W dniu 22 listopada bieżącego roku została podpisana umowa na realizację zadania „Przebudowa dróg gminnych nr 108266R Zabratówka Wieś – Błędowa Tyczyńska km 0+000 – 2+841 i nr 108267R Zabratówka – Markówki – Grzegorzówka km 0+284 – 1+185”. Jest to największa przebudowa dróg gminnych w historii naszego samorządu. Projekt przewiduje przebudowę dwóch dróg gminnych w miejscowości Zabratówka i Błędowa Tyczyńska na łącznym odcinku 3742 m. Obie drogi stanowią jeden ciąg komunikacyjny, który przecina cały obszar miejscowości Zabratówka i cześć miejscowości Błędowa Tyczyńska. W chwili obecnej w/w drogi są w złym stanie technicznym.
Zakres robót obejmuje: modernizację nawierzchni jezdni, lokalne poszerzenia jezdni, wykonanie mijanek, remont przepustów, przebudową skrzyżowań, wykonanie utwardzonych poboczy, remont zjazdów w granicach pasa drogowego oraz odmulenie i odcinkowe umocnienie przydrożnych rowów. W celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu kołowego na najbardziej niebezpiecznych odcinkach (wysokie skarpy, przepusty) zostaną zamontowane bariery energochłonne i zostaną zamontowane nowe oznakowanie pionowe (nowe plany organizacji ruchu). Projektowana nawierzchnia bitumiczna (4 cm warstwa wiążąca, 4 cm warstwa ścieralna, geosiatka) zapewni trwałość i odporność na wody opadowe, a jednocześnie zwiększy jej nośność i komfort jazdy. Podniesienie nośności dróg pozwoli na ruch po nich pojazdów ciężarowych.
Gmina Chmielnik w celu wsparcia przedsięwzięcia złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Funduszu Dróg Samorządowych. Wniosek ten został wysoko oceniony w konkursie zorganizowanym przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie, dzięki czemu na realizację zadania została pozyskana dotacja w wysokości 1 136 218,00 zł, która pokryje 70% kosztów robót budowlanych.
W postępowaniu przetargowym został wyłoniony wykonawca inwestycji firma Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. z siedzibą w 35-310 Rzeszów ul. Rejtana 6. Wartość całego zadania ma wynieść 1 591 169,36 zł. Wszystkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia maja być zrealizowane do 14 sierpnia 2020 r.
Na koniec warto dodać, że w ramach Funduszu Dróg Samorządowych finansowana może być tylko przebudowa gminnych dróg publicznych, które spełniają określone parametry pasa drogowego. Dodatkowymi warunkami pozytywnej akceptacji wniosku o dofinasowanie jest min. usytuowanie przy drodze budynku użyteczności publicznej, połączenie z drogami wyższego rzędu (wojewódzkie, powiatowe), przebudowa obiektu mostowego. Niestety tylko niewielka cześć dróg gminnych publicznych spełnia w/w warunki, co ogranicza możliwość pozyskania środków zewnętrznych na przebudowę dróg gminnych położonych na terenie naszego samorządu.
Marek Czarnota