Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wieść Gmina Chmielnik

 Wieść Gminna 2/2017

Czy jÄ™zyk ojczysty może być czysty, czyli „myÅ›li nieuczesane” troskÄ… o jÄ™zyk polski powodowane… 


Na wstÄ™pie kilka wyjaÅ›nieÅ„ do poniższego tekstu niezbÄ™dnych, by siÄ™ wytÅ‚umaczyć przed czytelnikiem, dlaczego koncentrujÄ™ siÄ™ na nieco już przebrzmiaÅ‚ych wydarzeniach, a stanowiÄ… one punkt odniesienia do moich przemyÅ›leÅ„. Otóż tekst w jego pierwotnej wersji byÅ‚ przeznaczony do poprzedniego numeru „WieÅ›ci Gminnej”, ale jak wieść gminna niesie dowiedziaÅ‚ siÄ™ o tym zbyt późno… Problematyka wydaje siÄ™ jednak ciÄ…gle aktualna, wiÄ™c bÄ™dzie spoiwem Å‚Ä…czÄ…cym tematy, o których wspominam.

Te kilka uwag chcę zaprezentować na marginesie Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (Międzynarodowego Dnia Dziedzictwa Językowego) ustanowionego decyzją UNESCO w 1999 roku, natomiast w Polsce obchodzonego od 2005 r.

Tegoroczne obchody i ich znaczenie nabrały istotnego wymiaru w związku z osobistym zaangażowaniem się w to przedsięwzięcie Prezydenta RP Andrzeja DUDY i Wicepremiera Rządu RP Jarosława GOWINA. Ja natomiast chcę popatrzeć na rolę języka ojczystego, który kształtuje szkoła i środowisko ucznia, z perspektywy nauczyciela polonisty, a Dzień Języka Ojczystego jest dobrą ku temu okazją.

