zamknijzamknij
zamknij
strona główna urzędu gminy strona główna
     

Wybierz numer archiwalny

Wieść Gminna Nr 4/2015
URZĄD GMINY INFORMUJE
OŚWIATA I KULTURA
GOPS W CHMIELNIKU
012345

Wieść Gminna 4/2015 OŚWIATA I KULTURA
Wpływ gier komputerowych na psychikę dziecka

Gry komputerowe to zabawa XX i XXI wieku, to rozrywka ale także niebezpieczeństwo. Nie każda gra jest odpowiednia dla każdego. Zwłaszcza młodzi ludzie nie powinni w część z nich grać. A dorośli powinni z rozwagą, po zasięgnięciu informacji decydować, w co grają oni i ich dzieci.

Badania dotyczące zmian, jakie w ludzkim mózgu powoduje długotrwałe granie w brutalne gry komputerowe zostało przeprowadzone przez Akademię Medyczną Uniwersytetu w Indianie (IUSM). Jest ono szczególnie interesujące, ponieważ w odróżnieniu od wcześniejszych analiz dokładnie dokumentuje zmiany w mózgach badanych osób za pomocą rezonansu magnetycznego. Wcześniejsze badania rzadko wykazywały negatywne efekty neurologiczne grania w gry komputerowe. Według naukowców z Uniwersytetu w Indianie (IU) niedoskonałość analiz wynikała z braku obserwacji funkcjonowania mózgu z użyciem zaawansowanych technologii obrazowania.

Badania te dowiodły, że w losowej próbie młodych graczy występuje zmniejszona aktywność niektórych przednich obszarów mózgu po tygodniu grania w brutalne gry komputerowe. Obszary te odgrywają ważną rolę w kontrolowaniu emocji i agresywnych zachowań.

Większość polskich uczniów szkół podstawowych gra w krwawe i brutalne gry komputerowe. Badania wskazują, że aktywność w grach przejawia dziewięciu na dziesięciu chłopców.

„Byłbym w stanie zabić dla pieniędzy”, „Zamiast kary śmierci proponowałbym ciężkie tortury, tak aby zbrodniarz zaczął błagać o śmierć (...) i transmisje puszczać w TV”, „Myśliwy popełnił samobójstwo (...), z głowy został tylko kawałek szczęki. Bum i nasz mózg można zbierać w promieniu dziesięciu metrów. Tak chciałbym umrzeć” – to tylko kilka cytatów z forum fanów gry ‘Postal 2’. Wśród grających w tę wyjątkowo okrutną grę są nawet 10 - 11-latkowie.

Badania pokazują wstrząsający obraz przeciętnego, nastoletniego gracza. Ich wyniki wskazują, że ponad 70% respondentów gra w gry ze scenami zabijania, a blisko 90% w takie, gdzie są inne sceny agresji i przemocy. Co więcej, okazało się, że uczniowie zwykle dostają takie gry w prezencie od niczego nieświadomych rodziców, głównie ojców.

Prezentowana poniżej lista niebezpiecznych – brutalnych gier komputerowych co kilka tygodni się wydłuża, powstają nowe gry zawierające sceny brutalnego seksu, zabijania, agresji, przestępstw i gloryfikujące przemoc. W grach tych stosuje się daleko posuniętą psychomanipulację.

Gry te nie powinny trafiać do rąk dzieci, a dorośli sami powinny decydować czy chcą w nie grać.

Lista brutalnych gier:

  • "Postal" (podpalanie ludzi, oddawanie moczu na ofiary, odcinanie im głów);
  • "GTA" (brutalny sex, sceny zabijania, udział w mafii, narkotyki, kradzieże samochodów, zabijanie policjantów, rozjeżdżanie przechodniów);
  • "Manhunt" (okrutne masakrowanie ofiar);
  • "Soldier of Fortune" (prawdziwa jatka, aby przejść na wyższy poziom, trzeba zgładzić dziesiątki ludzi);
  • "Hitman" (jako płatny zabójca gracz eliminuje wszystkich ludzi, którzy staną mu na drodze do celu);
  • "50 Cent: Bulletproof" (elektroniczny odpowiednik znanego rapera, który zabija ludzi i jest powiązany z handlem narkotykami);
  • "Scarface" (bandyta napada na banki, zabija wszystkich ludzi na swojej drodze);
  • "Condemned" (realistyczne sceny zbrodni, zabijanie przeciwników przy pomocy wielu narzędzi);
  • "The Godfather" (kariera przestępcza począwszy od wymuszeń, poprzez morderstwa i podkładanie bomb);
  • "Carmageddon" (wyścig aut, w którym aby zwyciężyć, trzeba rozjechać możliwie dużą liczbę ludzi);
  • "ResidentEvil" (chcąc ukończyć grę, trzeba zabić blisko 1000 przeciwników);
  • "Mortal Combat" (brutalna i krwawa bijatyka);
  • "Blood" (zabijanie ludzi przy użyciu np. dynamitu).

Tego rodzaju gry zaszczepiają w umysłach graczy spory ładunek agresji i przemocy, który może utrwalać przekonanie, iż okrucieństwo jest stanem normalnym, potrzebnym do tego, aby przetrwać w rzeczywistym świecie.

