Matematyka w Bibliotece?
A dlaczego nie, skoro spotykamy ją wszędzie. Matematyka jest z człowiekiem ściśle związana i towarzyszy nam na każdym kroku, nawet jeżeli nie jesteśmy tego świadomi – w domu, w szkole, w zabawie, w kulturze czy też przyrodzie.
Wszystkich uczniów z klas 7-8 z pięciu szkół podstawowych z Gminy Chmielnik, którzy lubią matematykę, ale również tych, którzy zastanawiają się do czego jest potrzebna matematyka i czy nie można się bez niej obejść zapraszamy do udziału w projekcie „Fraktale, czyli kiedy matematyka staję się piękna” Projekt jest zrealizowany w ramach Programu mPotęga, finansowanego przez Fundację mBanku.
W ciągu trwania projektu (od września do grudnia) odbędzie się cykl zajęć warsztatowych podzielonych na 5 bloków tematycznych. Uczestnicy będą poznawać własności figur samopodobnych – fraktali oraz zaprzyjaźniać się z matematyką.
W pierwszym bloku pt. „Drzewo Pitagorejskie” uczestnicy poznają w teorii i praktyce fraktal, którym jest drzewo Pitagorasa, będą go konstruować z figur geometrycznych i klocków konstrukcyjnych, odkryją na nowo twierdzenie Pitagorasa poprzez liczne kretywne ćwiczenia, oraz obliczając powierzchnię liścia. Podczas kolejnych spotkań w bloku „Matematyka w drodze do kina” odkryją matematycznego Smoka Hemingwaya (Smoka z Parku Jurajskiego) podczas wyjazdu do kina na film Jurassic Park. Poznają również pojęcia droga, prędkość czas wykonując praktyczne obliczenia. Trzeci blok pt. „Fraktale Fibonacciego będzie połączeniem matematyki i przyrody poprzez odkrywanie liczb w roślinach. Na przykładzie słonecznika, brokułu i ananasa dowiedzą się co to jest złoty kąt, złota liczba, ciąg Fibonacciego oraz jak w prosty sposób obliczyć liczby tego ciągu. Dodatkowo blok ten pozwoli uczestnikom uwolnić swoją wyobraźnię i wcielić się w rolę artystów tworzących obrazy z uwzględnieniem linii spiralnych.
W bloku pt. „Matematyka innego wymiaru” uczestnicy poznają fraktalną Paproć Barnsleya oraz wykonają geometryczny obraz graficzny tego fraktala. Przekonają się ile wspólnego mają obliczenia i tradycyjne rękodzieło ludowe. Dowiedzą się jak krok po kroku wykonać haft matematyczny, któremu towarzyszyć będą zadania dotyczące prostych, odcinków i kątów.
W ostatnim bloku pt. „Matematyka pomysłem rysowana” uczestnicy zdobędą wiedzę na temat rysowania fraktalnych mandali z figur geometrycznych, których podstawą będzie koło. Rysowaniu towarzyszyć będą obliczenia parametrów figur oraz właściwości koła i okręgu. Efektem tych działań będzie fraktalna kolorowanka.
Mamy ogromną nadzieję, że ten przedmiot szkolny odkrywany na nowo w naszej Bibliotece poprzez konstruowanie, obliczanie, haftowanie, rysowanie i super zabawę przekona uczestników, że matematyka to królowa o złotym sercu rozśpiewanej duszy i tęczowej wyobraźni.
„Projekt dofinansowała Fundacja mBanku”
Sylwia Kozak