Przygotowania do Szkolnego Dnia JÄ™zyka Ojczystego rozpoczÄ™liÅ›my w październiku 2016 roku. Za punkt wyjÅ›cia wybraliÅ›my projekt GdaÅ„skiego Wydawnictwa OÅ›wiatowego „Zabawy z jÄ™zykiem polskim”. Zwracam uwagÄ™ na sÅ‚owo zabawy. Ten element w nauczaniu jÄ™zyka, w tym ojczystego, uważam za bardzo istotny i wrÄ™cz warunkujÄ…cy jego skuteczność. PotwierdziÅ‚y to wybory uczniów, dla których tylko tego typu propozycje GWO spotkaÅ‚y siÄ™ z wiÄ™kszym zainteresowaniem. Warto jednak przyjrzeć siÄ™, na jakim rodzaju zabaw skupiÅ‚o siÄ™ zainteresowanie uczniów. PojawiÅ‚y siÄ™ pomysÅ‚y indywidualne, jak i zespoÅ‚owe, a nawet obejmujÄ…ce caÅ‚Ä… klasÄ™. Chociaż wszystkich nie udaÅ‚o siÄ™ z różnych powodów zrealizować, to wiÄ™kszość z nich staÅ‚a siÄ™ punktem wyjÅ›cia do realizacji (głównie) Klasowych Dni JÄ™zyka Ojczystego. W klasach najpopularniejszymi formami okazaÅ‚y siÄ™ (w fazie projektowej) inscenizacje dramowe pomyÅ›lane jako scenki jÄ™zykowe, a także gry jÄ™zykowe. Wiele z tych propozycji znalazÅ‚o swÄ… realizacjÄ™ w bardzo różnorodnej formie jako klasowe projekty zaprezentowane w czasie Klasowego Dnia JÄ™zyka Ojczystego. ZostaÅ‚y one ponadto wzbogacone o niektóre z propozycji zawartych we wspomnianym projekcie GWO („Zabawy z jÄ™zykiem polskim”) i już jako klasowe plakaty staÅ‚y siÄ™ jednÄ… z drużynowych „dyscyplin jÄ™zykowych” miÄ™dzyklasowej rywalizacji w trakcie Szkolnego Dnia JÄ™zyka Ojczystego. W sposób przejrzysty, a przy tym czÄ™sto humorystyczny i peÅ‚en plastycznej finezji i oryginalnoÅ›ci prezentowaÅ‚y różnorodne normy jÄ™zykowe, w tym ortograficzne, podkreÅ›lajÄ…c, że ich poznanie i przestrzeganie gwarantuje czystość – rozumianÄ… jako poprawność – ojczystego jÄ™zyka. NajwiÄ™cej emocji wzbudziÅ‚ jednak konkurs wiedzy o jÄ™zyku polskim, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i drużynowym (miÄ™dzyklasowym). Nie odkryjÄ™ tu żadnej tajemnicy, gdy powiem, że na tÄ™ formÄ™ zdobywania wiedzy warto stale zwracać uwagÄ™. Musimy mieć bowiem Å›wiadomość, że jÄ™zyk ucznia, którym siÄ™ najczęściej posÅ‚uguje, to jÄ™zyk potoczny, czÄ™sto daleki w swej istocie od jÄ™zyka literackiego, z którym spotyka siÄ™ w szkole. Potocyzm jÄ™zyka uczniowskiego ma swoje źródÅ‚o najczęściej w jÄ™zyku, z jakim spotyka siÄ™ w domu i wÅ›ród rówieÅ›ników. Nie brakuje w nim czÄ™sto nieuÅ›wiadamianych przez uczniów wulgaryzmów, żargonu uczniowskiego czy lokalnej gwary, z którymi możemy siÄ™ spotkać w tzw. rzeczywistoÅ›ci szkolnej. MajÄ…c tego Å›wiadomość od kilku lat realizujÄ™ autorski projekt – innowacjÄ™ pedagogicznÄ… – poÅ›wiÄ™conÄ… trosce o czystość jÄ™zyka, w którym nie ma miejsca na wulgaryzmy czy jÄ™zyk agresji, a nawet nienawiÅ›ci, z którym dziecko spotyka siÄ™ najczęściej w tzw. przestrzeni publicznej – mam tu na myÅ›li przede wszystkim telewizjÄ™ i Internet. Coraz częściej mamy do czynienia z niepokojÄ…cym zjawiskiem dotykajÄ…cym już mÅ‚odzież, a nawet i dzieci – kierowanym imiennie- które może wyrzÄ…dzić nieodwracalne szkody w psychice wrażliwego dziecka – myÅ›lÄ™ tu o tzw. hejcie. To w tym zjawisku musimy dostrzegać najwiÄ™ksze zagrożenia, gdyż nie brakuje w nim najczęściej zÅ‚ych intencji, wulgarnego jÄ™zyka, prostactwa intelektualnego, prymitywnych ocen i poniżania drugiego czÅ‚owieka- nawet dziecka. HasÅ‚o szkolnego Dnia JÄ™zyka Ojczystego nawiÄ…zywaÅ‚o do tych wartoÅ›ci, jakich od jÄ™zyka ojczystego powinniÅ›my oczekiwać, a wyrażaÅ‚o tÄ™sknotÄ™ za takim jÄ™zykiem, którym chce siÄ™ oddychać i w który chce siÄ™ wpatrywać: „Oj czystego jÄ™zyka nam trzeba, jak Å›wieżego powietrza i bÅ‚Ä™kitnego nieba”.

Formy konkursowe, kwizowe z jednej strony, a formy zabawowe z drugiej, których uzupeÅ‚nieniem może być metoda projektów, wyzwalajÄ… u uczniów pozytywne nastawienie do nauki jÄ™zyka ojczystego i dlatego coraz częściej po nie siÄ™gam. Dużą pomocÄ… sÄ… podrÄ™czniki, z których korzystam, w których uczniowie spotykajÄ… nie tylko pomysÅ‚owo opracowane zadania, ale i wiadomoÅ›ci, które sÄ… również podane w oryginalny sposób i zachÄ™cajÄ… do podjÄ™cia umysÅ‚owego wysiÅ‚ku. Oprócz tych pozytywnych czynników, warunkujÄ…cych skutecznÄ… naukÄ™ jÄ™zyka ojczystego, jest jeszcze bariera lub rafa, których nie da siÄ™ tak od razu ominąć - zrozumienie przez ucznia, ze jÄ™zyk polski, którego uczy siÄ™ w szkole, nie jest identyczny z takim, jaki poznaje od dziecka, że jÄ™zyk mówiony to nie to samo, co jÄ™zyk pisany, a jÄ™zyk potoczny nie jest tożsamy z jÄ™zykiem literackim. Oznacza to, ze niewielu uczniów (mówiÄ™ tu o starszych klasach) posiada Å›wiadomość różnorodnych odmian jÄ™zyka ojczystego i nie wie, którym siÄ™ posÅ‚użyć w konkretnej „sytuacji komunikacyjnej”, czego konsekwencjÄ… może być naruszenie norm poprawnoÅ›ci jÄ™zykowej.

