Na rozwój zdolności poznawczych dzieci oraz odporność ich organizmów mają wpływ czynniki środowiskowe i żywieniowe. Człowiek lubi jeść, tyle, że nie zastanawia się co je, po co je. Już Sokrates powiedział, że: „Jemy, aby żyć, nie żyjemy, aby jeść”.
My dorośli jesteśmy odpowiedzialni za zdrowie naszych dzieci. Tak, jak uczymy je mówić, posługiwać się kredką, nożyczkami, ubierać, wiązać buty, tak powinniśmy uczyć dzieci właściwie się odżywiać. Stąd też udział uczniów klasy trzeciej w programach żywieniowych o charakterze ogólnopolskim: „Zdrowo jem, więcej wiem”, „PrzyGOTUJMY lepszy świat” i „Dobrze Jemy”.
Podczas zajęć uczniowie dowiadywali się, że ich wybory żywieniowe mają znaczenie dla nich samych oraz dla naszej planety. Uświadamiali sobie, że niewielkie zmiany na talerzu mogą mieć wpływ na zmiany zachodzące w środowisku. Mogą wpłynąć na bioróżnorodność, ograniczyć emisję gazów, oszczędzać wodę, jak również uratować wiele gatunków roślin i zwierząt. Dzieci poprzez udział w tych programach zdobywały praktyczne umiejętności. Zachęciły do udziału swoich rodziców i wspólnie z nimi przygotowywały posiłki, które opierały się na składnikach roślinnych. W domowym menu pojawiały się placki z cukinii, smalczyki z białej fasoli, grillowane kalafiory, kotleciki z ciecierzycy, gofry bananowo – fasolowe, smoothie z ogórka, krem z zielonego groszku, trufle czekoladowe z czerwonej fasoli i wiele, wiele innych kulinarnych przepisów.
Większość dzieci preferuje smak słodki. Dlatego spośród wszystkich produktów spożywczych dzieci najczęściej wybierają ciastka, ciasta, cukierki, słodkie napoje, lody. Tego rodzaju słodycze niestety bardzo często zastępują właściwe posiłki. Są również podstawą poczęstunku przygotowywanego na wszelkie dziecięce imprezy i zabawy. Problemem jest to, że dzieci zwykle niechętnie zmieniają swoje przyzwyczajenia – odnosi się to w szczególności do słodyczy. Trzecioklasiści uczyli się czym zastąpić cukier, który czyni spustoszenia w ludzkich organizmach. Dowiadywali się w jaki sposób organizm traci wodę i jak należy uzupełniać w nim wodę oraz jaką wartość zdrowotną na woda.
Zdobyta wiedza ma przyczynić się do uświadomienia dzieciom, jak ważne jest picie wody oraz uczenia ich odpowiedzialności za właściwy lub niewłaściwy wybór tego, co jedzą i piją.
Sukcesem nie jest samo przekazywanie suchej wiedzy na temat tego, w jaki sposób wszyscy mamy się odżywiać, ale zachęcanie dzieci, rodziców i nas wszystkich, którzy edukują, do próbowania zdrowych posiłków. Dzieci chętnie przygotowują posiłki. Warto prowadzić takie zajęcia przez cały rok.
Bernadetta Gąska - Wych. klasy III
Szkoła Podstawowa nr 1 im. por. Jana Bałdy w Chmielniku