zamknijzamknij
zamknij
strona główna urzędu gminy strona główna
     

Wybierz numer archiwalny

Wieść Gminna Nr 3/2013
URZĄD GMINY INFORMUJE
OŚWIATA I KULTURA
OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA
URZĄD GMINY INFORMUJE - CD
STOWARZYSZENIA
GOPS W CHMIELNIKU
012345

Wieść Gminna 3/2013 OŚWIATA I KULTURA
Sukces w szkole jest możliwy

Gdyby ktoś zapytał nas jaki jest pożądany wizerunek człowieka XXI wieku pewnie padałyby odpowiedzi typu: człowiek z możliwościami, świadomy własnej wartości, z umiejętnością wyeksponowania własnych atutów, asertywny, po prostu człowiek sukcesu. Kto nie chciałby nim być?

Celowo w tytule artykułu zastosowałam zdanie, które jest jednocześnie tytułem książki Christiny Buchner - „Sukces w szkole jest możliwy”, gdyż zafrapowało mnie spojrzenie autorki na szkolny sukces w kontekście szerszym niż rewelacyjne stopnie ze wszystkich przedmiotów. Mianowicie, tu chyba nikt nie zaprzeczy, poczucie prawdziwego sukcesu rodzi się po podjętym wysiłku, który przyniósł efekt (jakikolwiek). Dziecko osiąga sukces w szkole, gdy doświadcza tego, że robi postępy w nauce - czerpie z tego radość, to je motywuje do dalszego wysiłku, widzi sens swojej pracy, wykorzystuje swoją wiedzę w jakiejś formie pozalekcyjnej, a co najważniejsze osiąga rezultaty, które są odpowiednie do jego uzdolnień. Oznacza to, że KAŻDE DZIECKO MOŻE OSIĄGNĄĆ SUKCES W SZKOLE, przy oczywiście jednoczesnym wysiłku rodziców i nauczycieli.

Zapewne każdy rodzic zapytany, czy chciałby, aby dziecko osiągnęło sukces, odpowiedziałby twierdząco, jednak nie każdy potrafiłby powiedzieć, jak pomóc dziecku by miało dobre osiągnięcia w szkole. Trzeba jednak przyznać, że dążenie do sukcesu dziecka w szkole już od najmłodszych lat nie jest fanaberią współczesnego świata. Szkoła od zawsze nastawiona jest na wszechstronny rozwój dzieci, na odkrywanie talentów, a tym samym kreowanie przyszłości. Dziś szkoła jeszcze bardziej nastawia się na działania rozwijające wszechstronny rozwój dziecka. Można posłużyć się tu przykładem działalności Zespołu Szkół w Chmielniku, gdzie wychowanie zaczyna się już w naszym przedszkolu od dzieci trzyletnich, poprzez poszczególne etapy szkoły podstawowej, aż po gimnazjum. Kiedy powstawał Zespół Szkół nikt nie przypuszczał, że będzie to twór tak przyjazny dzieciom. Tu obserwacja rozwoju dziecka prawie od początku przynosi wiele korzyści. Wiemy jakich chcielibyśmy mieć gimnazjalistów, którą sferę ich rozwoju należałoby dostymulować w klasach wcześniejszych, na co zwrócić szczególną uwagę? Całościowe potraktowanie sprawy wychowania jest czymś niezwykle pożytecznym. Która matka nie zmieniłaby zasad wychowania swojego dziecka, gdyby wiedziała jaki wyrośnie z niego młodzieniec? Istnieją bowiem takie cechy dobrego ucznia, które można rozwijać w pierwszych latach nauki, przy dobrej i owocnej współpracy między domem rodzinnym a szkołą.

 

Co mogą zrobić rodzice?