Ich uczestnik pełni czynną rolę w krwawych i bezlitosnych walkach z przeciwnikiem, może spojrzeć w oczy ofiary, dokładne obejrzeć zabitego, zbezcześcić wirtualne zwłoki. A grozę wzmagają odpowiednio dobrane krzyki walczących, jęki rannych, odgłosy pocisków itp.

Przemoc dokonywana w grach nie jest karana, a przeciwnie, często nagradzana poczuciem sukcesu.

Przez powszechność agresja staje się banalna i nieważna. Gracz staje się na nią obojętny, co ułatwia „bawienie się” agresją i agresywne zachowania w życiu realnym bez przeżywania poczucia winy.

Bardzo niebezpieczne są też tzw. niekończące się gry dostępne on-line, umożliwia one wymianę informacji między graczami z całego świata. Zmuszają gracza do bycia w ciągłej dostępności i ciągłego kontrolowania swoich postaci przez Internet. To ciągłe czuwanie dziecka przed ekranem monitora, sprawia, że pozostałe dziedziny życia stają się nieważne i niepotrzebne. Uzależnienie od gry potęguje jeszcze bardziej nielegalny handel wirtualnymi

rzeczami (konta, przedmioty, nowe postacie gry, pomoc w zabiciu innej postaci) za które trzeba płacić prawdziwymi, a nie wirtualne pieniędzmi. Ta ciągła presja psychiczna, aby być lepszym, aby „przeżyć” w tym wirtualnym świecie, może w końcu spowodować poważne problemy w świecie realnym dziecka, nad którymi nie potrafi ono już samo zapanować.

Symptomy uzależnienia od gier komputerowych:

  • granie w gry komputerowe staje się najważniejszą aktywnością w życiu dziecka,
  • dziecko coraz więcej czasu spędza przy grach komputerowych, rezygnuje z dotychczasowych aktywności (spotkania z rodziną i rówieśnikami, nauka, sport),
  • objawy abstynencyjne – zaprzestanie grania w gry komputerowe powoduje pojawienie się u graczy nieprzyjemnego samopoczucia, rozdrażnienia, a nawet niekontrolowanej agresji,
  • konflikt – osoba z powodu zaangażowania w gry komputerowe wchodzi w konflikt ze swoim najbliższym otoczeniem, najczęściej z rodzicami,
  • drastyczne zmiany nastroju – przeżywanie albo dobrego nastroju i samopoczucia, albo też poczucie odrętwienia, niemocy,
  • nawrót – po okresie samokontroli, a nawet zupełnego zaprzestania zabawy grami komputerowymi pojawiają powroty do wcześniejszego patologicznego korzystania z gier.

Profilaktyka uzależnień:

  • rodzice powinni wiedzieć, w jakie gry grają ich dzieci,
  • rodzice powinni ustalić zasady, kiedy i z jakich gier dzieci mogą korzystać,
  • dziecko powinno korzystać z gier komputerowych tylko wówczas, gdy rodzice są w domu,
  • rodzice powinni bezwzględnie ograniczyć czas spędzany przy komputerze, dzieci do lat 9 do 30 min/dziennie, dzieci starsze maksymalnie do 1 godz./dziennie,
  • dorośli powinni konsekwentnie stosować zasadę wobec dzieci: najpierw obowiązki, potem komputer,
  • rodzice, opiekunowie, wychowawcy powinni wskazywać inne formy spędzania wolnego czasu,
  • rodzice powinni w miarę możliwości więcej czasu spędzać z dzieckiem, poznając jego potrzeby, oczekiwania, problemy, zainteresowania,
  • rodzice i opiekunowie powinni przede wszystkim mieć świadomość, że dzieci nie potrzebują elektronicznych zabawek, aby być szczęśliwymi - najbardziej potrzebują miłości, zrozumienia, życzliwej troski i zainteresowania ze strony dorosłych.

Gry komputerowe nie mogą być podstawową formą spędzania wolnego czasu. Nie zastąpią one bezpośredniej, realnej zabawy z rówieśnikami lub rodzeństwem, wzajemnych kontaktów w gronie rodziny.

Nie możemy zostawiać dzieci samym sobie w towarzystwie komputera, tabletu, smartfonu. Najlepszy sposób ochrony to życzliwe zainteresowanie, to czas spędzony
z dzieckiem.

Na podstawie materiałów udostępnionych nauczycielom na konferencji "Cyberprzestrzeń - szanse i zagrożenia", która odbyła się w Rzeszowie dn. 25.02.2015 r. opracowała M. Wójcik-Walków


poprzednia strona do góry następna strona

drukuj


Czwartek, 21 Listopada 2024 r.
WYSZUKIWARKA
Warto przeczytać
12 Maja 2022 r.
Do 30 czerwca 2022 r. każdy właściciel (lub zarządca) nieruchomości ma obowiązek zgłosić, jakiego rodzaju źródło ciepła jest wykorzystywane do jej ogrzewania.
12 Maja 2022 r.
Trwają roboty budowlane na zadaniu pn. "Odbudowa mostu na rzece Chmielnik w ciągu drogi gminnej nr 108258R Chmielnik - Zawodzie"
Realizacja: ProART