Skoro tyle uwagi poÅ›wiÄ™ciliÅ›my poprawnoÅ›ci jÄ™zykowej ucznia i wskazaliÅ›my jej uwarunkowania, myÅ›lÄ™ że warto odnieść siÄ™ do niektórych przemyÅ›leÅ„ KardynaÅ‚a Stefana WyszyÅ„skiego - naszego Patrona - którego 36 rocznicÄ™ Å›mierci obchodziliÅ›my 28 maja br., a DzieÅ„ Patrona – Jemu poÅ›wiÄ™cony - w tym roku wyjÄ…tkowo 26 maja razem z Dniem Matki.

W wyborze myÅ›li i aforyzmów z kazaÅ„, przemówieÅ„ i rozważaÅ„ zatytuÅ‚owanych „Kromka chleba” pod datÄ… 13 stycznia znajdziemy takie zdanie: „SÅ‚owo jest wyrazem miÅ‚oÅ›ci, jest „czerpakiem”, który zanurzamy w ogrom istoty Boga, aby zaczerpnąć z Niej okruszynÄ™ miÅ‚oÅ›ci i posÅ‚ać jÄ… dalej”. W innej publikacji o podobnym charakterze, a zatytuÅ‚owanej „Kocham ojczyznÄ™ wiÄ™cej niż wÅ‚asne serce” spotkamy jeszcze inne spojrzenie na istotÄ™ sÅ‚owa: „ Ziemia ojczysta to jÄ™zyk, mowa, literatura, sztuka, kultura twórcza, kultura obyczajowa, kultura religijna”.

Warto też jak myÅ›lÄ™ przyjrzeć siÄ™ , jak opisany jest jÄ™zyk w przysÅ‚owiach. PrzytoczÄ™ kilka, bo w nich przecież wyraża siÄ™ zbiorowa mÄ…drość Polaków o swoim jÄ™zyku ojczystym: „Gdzie dobre sÅ‚owa, tam zgoda gotowa”, „SÅ‚owa rodzÄ… niezgodÄ™, a niezgoda wojnÄ™”, „PomyÅ›l dobrze, gÅ‚owo, nim wymówisz sÅ‚owo”.

Wydaje siÄ™, że odwoÅ‚anie do kontekstu religijnego jak i historycznoliterackiego może pozytywnie wpÅ‚ywać na ksztaÅ‚towanie Å›wiadomoÅ›ci jÄ™zykowej uczniów i uzmysÅ‚awiać im., że sÅ‚owa majÄ… swojÄ… wartość i moc- mogÄ… cieszyć, ale mogÄ… też ranić, mogÄ… Å‚Ä…czyć, ale mogÄ… dzielić. MyÅ›lÄ™, że zwÅ‚aszcza w dzisiejszej rzeczywistoÅ›ci szkolnej jak i spoÅ‚ecznej warto i te aspekty jÄ™zyka wziąć pod uwagÄ™. KsztaÅ‚towanie jÄ™zyka ojczystego jest procesem dÅ‚ugotrwaÅ‚ym, a w jego formowaniu wszyscy uczestnicy spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej powinni brać- na miarÄ™ swoich obowiÄ…zków i możliwoÅ›ci – aktywny udziaÅ‚.

Andrzej Pieczonka SP Wola Rafałowska