zamknijzamknij
zamknij
strona główna urzędu gminy strona główna

Wybierz numer archiwalny

STOWARZYSZENIE

Powoli się rozkręcamy
Budowa obiektów małej architektury w miejscu publicznym w Woli Rafałowskiej

W ramach zadania publicznego „Działania na rzecz dzieci i młodzieży oraz osób w wieku emerytalnym z terenu Gminy Chmielnik” Stowarzyszenie „Nasza Wola” 30 czerwca 2021 r. zorganizowało wycieczkę w Świętokrzyskie. Grupą 28 osób zwiedzanie zaczęliśmy od Centrum Neandertalczyka obok Jaskini Raj, gdzie zobaczyliśmy znalezione tu krzemienne narzędzia pracy człowieka neandertalskiego, zamieszkującego jaskinię ok. 50.000 lat temu, a także szczątki prehistorycznych zwierząt – mamuta, nosorożca włochatego, niedźwiedzia jaskiniowego – będących obiektem polowań i szukających w jaskini schronienia. W muzeum odtworzone zostało obozowisko rodziny neandertalskiej z trzema naturalnej wielkości postaciami. Następnie udaliśmy się do Jaskini Raj, która jest jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Gór Świętokrzyskich i jedną z najpiękniejszych jaskiń krasowych naszego kraju, jakie przez tysiące lat stworzyła natura. Zachwyca bogactwem i różnorodnością kalcytowych form naciekowych. Występują tutaj skupiska stalaktytów o unikatowym na skalę światową zagęszczeniu. Jaskinia uznana została za rezerwat przyrody nieożywionej i stanowisko archeologiczne.

Kolejnym etapem wycieczki było zwiedzanie ruiny Zamku Królewskiego w Chęcinach. Wzniesionego na grzbiecie skalistego wzgórza (367 m. npm.) najprawdopodobniej na przełomie XIII i XIV wieku, z inicjatywy Wacława II, króla Czech i Polski. Obecnie zamek w Chęcinach jest jednym z najczęściej odwiedzanych zabytków tego typu w Polsce. Potężne baszty dominują nad okolicą, do dziś zachował się pełen obwód zewnętrznych murów obronnych, dwie wieże, baszta i fundamenty budynków mieszkalnych.

Po obiedzie w Chęcinach udaliśmy się do Jędrzejowa, gdzie obejrzeliśmy Muzeum im. Przypkowskich, które specjalizujące się głównie w prezentacji zegarów słonecznych i przyrządów astronomicznych oraz Kościół Cystersów w którym swoje ostatnie lata spędził Wincenty Kadłubek. Zapraszam do odwiedzenia tych miejsc.

Stowarzyszenie Promocji i Rozwoju Wsi Wola Rafałowska „Nasza Wola" realizuje projekt "ZIOŁO czy CHWAST - ciągle się uczymy" dofinansowany z Programu "Działaj Lokalnie" Program Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce i Fundacja Przestrzeń Lokalna.

W ramach zaplanowanych działań, 2 sierpnia wybraliśmy się do Podkarpackiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Boguchwale, aby obejrzeć poletka doświadczalne z ziołami. Oprowadziła nas i udzieliła wyczerpujących informacji na temat ziół pani Marta Dobrowolska.

Kolejnego dnia udaliśmy się na wizytę studyjną w Beskid Niski. Wędrówkę rozpoczęliśmy od zwiedzanie Regionalnego Centrum Kardynała Karola Wojtyły w Pastwiskach, które powstało w celu upamiętnienia licznych pobytów Kard. Karola Wojtyły na tym terenie, a w szczególności w Rudawce Rymanowskiej, którą również odwiedziliśmy podziwiając piękne skały i wodospady.

