Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 2/2019

┼╗egnaj szko┼éo, czyli najtrudniejsze s─ů chwile po┼╝egna┼ä… 


Co wi─Öc na po┼╝egnanie szko┼éy mog─Ö zadedykowa─ç czytaj─ůcym te s┼éowa ? Najodpowiedniejsze wydaj─ů mi si─Ö s┼éowa naszego patrona - Stefana Kardyna┼éa Wyszy┼äskiego, kt├│re w pe┼éni przytaczam, a mo┼╝na je odnale┼║─ç w wyborze Jego my┼Ťli i aforyzm├│w, przem├│wie┼ä i rozwa┼╝a┼ä, zatytu┼éowanych „ Kromka chleba” pod dat─ů 25 kwietnia:

Najwi─Öksz─ů m─ůdro┼Ťci─ů jest umie─ç jednoczy─ç, a nie rozbija─ç.

Po tym mo┼╝e nieoczekiwanym wst─Öpie przejd─Ö do pocz─ůtku mojego artyku┼éu (o ile mog─Ö go tak nazwa─ç) i rozpoczn─Ö go te┼╝ nietypowo, bo cytuj─ůc s┼éowa piosenki.

„To ju┼╝ jest koniec”, a za nami trudny rok szkolny pe┼éen kra┼äcowo r├│┼╝nych emocji.

Emocji r├│┼╝norodnych - zar├│wno pozytywnych, pe┼énych wzrusze┼ä i patriotycznego uniesienia zwi─ůzanych g┼é├│wnie z setn─ů rocznic─ů odzyskania przez Polsk─Ö niepodleg┼éo┼Ťci- jak i mniej radosnych, wr─Öcz negatywnych kt├│rym towarzyszy┼éy uzasadnione spo┼éeczne obawy (u kt├│rych pod┼éo┼╝a le┼╝a┼éy napi─Öcia widocznie wyra┼║ne w powszechnych dyskusjach przed wyborami do parlamentu europejskiego) dotycz─ůce stanu polskiej o┼Ťwiaty, w tym obawy czy nauczyciele zd─ů┼╝─ů z realizacj─ů materia┼éu programowego do egzaminu ├│smoklasisty. Niepokoje w ┼Ťrodowisku nauczycielskim i widoczne frustracje by┼éy spowodowane (nieprzewidzianymi zapewne) skutkami b┼é─Öd├│w w reformowaniu o┼Ťwiaty (m.in. niepe┼éne dofinansowanie samorz─ůd├│w na dzia┼éalno┼Ť─ç o┼Ťwiatow─ů, zjawisko nauczyciela objazdowego czy podw├│jny rocznik uczni├│w ubiegaj─ůcych si─Ö o przyj─Öcie do szko┼éy ponadpodstawowej), a tak┼╝e brakiem pe┼énego porozumienia w kwestii podj─Öcia rozm├│w przez Rz─ůd (resort o┼Ťwiaty) z reprezentantami ca┼éego ┼Ťrodowiska nauczycielskiego, dotycz─ůcych poprawy sytuacji materialnej nauczycieli, a tak┼╝e stanu i statusu polskiej o┼Ťwiaty. Spowodowa┼éo to przed┼éu┼╝aj─ůc─ů si─Ö sytuacj─Ö strajkow─ů (chocia┼╝ prawie niewidoczn─ů na naszym terenie). Ostatnie decyzje Sejmu RP oraz zapowiedzi rz─ůdu zdaj─ů si─Ö potwierdza─ç, ┼╝e MEN b─Ödzie pr├│bowa┼é od pocz─ůtku nowego roku szkolnego napi─Öcie w ┼Ťrodowisku nauczycielskim opanowa─ç i negatywne emocje wyciszy─ç, a sytuacj─Ö materialn─ů pedagog├│w nieco poprawi─ç.

Niezale┼╝nie od takiego t┼éa i kontekstu wydarze┼ä, ┼╝ycie szko┼éy toczy┼éo si─Ö dalej i zaowocowa┼éo wieloma pozytywnymi wydarzeniami. Zaliczy─ç do nich nale┼╝y mobilizacj─Ö uczni├│w i aktywny ich udzia┼é w obchodach zwi─ůzanych ze stuleciem polskiej niepodleg┼éo┼Ťci na forum szko┼éy i gminy. Podkre┼Ťli─ç nale┼╝y tak┼╝e aktywny udzia┼é wielu uczni├│w w rozwoju swoich talent├│w na r├│┼╝nych p┼éaszczyznach - nie tylko bezpo┼Ťrednio zwi─ůzanych ze szko┼é─ů i nauk─ů, ale i tych „szkolnych” te┼╝ nie zabrak┼éo. By┼éy i sukcesy og├│lnokrajowe i regionalne zwi─ůzane z ta┼äcem (N. ┼üazarz), ze ┼Ťpiewem (A. Szela) by┼éo te┼╝ (podobnie jak rok temu) wyr├│┼╝nienie w og├│lnopolskim konkursie po┼Ťwi─Öconym postaci Prymasa Tysi─ůclecia (J. Czarnota) i wiele, wiele innych, kt├│rych nie spos├│b wymieni─ç. Nie zabrak┼éo i licznych sukces├│w lokalnych, spo┼Ťr├│d kt├│rych najbardziej zapad┼éo w uczniowsk─ů pami─Ö─ç zwyci─Östwo naszej szkolnej dru┼╝yny (w gminnym turnieju pi┼éki no┼╝nej szk├│┼é),w kt├│rej sk┼éadzie wyst─ůpili uczniowie klas od 4. do 6. w┼é─ůcznie.

