zamknijzamknij
zamknij
strona główna urzędu gminy strona główna
     

Wybierz numer archiwalny

Wieść Gminna Nr 1/2011
URZĄD GMINY INFORMUJE
OŚWIATA I KULTURA
STOWARZYSZENIE
OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA
SPORT
GOPS W CHMIELNIKU
OGŁOSZENIA
012345

Wieść Gminna 1/2011 OŚWIATA I KULTURA
Każdy ma talent – należy pomóc go odkryć

Jak uczyć skutecznie? Jak zwiększyć szanse edukacyjne dzieciom pochodzącym z małych miejscowości? Jak sprawić by zdobywanie wiedzy dla każdego ucznia było niezapomnianą, wspaniałą przygodą? Oto pytania, jakie zadają sobie nauczyciele pojmujący nauczanie i wychowanie jako proces postępujący zgodnie ze zmieniającymi się realiami współczesnego świata, skierowany na ucznia, wychodzący naprzeciw jego oczekiwaniom, potrzebom i uwzględniający jego możliwości psychofizyczne. Kształtowanie osobowości wychowanka – zgodne z zasadami indywidualizacji nauczania, staje się tym skuteczniejsze, im w większym stopniu dostosowane jest do indywidualnych możliwości dziecka. Występowanie różnic indywidualnych między poszczególnymi uczniami w określonym wieku szkolnym jest zjawiskiem pedagogicznie i psychologicznie normalnym. Indywidualizacja jest więc organizowaniem nauczania w sposób uwzględniający w swoim założeniu fakt występowania różnic w zakresie zdolności, umiejętności, zainteresowań itp. między poszczególnymi uczniami. Podstawowym celem pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych jest poprawianie wyników uczenia się dzięki wykorzystaniu indywidualnych właściwości uczącego się i zwiększaniu jego indywidualnych możliwości.


W Szkole Podstawowej im. św. Jana Kantego w Błędowej Tyczyńskiej tak rozumiana indywidualizacja nauczania jest integralną częścią działań służących podniesieniu efektywności kształcenia. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to takie osoby, które są szczególnie uzdolnione, wówczas wspieramy rozwój zdolności i umiejętności, oraz takich uczniów, którzy mają trudności w realizacji wymagań kształcenia ogólnego zawartych w podstawie programowej. Często są to dzieci posiadające opinie i orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Pierwszym krokiem indywidualizowania nauczania jest bardzo wnikliwa diagnoza oraz budowanie w szkole odrębnej edukacji dla każdego ucznia na obu etapach edukacyjnych oraz konstruowanie programów i kryteriów w obrębie poszczególnych przedmiotów tak, by uwzględniały rozpoznania konkretnych uczniów. Ten niezwykle ważny poziom indywidualizacji odbywa się w klasie, a więc wśród grupy uczniów – i wymaga takiego doboru treści, metod, form pracy, które wykorzystują potencjał każdego ucznia z osobna i każdego z osobna będą kształtować.

Poza takimi lekcjami szkolnymi, nauczyciele prowadzą takie zajęcia, które umożliwiają kształtowanie i pogłębianie zainteresowań, wiedzy lub wyrównywanie umiejętności, zdolności czy wręcz terapię. W szkole, na początku roku szkolnego powołano zespoły dla każdego etapu edukacyjnego, w których skład wchodzą nauczyciele uczący w przedszkolu, w klasach 1-3 i 4-6 oraz logopeda i psycholog. Zespoły uwzględniają wszelkie potrzeby uczniów i planują zajęcia tak, by objąć nimi wszystkich uczniów o specyficznych potrzebach. Rewelacyjne efekty daje możliwość wymiany bieżących informacji o danym uczniu między nauczycielami z doradztwem specjalistów. Dzieciom stworzono możliwość uczestniczenia w zajęciach wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych oraz rozwijających talenty i stwarzających możliwość zdobywania dodatkowej wiedzy.


Cieszy nas fakt, że formy i metody pracy z uczniem w naszej szkole doceniają rodzice, a także eksperci i edukatorzy oświatowi, tym bardziej, że 1 lutego 2011 roku weszło w życie Rozporządzenie MEN w sprawie organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach, co utwierdza nas w słuszności podjętych działań.

Zachęcamy do współpracy z nami nauczycieli innych szkół, chętnie podzielimy się doświadczeniami, istnieje u nas możliwość zorganizowania warsztatów powiązanych z prowadzeniem otwartych zajęć. ZAPRASZAMY!

Logopeda Monika Figiel


poprzednia strona do góry następna strona

drukuj


Środa, 18 Września 2024 r.
WYSZUKIWARKA
Warto przeczytać
12 Maja 2022 r.
Do 30 czerwca 2022 r. każdy właściciel (lub zarządca) nieruchomości ma obowiązek zgłosić, jakiego rodzaju źródło ciepła jest wykorzystywane do jej ogrzewania.
12 Maja 2022 r.
Trwają roboty budowlane na zadaniu pn. "Odbudowa mostu na rzece Chmielnik w ciągu drogi gminnej nr 108258R Chmielnik - Zawodzie"
Realizacja: ProART