W bieżącym roku szkolnym realizowaliśmy program Szkoła z Klasą 2.0 – wersja płatna. W programie wzięli udział dyrektor szkoły, koordynator programu i siedmiu nauczycieli. Na udział w akcji zdecydowaliśmy się po to, aby nasza szkoła była miejscem ciekawej i mądrej edukacji, żeby uczniowie chcieli i lubili się uczyć, a nauczyciele chcieli i lubili uczyć. Żeby szkoła była żywą społecznością współpracujących ze sobą nauczycieli, uczniów i rodziców. Żeby nie była nudna i smutna. Żeby w uczniach widziała ludzi. Bo trudno dziś – w epoce powszechnego dostępu do Internetu i telefonu, który staje się przenośnym komputerem – udawać, że można uczyć tak jak kiedyś, gdy nauczyciel był głównym źródłem wiedzy, a uczniowie ślęczeli nad podręcznikiem. W świecie wiedzy dostępnej na wyciągnięcie ręki, nauczyciel staje się tylko (i aż) przewodnikiem w zdobywaniu takich umiejętności, jak korzystanie z informacji, myślenie naukowe i krytyczne, twórcze podejście do problemów. A także podstawowej umiejętności - uczenia się przez całe życie.
Za nami realizacja wybranych ścieżek edukacyjnych, weryfikacja kodeksu TIK, międzysemestralne otwarte spotkanie TIK-owe, szkolny festiwal 2.0.
Zrealizowaliśmy następujące ścieżki edukacyjne:
-
OZ i prawa autorskie,
-
Odwrócona lekcja,
-
Odkrywaj, eksperymentuj, dociekaj,
-
Czytaj (ze zrozumieniem),
-
Debata uczniowska,
-
Uczymy innych.
Efekty prac z realizacji poszczególnych ścieżek uczniowie zaprezentowali podczas MOST-u oraz podczas szkolnego festiwalu 2.0, podsumowującego udział szkoły w programie Szkoła z Klasą 2.0.
-
Realizujący ścieżkę OZ i prawa autorskie przedstawili prezentację multimedialną i przygotowane dla wszystkich uczestników foldery.
-
Realizatorzy ścieżki odkrywaj, eksperymentuj, dociekaj pokazali wpływ soli na glebę i roślinność oraz wpływ zimnej wody na komórki ciała człowieka. Zaprezentowali efekty podlewania roślin wodą z dodatkiem soli oraz wpływ zimnej wody na sprawność motoryczną dłoni człowieka.
-
Zadania ze ścieżki odwrócona lekcja zaprezentowały aż trzy zespoły: uczniowie realizujący temat wartość rodziny zaprezentowali piękne plakaty, grupa realizująca temat jak ratować przyrodę pokazała wykopaliska różnych przedmiotów. Efektem realizacji tematu Warszawa stolica Polski był film o najważniejszych miejscach stolicy.
-
Realizujący ścieżkę czytaj (ze zrozumieniem) przygotowali wystawę prac plastycznych – ilustracji do czytanych książek oraz wystawę samych książek. Natomiast realizatorzy tematu śladami legend warszawskich odegrali cztery scenki, ilustrujące cztery, wybrane legendy warszawskie.
-
Efektem realizacji ścieżki edukacyjnej uczymy innych była prezentacja doświadczeń polegających na sporządzaniu i ewentualnym rozdzielaniu różnych mieszanin jednorodnych (np. woda + cukier, woda + kawa rozpuszczalna) i niejednorodnych (np. kasza jęczmienna + kasza manna).
-
Realizujący ścieżkę debata uczniowska pokazali fragmenty nagrań filmowych z przeprowadzonej debaty nt. „Miód czy cukier?” oraz fragment dyskusji panelowej nt. budowy budynku użyteczności publicznej w pobliżu bogatego faunistycznie terenu będącego ostoją rzadkich gatunków roślin i zwierząt.
Do najważniejszych osiągnięć szkoły w programie zaliczamy:
-
aktualizację kodeksu TIK,
-
wielopłaszczyznową pracę nad zagadnieniami związanymi z prawem autorskim i OZ,
-
wprowadzenie nowych metod pracy podczas lekcji i zajęć dodatkowych (np. debata uczniowska, odwrócona lekcja, praca metodą projektów),
-
zainteresowanie uczniów i rodziców programem i efektami wynikającymi z jego realizacji,
-
organizację dwóch ważnych imprez szkolnych - MOSTu i Festiwalu.
Udział w programie to wspaniała przygoda zarówno dla nauczycieli jak i dla uczniów. To antidotum na rutynę, która (niestety) wkrada się do naszej pracy. Przygotowanie ciekawych zajęć wymaga nieco więcej czasu, ale warto to robić choćby po to aby zobaczyć duże zaangażowanie i szczere zadowolenie zarówno u uczących się jak i u nauczających. Mam też nadzieję, że takie zajęcia oraz ich efekty na długo pozostają w pamięci uczniów. Zatem nie bójmy się nowych wyzwań, nie bójmy się zaufać naszym uczniom!
Koordynator programu
M .Wójcik-Walków