Tekst pochodzi ze strony: http://wiescgminna.chmielnik.pl

Wie┼Ť─ç Gmina Chmielnik

 Wie┼Ť─ç Gminna 2/2021



Jak je┼Ť─ç zdrowiej? 


 

Na rozw├│j zdolno┼Ťci poznawczych dzieci oraz odporno┼Ť─ç ich organizm├│w maj─ů wp┼éyw czynniki ┼Ťrodowiskowe i ┼╝ywieniowe. Cz┼éowiek lubi je┼Ť─ç, tyle, ┼╝e nie zastanawia si─Ö co je, po co je. Ju┼╝ Sokrates powiedzia┼é, ┼╝e: „Jemy, aby ┼╝y─ç, nie ┼╝yjemy, aby je┼Ť─ç”.

My doro┼Ťli jeste┼Ťmy odpowiedzialni za zdrowie naszych dzieci. Tak, jak uczymy je m├│wi─ç, pos┼éugiwa─ç si─Ö kredk─ů, no┼╝yczkami, ubiera─ç, wi─ůza─ç buty, tak powinni┼Ťmy uczy─ç dzieci w┼éa┼Ťciwie si─Ö od┼╝ywia─ç. St─ůd te┼╝ udzia┼é uczni├│w klasy trzeciej w programach ┼╝ywieniowych o charakterze og├│lnopolskim: „Zdrowo jem, wi─Öcej wiem”, „PrzyGOTUJMY lepszy ┼Ťwiat” i „Dobrze Jemy”.

Podczas zaj─Ö─ç uczniowie dowiadywali si─Ö, ┼╝e ich wybory ┼╝ywieniowe maj─ů znaczenie dla nich samych oraz dla naszej planety. U┼Ťwiadamiali sobie, ┼╝e niewielkie zmiany na talerzu mog─ů mie─ç wp┼éyw na zmiany zachodz─ůce w ┼Ťrodowisku. Mog─ů wp┼éyn─ů─ç na bior├│┼╝norodno┼Ť─ç, ograniczy─ç emisj─Ö gaz├│w, oszcz─Ödza─ç wod─Ö, jak r├│wnie┼╝ uratowa─ç wiele gatunk├│w ro┼Ťlin i zwierz─ůt. Dzieci poprzez udzia┼é w tych programach zdobywa┼éy praktyczne umiej─Ötno┼Ťci. Zach─Öci┼éy do udzia┼éu swoich rodzic├│w i wsp├│lnie z nimi przygotowywa┼éy posi┼éki, kt├│re opiera┼éy si─Ö na sk┼éadnikach ro┼Ťlinnych. W domowym menu pojawia┼éy si─Ö placki z cukinii, smalczyki z bia┼éej fasoli, grillowane kalafiory, kotleciki z ciecierzycy, gofry bananowo – fasolowe, smoothie z og├│rka, krem z zielonego groszku, trufle czekoladowe z czerwonej fasoli i wiele, wiele innych kulinarnych przepis├│w.

Wi─Ökszo┼Ť─ç dzieci preferuje smak s┼éodki. Dlatego spo┼Ťr├│d wszystkich produkt├│w spo┼╝ywczych dzieci najcz─Ö┼Ťciej wybieraj─ů ciastka, ciasta, cukierki, s┼éodkie napoje, lody. Tego rodzaju s┼éodycze niestety bardzo cz─Östo zast─Öpuj─ů w┼éa┼Ťciwe posi┼éki. S─ů r├│wnie┼╝ podstaw─ů pocz─Östunku przygotowywanego na wszelkie dzieci─Öce imprezy i zabawy. Problemem jest to, ┼╝e dzieci zwykle niech─Ötnie zmieniaj─ů swoje przyzwyczajenia – odnosi si─Ö to w szczeg├│lno┼Ťci do s┼éodyczy. Trzecioklasi┼Ťci uczyli si─Ö czym zast─ůpi─ç cukier, kt├│ry czyni spustoszenia w ludzkich organizmach. Dowiadywali si─Ö w jaki spos├│b organizm traci wod─Ö i jak nale┼╝y uzupe┼énia─ç w nim wod─Ö oraz jak─ů warto┼Ť─ç zdrowotn─ů na woda.

Zdobyta wiedza ma przyczyni─ç si─Ö do u┼Ťwiadomienia dzieciom, jak wa┼╝ne jest picie wody oraz uczenia ich odpowiedzialno┼Ťci za w┼éa┼Ťciwy lub niew┼éa┼Ťciwy wyb├│r tego, co jedz─ů i pij─ů.


Sukcesem nie jest samo przekazywanie suchej wiedzy na temat tego, w jaki spos├│b wszyscy mamy si─Ö od┼╝ywia─ç, ale zach─Öcanie dzieci, rodzic├│w i nas wszystkich, kt├│rzy edukuj─ů, do pr├│bowania zdrowych posi┼ék├│w. Dzieci ch─Ötnie przygotowuj─ů posi┼éki. Warto prowadzi─ç takie zaj─Öcia przez ca┼éy rok.

 




 

Bernadetta G─ůska - Wych. klasy III
Szkoła Podstawowa nr 1 im. por. Jana Bałdy w Chmielniku