Autorka wspomnianej książki podpowiada zakresy, w jakich rodzice mogą wspierać swoje dziecko:

  1. Tzw. „zewnętrzne ramy nauki” czyli porządek i troska. Porządku uczymy dziecko od najmłodszych lat kiedy pomagamy mu w skompletowaniu przyborów szkolnych, zwracamy uwagę na ład na biurku, pakowanie się po odrobionych zadaniach domowych, zwracamy uwagę na dbałość o książki i zeszyty, a także kiedy dbamy, aby dziecko zjadło śniadanie w domu, oraz pakujemy drugie śniadanie do szkoły, a w końcu pilnujemy właściwych proporcji czasu na naukę i odpoczynek.
  2. Zaangażowanie w pracę dziecka - codzienne sprawdzenie o czym uczyło się w szkole, kontrola zadań domowych, zachęcanie do rozwijania pasji i zainteresowań.
  3. Współpraca ze szkołą - uczęszczanie na zebrania rodzicielskie, kontakt z nauczycielem, realizowanie zaleceń.
  4. Docenienie szkolnej pracy dziecka - chwalenie nawet drobnych postępów w jego pracy, uczęszczanie na szkolne imprezy, uczestnictwo obojga rodziców w życiu szkoły.

Dziecko dostrzega u rodziców te wszystkie formy zainteresowania jego nauką w szkole, a co za tym idzie spostrzega szkołę jako ważną część swojego życia. Młody człowiek uczy się w ten sposób dbać o siebie, o swój komfort w szkole, odczuwalny wtedy, gdy jest dobrze przygotowane do lekcji, wyspane i najedzone. Pułapkę stanowi często zaangażowana postawa rodziców w klasach młodszych i brak zainteresowania w starszych klasach szkoły. Bierze się to z błędnego twierdzenia, że dziecko starsze, np. w gimnazjum, jest na tyle duże, że potrafi samo sobie poradzić. Tymczasem dziecko widząc słabnące zainteresowanie rodziców szkołą, powoli traci motywację do pracy. W przypadku starszych dzieci, młodzieży, wszystkie powyższe punkty powinny nadal być przestrzegane, z naciskiem na kontrolę postępów dziecka, kontakt ze szkołą, utrzymanie dyscypliny w przestrzeganiu czasu poświęconego pracy dziecka w domu.

Oczywiście te wszystkie punkty wymagają podjęcia od rodziców sporego wysiłku i poświęcenia, ale tylko wtedy będziemy pewni, że zrobiliśmy wszystko co w naszej mocy, aby nasze dziecko osiągnęło sukces. Najważniejsze, aby to zaangażowanie było wsparte dużą dozą rodzicielskiej miłości i troski.

 

Co może zrobić szkoła?

W szkole można mnożyć przykłady dzieci, które osiągnęły sukces na miarę własnych możliwości dzięki dobrej współpracy rodziców ze szkołą. Ale oczywiście nawet bez zaangażowania rodziców szkoła podejmuje wszelki wysiłek, aby jej uczniowie „rozwinęli skrzydła”.

Od początku tego roku szkolnego w Zespole Szkół w Chmielniku funkcjonuje dodatkowy, dziesięciogodzinny oddział przedszkolny, gdzie uczęszczają 3, 4 i 5-latki. Program przedszkola nastawiony jest na stymulacje wszechstronnego rozwoju dzieci, dlatego wychowankowie biorą udział w zajęciach z j. angielskiego oraz programach innowacyjnych, które powstały specjalnie dla nich.
W obecnym roku szkolnym w Zespole Szkół w Chmielniku realizowane są następujące programy innowacyjne dla dzieci i młodzieży na różnych etapach edukacyjnych:

„Razem się bawimy i uczymy” – innowacja pedagogiczna dla dzieci w wieku przedszkolnym, która powstała i realizowana jest na bazie współpracy z oddziałem przedszkolnym ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Chmielniku.

„Kolorowy świat bajek i baśni” – program innowacyjny, który został przygotowany dla dzieci klasy I Szkoły Podstawowej nr 1 w Chmielniku i będzie kontynuowany przez kolejne lata nauki, aż do zakończenia innowacji z końcem roku 2014/2015.

„Czarodziejski świat origami” oraz „Spotkajmy się
w Europie” programy innowacyjne dla dzieci z klas 1 – 3 Szkoły Podstawowej nr 1 w Chmielniku.

