/Julio Cortazar/
W ubiegłym roku szkolnym, 4 i 5 czerwca 2011r., Szkoła Podstawowa nr 1 im. por. Jana Bałdy w Chmielniku świętowała Wielki Jubileusz 100-lecia swojego istnienia. Każde przełomowe wydarzenie jest dobrą okazją do dokonania swoistego podsumowania. Tego dnia z wyjątkową dumą patrzyliśmy na naszą poczciwą ,,staruszkę”. Wspominaliśmy wspaniałych Dyrektorów, Pedagogów i nieocenioną Dziatwę szkolną, która przez tyle lat tłumnie zapełniała szkolne korytarze. Zastanawialiśmy się, jak potoczyły się losy naszych Wychowanków oraz Osób, które współpracowały na przestrzeni tych lat z naszą szkołą.

Wiemy, że chmielnicką ,,jedynkę” wyróżnia jej architektoniczny kształt. Przejeżdżając przez centrum Chmielnika, nie sposób bowiem nie zauważyć wysokiego budynku z ceglaną elewacją, urozmaiconą białymi framugami okien. Budynek ten na stałe wrósł w krajobraz naszej gminy. Do niedawna nie sposób było również nie zauważyć, że obiekt ten wymaga generalnego remontu. W ostatnich dwóch latach wymieniono wprawdzie stolarkę drzwiową i okienną, zmieniono podłogi, odmalowano sale, gruntownie przebudowano jedno skrzydło parteru, dolny i górny korytarz, ale główną bolączką pozostał fatalny stan pokrycia dachu. Ale i to udało się zmienić w bieżącym roku szkolnym.
Rok ten zaczął się dla nas zasadniczą zmianą. Od 1 września 2011r., razem z Gimnazjum, funkcjonujemy bowiem jako Zespół Szkół w Chmielniku. Tego samego dnia, podczas uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego, dowiedzieliśmy się, że z powodu rozpoczętego remontu spotkają nas pewne utrudnienia. Dotyczyły one klas, które do tej pory pobierały naukę na piętrze. Cały górny poziom został wyłączony z użytkowania. Klasa I ,,zeszła” na parter, natomiast klasy IV – VI zostały gościnnie ,,przygarnięte” przez Gimnazjum. Obawialiśmy się tego trochę, ale jak mówi przysłowie: ,,Nie taki diabeł straszny…”. Dzięki ,,złotej polskiej jesieni” prace postępowały zgodnie z planem. Wykonana została nowa konstrukcja dachowa, którą następnie pokryto blachą trapezową. Dodatkowo wybudowano nowe kominy, ocieplono strych i zrobiono podwieszane sufity. Do wszystkich klas ,,dotarła” również woda bieżąca, co znacznie ułatwia ,,normalne” przeprowadzanie zajęć. Przy okazji remontowego rozgardiaszu, zdjęta została również boazeria na korytarzach. Ściany pokryto świeżym tynkiem. Na zakończenie pomalowano sale lekcyjne, a w okresie zimowych ferii odnowiono ciągi komunikacyjne.
Nie udałoby się dokonać tylu zmian w tak krótkim czasie, gdyby nie życzliwa postawa i zrozumienie Organu Prowadzącego naszej gminy. W imieniu całej społeczności szkolnej dziękujemy za troskę o wygląd naszej szkoły.
Oczywiście, zmiany te zaszły także dzięki pomocy naszych nieocenionych Rodziców. Prężnie działająca Rada Rodziców jest powodem do naszej dumy. Opiekunowie naszych uczniów własnymi rękami wykonali wiele prac, poświęcając swój wolny czas. Składamy im z tego miejsce słowa gorącego podziękowania. Mamy nadzieję, że teraz
z jeszcze większą radością będą przychodzić do naszej szkoły i patrzeć na efekty swoich działań. Wielu Rodziców wspierało również naszą placówkę w formie sponsoringu, przy zakupie różnych materiałów potrzebnych do przeprowadzenia prac remontowych. Za to również składamy serdecznie podziękowanie. Do obecnego wyglądu naszej szkoły przyczynili się także Właściciele miejscowych firm budowlanych. Z wdzięcznością pamiętamy także o Państwa filantropii.
Inną zmianę w naszej szkole można zauważyć, gdy się wejdzie do środka budynku. W miejscu, gdzie dawniej była szatnia, obecnie jest sala do zabaw, zorganizowana w ramach rządowego programu ,,Radosna szkoła – kraina sprawności i zdrowia”. Cieszymy się, że wniosek o dofinansowanie tego projektu, złożony przez Panią Dyrektor mgr Barbarę Mucha do Organu Prowadzącego został przyjęty i pomyślnie przeszedł dalsze procedury. Dzięki temu mamy w szkole możliwość organizacji zabaw ruchowych dla dzieci, zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi. Na ten cel otrzymaliśmy 6 tys. złotych. Dodatkowe środki zostały wygospodarowane z budżetu szkoły. Za łączną kwotę zostały zakupione pomoce edukacyjne pozwalające na zaspokojenie przez dziecko potrzeby ruchu, usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową i małą motorykę (np. piłki, klocki, materace, układanki). Na całym obszarze sali dzieci mają możliwość wyciszenia, relaksu, zajęć z rówieśnikami, rozwijania uzdolnień i zainteresowań. W końcu mamy miejsce na prowadzenie zajęć rewalidacyjnych czy też wyrównawczych. I w ten projekt również zaangażowali się nasi Rodzice. Za to także należą im się słowa wdzięczności.
Cieszę się, że pracuję w szkole z tradycjami, w której jednak dba się o odpowiedni poziom nauczania i dostosowuje się go do zmieniających się potrzeb naszych wychowanków.

Alicja Bukała
Zespół Szkół w Chmielniku