Jak uczyć skutecznie? Jak zwiększyć szanse edukacyjne dzieciom pochodzącym z małych miejscowości? Jak sprawić by zdobywanie wiedzy dla każdego ucznia było niezapomnianą, wspaniałą przygodą? Oto pytania, jakie zadają sobie nauczyciele pojmujący nauczanie i wychowanie jako proces postępujący zgodnie ze zmieniającymi się realiami współczesnego świata, skierowany na ucznia, wychodzący naprzeciw jego oczekiwaniom, potrzebom i uwzględniający jego możliwości psychofizyczne. Kształtowanie osobowości wychowanka – zgodne z zasadami indywidualizacji nauczania, staje się tym skuteczniejsze, im w większym stopniu dostosowane jest do indywidualnych możliwości dziecka. Występowanie różnic indywidualnych między poszczególnymi uczniami w określonym wieku szkolnym jest zjawiskiem pedagogicznie i psychologicznie normalnym. Indywidualizacja jest więc organizowaniem nauczania w sposób uwzględniający w swoim założeniu fakt występowania różnic w zakresie zdolności, umiejętności, zainteresowań itp. między poszczególnymi uczniami. Podstawowym celem pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych jest poprawianie wyników uczenia się dzięki wykorzystaniu indywidualnych właściwości uczącego się i zwiększaniu jego indywidualnych możliwości.
W Szkole Podstawowej im. św. Jana Kantego w Błędowej Tyczyńskiej tak rozumiana indywidualizacja nauczania jest integralną częścią działań służących podniesieniu efektywności kształcenia. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to takie osoby, które są szczególnie uzdolnione, wówczas wspieramy rozwój zdolności i umiejętności, oraz takich uczniów, którzy mają trudności w realizacji wymagań kształcenia ogólnego zawartych w podstawie programowej. Często są to dzieci posiadające opinie i orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Pierwszym krokiem indywidualizowania nauczania jest bardzo wnikliwa diagnoza oraz budowanie w szkole odrębnej edukacji dla każdego ucznia na obu etapach edukacyjnych oraz konstruowanie programów i kryteriów w obrębie poszczególnych przedmiotów tak, by uwzględniały rozpoznania konkretnych uczniów. Ten niezwykle ważny poziom indywidualizacji odbywa się w klasie, a więc wśród grupy uczniów – i wymaga takiego doboru treści, metod, form pracy, które wykorzystują potencjał każdego ucznia z osobna i każdego z osobna będą kształtować.
Poza takimi lekcjami szkolnymi, nauczyciele prowadzą takie zajęcia, które umożliwiają kształtowanie i pogłębianie zainteresowań, wiedzy lub wyrównywanie umiejętności, zdolności czy wręcz terapię. W szkole, na początku roku szkolnego powołano zespoły dla każdego etapu edukacyjnego, w których skład wchodzą nauczyciele uczący w przedszkolu, w klasach 1-3 i 4-6 oraz logopeda i psycholog. Zespoły uwzględniają wszelkie potrzeby uczniów i planują zajęcia tak, by objąć nimi wszystkich uczniów o specyficznych potrzebach. Rewelacyjne efekty daje możliwość wymiany bieżących informacji o danym uczniu między nauczycielami z doradztwem specjalistów. Dzieciom stworzono możliwość uczestniczenia w zajęciach wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych oraz rozwijających talenty i stwarzających możliwość zdobywania dodatkowej wiedzy.
Cieszy nas fakt, że formy i metody pracy z uczniem w naszej szkole doceniają rodzice, a także eksperci i edukatorzy oświatowi, tym bardziej, że 1 lutego 2011 roku weszło w życie Rozporządzenie MEN w sprawie organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach, co utwierdza nas w słuszności podjętych działań.
Zachęcamy do współpracy z nami nauczycieli innych szkół, chętnie podzielimy się doświadczeniami, istnieje u nas możliwość zorganizowania warsztatów powiązanych z prowadzeniem otwartych zajęć. ZAPRASZAMY!
Logopeda Monika Figiel