Następnie udaliśmy się do Rymanowa Zdroju, gdzie przewodnik beskidzki oprowadził nas i opowiedział historie powstania uzdrowiska. Na obiad udaliśmy się do Spółdzielni Socjalnej i Gospodarstwa Agroturystycznego „Dzikie Wino” w Daliowej. Poczęstowano nas przepyszna zupą pokrzywową z grzankami oraz kotlecikami z koźliny, zapiekanymi ziemniaczkami i surówką. Po krótkim odpoczynku część grupy pojechała zdobywać Cergową, z wieżą widokową, a reszta została na warsztatach „Dzikie Gotowanie”, to warsztaty kulinarno-zielarskie pod przewodnictwem Joanny Wrzecionko.

Najpierw poszliśmy na spacer zielarski, nazbieraliśmy rośliny, z których w kuchni warsztatowej przygotowaliśmy poczęstunek. Był to pyszny twarożek z liśćmi krwawnika i kurdybanka, faszerowane i zapiekane kwiaty dyni, smażone w cieście naleśnikowym kwiaty nagietka, pieczona dynia i cukinia z ziołami, herbatki ziołowe z tego co uzbieraliśmy. Dowiedzieliśmy się, że wszędobylski chwast żółtlica, który tak ciężko wyplewić jest wspaniałą rośliną, źródłem witaminy C, potasu, żelaza, krzemu. Działa antybakteryjnie, przeciwzapalnie, przeciwalergicznie, detoksykująco, ochronnie na miąższ wątroby i pobudza regenerację tkanek. Grupa, która wróciła z wyprawy na Cergową pomogła nam skonsumować przygotowane smakołyki i udaliśmy się w drogę powrotna do domu.

Siódmego września wybrałyśmy się na spacer zielarski do ogrodu naszej koleżanki Kazi, towarzyszyła nam Pani Bernadeta Szczypta, redaktor Radia Rzeszów. Zbierając zioła rozmawialiśmy o ich właściwościach leczniczych i zastosowaniu w życiu codziennym. Po powrocie do Izby Tradycji poczęstowaliśmy panią redaktor zupą z pokrzyw, ciastem miętowym oraz herbatkami sporządzonymi z zebranych ziół. Nagranie z tego spaceru można było usłyszeć w Radio Rzeszów lub odsłuchać ze strony internetowej Radia.

Kolejnym działaniem w ramach projektu były warsztaty dla dzieci szkolnych „Kompozycje zielarskie”. Odbyły się 29 września, brało w nich udział 21 uczniów klas V i VI Szkoły Podstawowej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Woli Rafałowskiej. Przed wakacjami dzieci otrzymały zadanie, aby nazbierały i zasuszyły zioła, z których wykonają kompozycje. W czasie warsztatów sporo dowiedziały się o ziołach i z wielkim zaangażowaniem wykonały swoje prace. W ramach projektu dzieci otrzymały potrzebne materiały oraz poczęstunek.

Przed nami jeszcze warsztaty kulinarne z ziołami w roli głównej oraz spotkania z fizjoterapeutą. Projekt trwa do końca października.

Wizyta w Izbie Tradycji

8 października 2021 r. Izę Tradycji odwiedziła grupa 25 harcerzy ze Szkoły Podstawowej Nr 3 im. Św. MM Kolbego w Chmielniku. Z wielkim zainteresowaniem wysłuchali historii powstania Izby oraz informacji o eksponatach tu zgromadzonych. Na koniec zwiedzania otrzymali skromny poczęstunek.

Danuta Szajna

do góry następna strona

drukuj

Czwartek, 18 Kwietnia 2024 r.
WYSZUKIWARKA
Warto przeczytać
12 Maja 2022 r.
Do 30 czerwca 2022 r. każdy właściciel (lub zarządca) nieruchomości ma obowiązek zgłosić, jakiego rodzaju źródło ciepła jest wykorzystywane do jej ogrzewania.
Trwają roboty budowlane na zadaniu pn. "Odbudowa mostu na rzece Chmielnik w ciągu drogi gminnej nr 108258R Chmielnik - Zawodzie"