„Teatrzyk szkolny po angielsku” dla dzieci klas 4- 6 Szkoły Podstawowej nr 1.

„Tenisowe asy” program dla uczniów pragnących rozwijać umiejętność gry w tenisa stołowego.

„Szkolny fotoplastykon” program rozwijający wiedzę filmową u młodzieży gimnazjalnej.

„Różne aspekty kultury brytyjskiej” program dla starszych miłośników j. angielskiego.

„Egzamin gimnazjalny z języka niemieckiego od A do Z” - pomoc dla gimnazjalistów.

„Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE – program kontynuowany od zeszłego roku szkolnego.

W kolejnych etapach szkolnych dzieci i młodzież korzystają dodatkowo z kółek zainteresowań, które są organizowane w ramach wszystkich przedmiotów, organizuje się również mnóstwo zajęć pomocnych słabszym uczniom. Popularnością cieszą się zajęcia sportowe SKS, kółko szachowe, drużyna harcerska ZHP, zajęcia artystyczne – plastyczne i muzyczne oraz zajęcia dziennikarskie. Gimnazjum, w ramach programu profilaktycznego pt. „Rozwijając swoje pasje i walcząc z przemocą wygrywam lepsze jutro”, zachęca uczniów do autoprezentacji związanej z ujawnianiem własnych pasji i zainteresowań. W ten sposób młodzież nauczy się dostrzegać swoje mocne strony, co stanowi przygotowanie do przyszłej pracy zawodowej. Pomaga w tym również organizowanie licznych konkursów przedmiotowych i nie tylko. Już mamy pierwsze efekty tych działań, a mianowicie uczeń naszego Gimnazjum może poszczycić się zajęciem I miejsca w Powiatowych Igrzyskach Młodzieży Szkolnej w skoku wzwyż, kolejny uczeń w biegu na 100 metrów zajął I miejsce w Indywidualnych Mistrzostwach SZS w Lekkiej Atletyce, uczennica została nagrodzona za zajęcie III miejsca w międzyszkolnym konkursie ekologiczno - plastycznym „Dzieci tworzą sztukę ze ... śmieci”.

Błędem byłoby wymienianie jedynie zajęć pozalekcyjnych oraz konkursów jako jedynej drogi do sukcesu ucznia. Każda godzina lekcyjna z użyciem wielu ciekawych form i metod pracy zapewne przyczynia się do tego w równie dużym stopniu. Nowoczesne metody z wykorzystaniem projektorów multimedialnych i tablic interaktywnych, platformy e-learningowej ułatwiają naszym uczniom przyswojenie wiedzy jaka oferowana jest im w całym procesie dydaktycznym.

Cristina Buchner przypomina jednak: „Z psychologii rozwojowej wiemy, że w rozwoju dziecka istnieje coś w rodzaju okien, które przez pewien czas pozostają otwarte i stwarzają dogodne warunki do wspierania tego rozwoju. Jednak w pewnym momencie zostają one zamknięte. Wszystko co wydarzy się potem, wymaga dużo większego nakładu sił i daje mniejsze rezultaty.”

Zatem zapaszmy do współpracy ze szkołą wszystkich rodziców, którzy wspólnie z nami chcą wspierać rozwój dzieci i wspomagać w osiąganiu sukcesów.

Monika Wójcik

Zespół Szkół w Chmielniku


do góry następna strona

drukuj


Piątek, 19 Kwietnia 2024 r.
WYSZUKIWARKA
Warto przeczytać
12 Maja 2022 r.
Do 30 czerwca 2022 r. każdy właściciel (lub zarządca) nieruchomości ma obowiązek zgłosić, jakiego rodzaju źródło ciepła jest wykorzystywane do jej ogrzewania.
12 Maja 2022 r.
Trwają roboty budowlane na zadaniu pn. "Odbudowa mostu na rzece Chmielnik w ciągu drogi gminnej nr 108258R Chmielnik - Zawodzie"
Realizacja: ProART