

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. M. M. Kolbego w Chmielniku uczestniczy w programie edukacyjnym „Mistrzowie Kodowania” od 2015r., ucząc młodzież szkolną podstaw programowania. W tym roku szkolnym ze względu na potrzeby uczniów powstały zajęcia pozalekcyjne w formie innowacji „Bądź optymistą. Zostań młodym programistą”. Uczniowie klasy V nabywają umiejętności i wiadomości z nauki środowiska Baltie i Sctrach. Obecnie zajęcia dotyczą środowiska Baltie. Uczestnicy swoje umiejętności sprawdzają na platformie www.baltie.pl, gdzie biorą udział w międzynarodowym konkursie Junior B3 i Creative Baltie 2016, organizowanym przez SGP, gdzie rozwiązują zadania (w dowolnym czasie i miejscu) i wysyłają je na serwer. Zadania są oceniane automatycznie przez komputer, dlatego otrzymują natychmiast informację zwrotną, mogą poprawić zadanie i wysłać je ponownie oraz sprawdzić, którą zajmują pozycję. Baltie jest programem, który w łatwy sposób wprowadza dzieci i dorosłych w świat programowania. Program zawiera 3 tryby: budowanie, czarowanie oraz programowanie. Dzieci wykonując zadania w poszczególnych trybach z łatwością przechodzą od tworzenia scen do programowania. Prawdziwa zabawa z Baltiem zaczyna się właśnie w trybie programowanie dla zaawansowanych. Ilość dostępnych funkcji i możliwości jest ogromna.
W programie Sctrach dzieci będą uczyć się sterowania postaciami, tworzyć animacje, układać skrypty rysujące figury geometryczne, a nawet tworzyć własne gry komputerowe.Scratch stworzony jest przez Massachusetts Institute of Technology, opracowany specjalnie dla edukacji przez zespół profesora Mitchela Resnicka "Lifelong Kindergarten" – pracownię MIT Media Lab. Scratch pozwala na proste tworzenie aplikacji mogących wykorzystywać dźwięki, rysować, porównywać kolory i wiele więcej. Aplikacje w Scratchu buduje się (dosłownie) w edytorze bloków funkcjonalnych. Nie wymaga to wcześniejszej znajomości żadnego języka programowania. Wszystkie komendy wypisane są na bloczkach, w języku polskim. Mają one, w zależności od swojego przeznaczenia, różne kolory. Dzięki temu struktura tworzonej aplikacji znacznie zyskuje na przejrzystości.

Projekt „Mistrzowie Kodowania” realizowany jest pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Ministerstwa Gospodarki. Partnerami są: Centrum Cyfrowe „Projekt Polska”, Coder Dojo, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Centrum Edukacji Obywatelskiej i Samsung. Jest też wspierany przez Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych.
Monika Czarnota - nauczyciel matematyki
i informatyki w SP nr3 w Chmielniku