Podsumowując mijający rok szkolny 2016/2017 w Szkole Podstawowej nr 3 w Chmielniku, biorąc pod uwagę różnorodność działań wychowawczo-edukacyjnych, można pokusić się o stwierdzenie, że był to edukacyjny maraton czytelniczy i zdrowotny. Temat kampanii czytelniczej został już zrelacjonowany, w poprzednim numerze Wieści Gminnej, gdyż był to jeden ze szkolnych priorytetów. Drugim równie ważnym zagadnieniem było zdrowie, rozumiane w kontekście profilaktyki prozdrowotnej.
Braliśmy udział w kampaniach i akcjach społecznych: "Owoce i warzywa w szkole", "Szklanka mleka", "Śniadanie daje moc", ale oprócz tego szkoła zrealizowała cykl zajęć edukacyjnych p.n. "Tydzień wiosny i zdrowia" na temat różnych aspektów zdrowia: zdrowie odżywianie, aktywność fizyczna, unikanie używek. Kampania ta miała na celu pokazanie uczniom, jak codziennie, krok po kroku dbać o swoje zdrowie.
Tydzień ten zapoczątkował występ uczniów klasy II z inscenizacją wiersza "Pan kotek był chory", mały test z wiedzy na temat witamin, spotkanie z panią higienistką Ewą Sroką. W kolejne dni uczniowie pozyskali wiedzę na temat 10 zasad zdrowego odżywiania (pogadanka i film zaprezentowany przez panią Edytę Domin), wypraktykowali jak skomponować zdrowy posiłek, dowiedzieli się, że do zdrowia prowadzi nie tylko właściwe odżywianie, ale i codzienna aktywność fizyczna, potwierdzili to, uczestnicząc w nietypowych zajęciach sportowych, jak: gimnastyka, zumba i pokaz karate. W ostatnim dniu, wszyscy uczniowie naszej szkoły, po obejrzeniu inscenizacji, wystawionej przez Trójkowy Teatrzyk, pt. "Sąd nad papierosem", przekonali się, że używki naprawdę szkodzą zdrowiu.
Jednym z ważnych zadań, które w tym roku szkolnym zostało szczególnie zaakcentowane, jest profilaktyka palenia tytoniu.
Część uczniów SP nr3 wzięła udział w kampanii "Bieg po zdrowie".
Jest to nowy program antytytoniowej edukacji zdrowotnej opracowany w Głównym Inspektoracie Sanitarnym. Akcja skierowana była w tym roku do uczniów klasy czwartej. Główne cele programu to: opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży, pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego oraz zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.
Zajęcia w programie „Bieg po zdrowie” realizowane były za pomocą bardzo zróżnicowanych metod aktywizujących, które dostosowano do wieku odbiorców. Podstawą zajęć było stymulowanie kreatywności i aktywności. Program był skierowany także do rodziców i opiekunów uczniów. Jako wychowawca klasy IV oraz, uprzednio przeszkolony, koordynator programu, przeprowadziłam
6 lekcji w formie ćwiczeń i dyskusji wzmacniających aktywne uczestnictwo uczniów. Podstawą całego cyklu były przygotowane przez uczniów cztery zadania, które dotyczyły różnych aspektów problemu uzależnienia od tytoniu oraz prewencji w tym zakresie. Uczniowie poznali skład dymu tytoniowego i skutki zdrowotne, dowiedzieli się dlaczego palenie się nie opłaca w sensie finansowym, przećwiczyli zachowania asertywne również w obronie swoich praw.
W programie wykorzystane były atrakcyjne, bogato ilustrowane materiały m. in. podręcznik dla nauczyciela, zeszyt ćwiczeń dla ucznia: plakaty i ulotki.
Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży jest istotnym elementem ogólnych oddziaływań edukacyjno-wychowawczych. Odpowiedzialność za przebieg rozwoju najmłodszych spoczywa na osobach dorosłych, tworzących najbliższe środowisko społeczne dzieci. Stąd tak wielka rola w tym zakresie zarówno szkoły, jak i rodziców, a współpraca tych obu środowisk, jest bezcenna. Pragnę skierować podziękowania do rodziców za dotychczasowe wsparcie i okazaną pomoc, w realizacji tych wszystkich zadań.
Monika Wójcik SP 3 w Chmielniku