by by┼éy to pozycje, kt├│re ┼╝ywo dzieci interesuj─ů, rozbudzaj─ů ich wyobra┼║ni─Ö i zach─Öcaj─ů do czytania. Opr├│cz nowo┼Ťci z obszaru powie┼Ťci, ba┼Ťni i poezji, szkolna biblioteka ma mo┼╝liwo┼Ť─ç zaopatrzy─ç si─Ö w komiksy, audiobooki, s┼éuchowiska oraz ksi─ů┼╝ki bogato ilustrowane. Warto skorzysta─ç z tej okazji do poszerzenia oferty biblioteki szkolnej poprzez wcze┼Ťniejsze zasi─Ögni─Öcie opinii samych czytelnik├│w i wpisanie na list─Ö planowanych do zakupu pozycji tekst├│w przez nich zaproponowanych. Aby trafi─ç w gusta dzieci i m┼éodzie┼╝y konieczne jest znalezienie z┼éotego ┼Ťrodka pomi─Ödzy kanonem tekst├│w warto┼Ťciowych dydaktycznie, a szerokim wachlarzem propozycji promowanych przez pop-kultur─Ö. By w┼éa┼Ťciwie wybra─ç to co bawi i uczy potrzebujemy wsparcia i rady Pa┼ästwa, jako rodzic├│w naszych uczni├│w. Prosz─Ö zatem o zg┼éaszanie Pa┼ästwa propozycji nowo┼Ťci do zakupu, osobi┼Ťcie w bibliotece szkolnej lub za po┼Ťrednictwem dzieci. Wszelkie Pa┼ästwa sugestie i propozycje dotycz─ůce poszerzenia zbior├│w biblioteki b─Öd─ů dla nas nieoceniona pomoc─ů.

Za wszelkie Pa┼ästwa rady serdecznie dzi─Ökuj─Ö i wyra┼╝am g┼é─Öbok─ů nadziej─Ö, ┼╝e razem pomo┼╝emy dzieciom pokocha─ç czytanie.

Z powa┼╝aniem

Paulina Piechowicz
Bibliotekarz Szko┼éy Podstawowej Im. Orl─ůt Lwowskich w Zabrat├│wce.