Na początku każdego roku szkolnego Zespół Szkół w Chmielniku przedstawia uczniom ofertę zajęć pozalekcyjnych, które będą nie tylko dokształcać ich w różnych dziedzinach nauki, ale również rozwijać zainteresowania, kształcić umiejętności, wypełniać czas wolny oraz myśląc już perspektywicznie – wskazywać dalszą drogę kształcenia. Niektórzy rodzice, aby zwiększyć swojemu dziecku szansę na osiągniecie sukcesu, opłacają im dodatkowe lekcje np. muzyki, języka obcego, matematyki itp.
Zespół Szkół oferuje to wszystko w ramach licznych zajęć pozalekcyjnych.
W bieżącym roku szkolnym również każdy nauczyciel ZS, a więc zarówno Szkoły Podstawowej nr 1 jak i Gimnazjum, ma coś do zaproponowania swoim uczniom, począwszy od konsultacji i kółek przedmiotowych, aż po innowacyjne programy stworzone na potrzeby danej grupy wiekowej.
Otóż uczniowie Zespołu Szkół będą mogli skorzystać z zajęć realizowanych w ramach następujących innowacji:
-
„Podajmy sobie ręce w zabawie i piosence” autorstwa P. Haliny Biestek
-
„Okiem reportera, czyli sprawne pióro szóstoklasisty” – P. Alicji Bukały
-
„Spotkajmy się w Europie”- P. Alicji Leśniak
-
„Teatrzyk szkolny po angielsku” – P. Bożeny Buż
-
„Z piosenką nauka jest prosta” – P. Dagmary Trojan
-
„Czarodziejski świat origami” – P. Bernadetty Gąski
-
„Matematyka i komputer” – P. Moniki Korbeckiej
-
„Lubię ortografię” – P. Wiesławy Łozy
-
„Szkolny fotoplastykon”- P. Darii Głodowskiej
-
„Różne aspekty kultury brytyjskiej” – P. Justyny Standyło
-
„Tenisowe asy” – P. Łukasza Dołowackiego
-
„Egzamin gimnazjalny z języka niemieckiego od A do Z” – P. Jadwigi Samagalskiej
-
„Doradztwo zawodowe w gimnazjum szansą na karierę zawodową” – P. Katarzyny Kwiatkowskiej i Moniki Wójcik
-
„Ortografia jest trudna, ale na pewno nie jest nudna”- P. Barbary Piernickiej
-
„Z siatkówką na ty” – P. Łukasza Dołowackiego
Do powyższej listy należy dopisać ciekawe zajęcia dla dzieci i młodzieży proponowane w ramach trzech projektów unijnych realizowanych m. in. w Zespole Szkół od września b.r. Trwa właśnie nabór uczniów do udziału w tych przedsięwzięciach.
Pierwszy z nich to projekt innowacyjny realizowany w Gimnazjum pt. „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet III.
Liderem projektu jest Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, natomiast jego partnerami są: Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, Edukacja Pro Futuro spółka z o.o., American Systems Sp. z o.o. , Colin Rose - założyciel i prezes angielskiej firmy Accelerated Learning Systems.
Głównym celem projektu jest zwiększenie zainteresowania uczniów i uczennic z całej Polski naukami matematyczno - przyrodniczymi. Jak zapewniają autorzy - projekt zapewnia "żywe" i fascynujące poznawanie świata tych nauk.
W ramach projektu powstała nowoczesna platforma e-learningowa, na której są zamieszczane lekcje z zakresu nauk matematyczno - przyrodniczych, stworzone przez nauczycieli praktyków w oparciu o zagadnienia udostępnione przez pracowników naukowych Polskiej Akademii Nauk zrzeszonych w Centrum Badań Ziemi i Planet GeoPlanet, tj. Instytutu Geofizyki, Instytutu Nauk Geologicznych, Instytutu Oceanologii oraz Centrum Badań Kosmicznych. Platforma Eduscience, dostępna zarówno dla uczniów jak i nauczycieli realizujacych projekt, zawiera filmy z wypraw naukowych pracowników PAN, pliki audio, kursy e-learningowe oraz daje możliwość zorganizowania telekonferencji umożliwiających zadawanie pytań naukowcom PAN i bezpośrednią z nimi interakcję, możliwość prowadzenia w czasie rzeczywistym transmisji z przeprowadzanych przez pracowników PAN eksperymentów i badań. Uczniowie też mają okazję uczestniczyć w bezpośrednich transmisjach satelitarnych ze Stacji Polarnej na Spitsbergenie. Zaplanowano również zajęcia lekcyjne w Obserwatorium Geofizycznym w Świdrze.
W ramach tej innowacji uczniowie zapewne nauczą się badawczego podejścia do nauki, co pozwoli na lepsze rozumienie i zapamiętywanie przekazywanych treści dydaktycznych.
Kolejnym pomysłem celującym w rozwój młodzieży gimnazjalnej w wielu dziedzinach, jest cykl różnorodnych zajęć w Gimnazjum proponowany przez kolejny projekt pt. „Chcemy się rozwijać! – programy rozwojowe gimnazjum w Chmielniku i szkół podstawowych w Zabratówce i Woli Rafałowskiej” realizowany w ramach Programu operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Działanie 9.1. Poddziałami 9.1.2, współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego przez Gminę Chmielnik.
Zajęcia przewidziane w projekcie do realizacji w Gimnazjum to:
-
Doradztwo edukacyjno - zawodowe
– Doradztwo zawodowe indywidualne dla uczniów klas III
– Doradztwo zawodowe grupowe
-
Zajęcia rozwijające
– Zajęcia artystyczne (gitara)
– Zajęcia z matematyki interaktywnej
– Zajęcia dziennikarskie
– Zajęcia z j. angielskiego
– Zajęcia turystyczno – przyrodnicze
– Modelarstwo
– Basen
-
Trzeci projekt – „Idziemy po sukces” - ten również realizowany przez Gminę Chmielnik, proponuje zajęcia dla dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 1. Będą to:
– Logopedia
– Gimnastyka korekcyjna
– Trudności w czytaniu
– Zajęcia rozwijające zdolności matematyczne.
Oferta edukacyjna Zespołu Szkół w Chmielniku jest duża i tak dostosowana do potrzeb odbiorców, aby każdy znalazł coś dla siebie. Głównym atutem udziału dzieci i młodzieży w takich zajęciach jest całkowicie bezpłatne zdobycie dodatkowej wiedzy, umiejętności, ukierunkowanie zainteresowań, a często też odkrycie talentów.
Na zakończenie apel do rodziców:
Kochani rodzice. Zachęcajcie swoje dzieci do korzystania z zajęć pozalekcyjnych oferowanych przez szkołę. Ten czas po lekcjach, wykorzystany na zdobywanie dodatkowych umiejętności i sprawności, w towarzystwie rówieśników, naprawdę w przyszłości zaprocentuje.
Monika Wójcik
Zespół Szkół w Chmielniku