„Chrupiący chlebek wszyscy lubimy
szczególnie kiedy świeży kupimy.
Chleb każdy człowiek musi szanować
bo przy nim trzeba się napracować.
Dzięki rolnikom, że sieją zboże
to każdy człowiek upiec go może.”
(S.O)
Uczniowie klasy III ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Chmielniku zorganizowali Dzień Chleba. W ten sposób chcieli promować tradycje wypieku chleba oraz powrót do zdrowej żywności. Dzieci zgromadziły w klasie produkty podstawowe potrzebne do wypieku chleba oraz różne dodatki, które mogą ten chleb wzbogacić smakowo. Były mąki pszenne, kukurydziane, gryczane, żytnie a nawet żołędziowa. Wśród dodatków pojawiły się: słonecznik, dynia, mak, zapomniana czarnuszka, sezam, siemię lniane, płatki owsiane, otręby żytnie, kminek oraz owoce goji. Te ostatnie były dla dzieci nowością. Każdy chętnie próbował jak smakuje suszona jagoda goji. Ów owoc uważany jest za najbardziej wartościowy na naszej planecie. Polecany jest dzieciom z obniżoną odpornością.
Uczniowie zapoznali się z zawodami, które są związane z jednym bochenkiem chleba oraz z procesem jego wypieku. Poznali patrona piekarzy – św. Klemensa. Wyszukali przysłowia związane z chlebem, czytali wiersze. Każdy czekał na kulminacyjny moment dnia, bowiem na zajęcia każdy przyniósł różne rodzaje pieczywa.
Projekty na temat historii chleba, jego poprzedników „podpłomyków” oraz jako t ematu w malarstwie.
|
Były chleby i bułki, rogale, sztangle, chałki, ciabatki pieczone przez mamy i panią oraz najzwyczajniej kupione w sklepie. Kolory i smaki kusiły do spróbowania pieczywa słodkiego, pszennego, żytniego, z dodatkami np. marchewki. Wszyscy przystąpili do przygotowania degustacji. Proponowali chleb z dżemem, serkiem biały z dodatkiem szczypiorku bądź chrzanu oraz z serkami owocowymi i waniliowymi. Było wiele radości przy smarowaniu i układaniu na tacach. A jeszcze więcej, gdy każdy próbował po kawałeczku i częstował wszystkich nauczycieli oraz młodszych i starszych kolegów, koleżanki.
Podczas zajęć zostały przypomniane zwyczaje związane z końcem żniw oraz tradycją wypiekania chleba w domach. Zainteresowaniem cieszyły się dawne naczynia potrzebne do wykonania ciasta chlebowego oraz przepis na zakwas. „Chleb” to słowo bardzo proste, ale kryje się za nim trud oraz umiejętności wielu ludzi. Jednocześnie mówi o tym, że nie wszyscy go mają i należy się nim dzielić. Zajęcia kultywujące tradycję bardzo podobały się trzecioklasistom, którzy za św. Bratem Albertem powtórzyli, że chleb dla wszystkich powinien leżeć na stole, aby każdy mógł kęs dla siebie ukroić i nakarmić się, jeśli jest głodny.
|
Klasa III podczas degustacji różnego rodzaju pieczywa.
Bernadetta Gąska
wychowawca klasy III