Gdy Szanowni PT. Czytelnicy czytacie ten tekst , rozpocz─Ö┼éy si─Ö ju┼╝ wakacje – wyj─ůtkowo wcze┼Ťniej, bo ju┼╝ 19 czerwca zako┼äczy┼é si─Ö rok szkolny 2018/ 2019. Zanim do tego dosz┼éo pisz─ůcy ten tekst wraz z uczniami ├│smej klasy pr├│bowa┼é przez chwil─Ö i na ch┼éodno (co przy ostatnich upa┼éach nie by┼éo ┼éatwe) analizowa─ç egzamin ├│smoklasisty. Nie by┼é to egzamin typowy, chocia┼╝ w formie nie odbiegaj─ůcej od tego, co w materia┼éach CKE pomagaj─ůcych przygotowa─ç si─Ö do egzaminu, zapowiadano i prezentowano. Po raz pierwszy bowiem (w stosunku do tego, do czego przyzwyczaili┼Ťmy si─Ö przez ostatnie lata) przewa┼╝a┼éy
w nim zadania otwarte, a nie zamkni─Öte. Gdy doda─ç do tego obszerny materia┼é do zrealizowania, liczne kompetencje do opanowania, a przy tym tak─ů, a nie inn─ů motywacj─Ö i determinacj─Ö uczni├│w, to pokazuje problemy, z jakimi nale┼╝a┼éo si─Ö aktywnie zmierzy─ç, by osi─ůgn─ů─ç dobr─ů ocen─Ö. Wyniki egzaminu pokaza┼éy, ┼╝e ograniczenia, o kt├│rych wspomnia┼éem wcze┼Ťniej, mia┼éy wp┼éyw na osi─ůgni─Öty rezultat. Mo┼╝na jednak stwierdzi─ç, ┼╝e wynik egzaminu ├│smoklasisty odzwierciedla realne mo┼╝liwo┼Ťci naszych tegorocznych absolwent├│w i jest obiektywny. My┼Ťl─Ö, ┼╝e wnikliwa analiza egzaminu pozwoli na wyci─ůgni─Öcie w┼éa┼Ťciwych wniosk├│w, by za rok osi─ůgn─ů─ç lepszy wynik. I teraz ju┼╝ przechodz─Ö to tego (jeszcze raz), co zapowiada tytu┼é artyku┼éu. Rzeczywi┼Ťcie najtrudniejsze s─ů chwile po┼╝egna┼ä. ┼╗egnaj─ůc naszych absolwent├│w – ├│smoklasist├│w - ┼╝yczymy Im powodzenia w nowych szko┼éach i ┼Ťrodowiskach, rozwoju talent├│w, rozkwitu mo┼╝liwo┼Ťci, kt├│rych jeszcze w pe┼éni nie ujawnili. B─Ödziemy za nimi cho─ç przez chwil─Ö t─Öskni─ç- za ich poczuciem humoru czy za oryginalnym j─Özykiem lub bezkompromisow─ů ocen─ů otaczaj─ůcej rzeczywisto┼Ťci B─Ödzie nam jeszcze (co najmniej) przez kr├│tk─ů chwil─Ö ich brakowa─ç, bo przez d┼éu┼╝sz─ů chwil─Ö przyzwyczaili┼Ťmy si─Ö do ich obecno┼Ťci w szkole… A jak mawia┼é bohater „Ma┼éego Ksi─Öcia”: Jeste┼Ť odpowiedzialny za to, co oswoi┼ée┼Ť.

Tradycyjnie wakacje to czas aktywnego wypoczynku, dlatego wa┼╝ne jest u┼Ťwiadomienie uczniom niebezpiecze┼ästw, jakie na nich czyhaj─ů. Dodatkowym impulsem podkre┼Ťlaj─ůcym istot─Ö bezpiecze┼ästwa ucznia by┼éy dramatyczne wydarzenia w kilku szko┼éach w kraju, w kt├│rych uczniowie byli nara┼╝eni na utrat─Ö ┼╝ycia, co w jednym przypadku znalaz┼éo sw├│j tragiczny fina┼é. Szczeg├│ln─ů uwag─Ö na bezpiecze┼ästwo uczni├│w zwracali┼Ťmy na zaj─Öciach z wychowawcami klas, uwra┼╝liwiali┼Ťmy na t─Ö problematyk─Ö r├│wnie┼╝ rodzic├│w i opiekun├│w dziecka. Pewnym dope┼énieniem tej problematyki by┼éy zaj─Öcia realizowane w oparciu o scenariusze przygotowane przez organizator├│w kampanii Zachowaj Trze┼║wy Umys┼é 2019. Bezpiecze┼ästwo ucznia by┼éo i jest priorytetem szko┼éy.

Ko┼äcz─ůc swoje przemy┼Ťlenia o minionym ju┼╝ roku szkolnym, ┼╝ycz─Ö naszym Czytelnikom pogodnego, bezpiecznego, a przy tym atrakcyjnego, letniego (ale nie przesadnie upalnego) wypoczynku i jednocze┼Ťnie si─Ö z Pa┼ästwem ┼╝egnam.

Andrzej PIECZONKA
SP Wola Rafałowska