Szkoła Podstawowa im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Woli Rafałowskiej uczestniczyła od 1 kwietnia 2009 roku w projekcie „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt obejmują 150000 uczniów klas I szkół podstawowych z terenu sześciu województw, oraz 8 100 nauczycieli nauczania początkowego. Istotą projektu jest wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego, uczniów rozpoczynających naukę szkolną, poprzez praktyczne działania dzieci pod kierunkiem nauczyciela.
Głównym celem projektu jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Wieloaspektowe wspieranie rozwoju dziecka jest oparte na teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Zgodnie z tą teorią, każdy człowiek ma wiele odrębnych inteligencji. W odniesieniu do dzieci Gardnem wyróżnia 8 typów inteligencji: językową, ruchową, matematyczno-logiczną, wizualno-przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną i intrtapersonalną.
W oparciu o te inteligencje są stworzone trzy ośrodki zainteresowań, w których pracują uczniowie.
Uczniowie naszej szkoły pracowali nad tematyką „Z wierszami, bajkami i baśniami po krajach Unii Europejskiej, czyli to co ich najbardziej interesuje. W oparciu o bajki i baśnie opracowywali pokaz umiejętności uzyskanych podczas zajęć, na który zaprosili swoich rodziców, nauczycieli i uczniów klas 0-III. Podczas pokazu zaprezentowali krótką inscenizację słowno – instrumentalną „Królewna Snieżka i krasnoludki”, z własnoręcznie wykonanymi dekoracjami i strojami. Ciekawym elementem były także liczne konkursy wymyślone przez dzieci podczas zajęć.


Ewa Smzcyek