W Centrum Promocji Dziedzictwa Kulturowego w Chmielniku przez dwa tygodnie rozbrzmiewały angielskie słówka. Naszymi gośćmi były dwie Wolontariuszki z Tajlandii i Turcji - Patty i Cansu z AIESEC in Poland. W zajęciach uczestniczyło aż 60 osób z podziałem na dwie grupy. Dzieci w przedziale wiekowym od 8 do 14 lat już po pierwszych zajęciach przełamały opory przed mówieniem w obcym języku i chętnie podejmowały próby zadawania pytań sympatycznym wolontariuszom, zarówno Patty i Cansu jak i członkom SKM- Strefa Kultury Młodzieżowej i innych grup nieformalnych, którzy służyli uprzejmie swoją pomocą w tłumaczeniu.
Każdego dnia wspólnie realizowaliśmy inny temat zajęć, wolontariuszki pomagały nam w nauce słówek, wypowiadania zdań jak również w bliższym poznaniu kultury Tajlandii i Turcji. W pierwszym tygodniu podczas zajęć dzieci stworzyły kolorowe i oryginalne gry planszowe według własnego pomysłu z instrukcją po angielsku. Wzięły udział w konkursie na najładniej wykonaną Flagę metodą wydzieranki symbolizującą pochodzenie wolontariuszek oraz w zajęciach plastycznych pt. „Mój ulubiony bohater bajkowy” Wszystkie zrealizowane zadania miały na celu naukę słówek poprzez zabawy integracyjne oraz praktykę. Uczestnikom najbardziej spodobały się zajęcia kreatywne z recyklingu, gdzie dzieci krok po kroku przygotowywały stroje dla wolontariuszy z wykorzystaniem przyniesionych przez siebie materiałów. Dzięki zaangażowaniu i pomysłowości całej grupy powstały wspaniałe stroje dla księżniczek oraz rycerza, a części garderoby w języku angielskim dla nikogo nie stanowiły już problemu. Na zakończenie pierwszego tygodnia zorganizowane zostały zabawy ruchowe oczywiście z wykorzystaniem poznanych słówek i przyswajaniem nowych. W drugim tygodniu nauki języka angielskiego uczestnicy wakacyjnych spotkań bez żadnych obaw podejmowali nowe wyzwania jak np. układanie dialogów, stworzenie plakatu pt. „My dreamed room” co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „mój wymarzony pokój”. Dzieci po raz kolejny wykazały się ogromną kreatywnością i pomagały sobie wzajemnie w projektowaniu wnętrz. To zadanie zostało poprzedzone prezentacją krajów, aby dzieci mogły bliżej poznać kulturę, historię, tradycje narodowe oraz najpiękniejsze miejsca w Tajlandii i Turcji. W związku z tym, że dzieci najszybciej uczą się poprzez zabawę zorganizowane zostały zabawy w wersji angielskiej takie jak: kalambury, karaoke, kolory oraz różne quizy z wykorzystaniem chusty animacyjnej, a także rozgrywki sportowe na boisku. Uczestnicy zajęć zadbali również o to aby Patty i Cansu jak najwięcej dowiedziały się o Polsce. Podzieleni na grupy przygotowali plakaty o miastach, które warto zobaczyć i zwiedzić, aby zachęcić wolontariuszki do ponownych odwiedzin i przyjazdu do Polski .Wakacyjna przygoda zakończyła się nauką tańca tajskiego i tureckiego, a radość przeplatała się ze smutkiem z powodu nieuchronnego momentu pożegnania . Po wręczeniu pamiątkowych dyplomów i prezentów przyszła pora na serdeczne uściski oraz łzy, które pojawiły się w oczach dzieci, a to świadczy tylko o tym jak bardzo ta wymiana kulturowa połączyła nas ze sobą.
Sylwia Kozak