Gminny systemem gospodarowania odpadami komunalnymi obejmuje nieruchomości:
na której zamieszkują mieszkańcy
na której zamieszkują mieszkańcy, a w części lokalu mieszkalnego prowadzona jest obsługa biurowa działalności gospodarczej
na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
którą w części zamieszkują mieszkańcy, a w części gdzie nie zamieszkują mieszkańcy powstają odpady komunalne
na której znajduje się domek letniskowy, lub inna nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe
Wobec czego każdy właściciel posiadający wyżej wymienione nieruchomości zobowiązany jest do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Termin złożenia deklaracji
Pierwszą deklarację - w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych (nowopowstałe budynki mieszkalne, zakup nieruchomości).
Nową deklarację - w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, np. zmiana liczby osób zamieszkujących nieruchomość (zgon, urodzenie dziecka, itp.), zmiana adresu zamieszkania, kupno/sprzedaż nieruchomości, zmiana ilości wytwarzanych odpadów (nieruchomości niezamieszkałe).
Korektę deklaracji - niezwłocznie w przypadku skorygowania błędu w przednio złożonej deklaracji.
Wygaśnięcie obowiązku wnoszenia opłaty - niezwłocznie w przypadku gdy na nieruchomości przestali zamieszkiwać mieszkańcy lub przestały powstawać odpady komunalne.
Właściciel nieruchomości, który wbrew obowiązkowi określonemu w art. 6m ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - podlega karze grzywny (od 100 zł do 5 000 zł) na podstawie art. 10 ust. 2b tejże ustawy.
Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgodnie z uchwałą Rady Gminy Chmielnik z dnia 30 września 2020 r. wynosi:
32 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość
dla nieruchomości na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne za pojemnik lub worek przeznaczony do zbierania odpadów:
- 9 zł – za worek o pojemności 60 l;
- 18 zł – za worek o pojemności 120 l;
- 36 zł – za worek o pojemności 240 l;
- 58 zł – za pojemnik o pojemności 1100 l.
Opłatę z nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne uiszcza się za ilość odpadów powstających na danej nieruchomości w ramach prowadzonej działalności biorąc pod uwagę liczbę frakcji odpadów i częstotliwość ich odbioru.Opłata dla nieruchomości na której znajduje się domek letniskowy, lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe wynosi 180 zł.
Termin płatności
opłatę należy uiszczać z góry, bez wezwania, za każdy miesiąc kalendarzowy, w terminie do 15 dnia danego miesiąca
dla nieruchomości „rekreacyjnej” ryczałtową opłatę należną za rok, bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości w ciągu roku uiszcza się w terminie do 15 czerwca i do 15 grudnia.
PRZYDOMOWY KOMPOSTOWNIK
Zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym wynosi 2 zł na miesiąc od mieszkańca.
Aby skorzystać ze zwolnienia właściciel nieruchomości zobowiązany jest do złożenia w deklaracji stosownego oświadczenia o posiadaniu kompostownika przydomowego i kompostowaniu w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne.
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów
Komunalnych czyli PSZOK
udostępniony dla mieszkańców Gminy Chmielnik przez Gospodarkę Komunalną w Błażowej Sp. z o. o. mieści się w Błażowej przy ul. Myśliwskiej 9 (przy placu sortowni) czynny w każdy czwartek od godz. 8:00 do 18:00
Limit odpadów przyjętych od jednego gospodarstwa domowego na PSZOK rocznie wynosi:
Pozostałe odpady zebranie selektywnie przyjmowane są w każdej ilości.
Mieszkaniec oddając selektywnie zebrane odpady komunalne winien posiadać dokument potwierdzający tożsamość oraz kod kreskowy przyporządkowany do nieruchomości z którego pochodzą odpady.
! SEGREGACJA ODPADÓW JEST OBOWIĄZKOWA !
W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, firma przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym wójta oraz właściciela nieruchomości. Wójt, na podstawie tego powiadomienia wszczyna postępowanie w sprawie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a następnie określa jej wysokości w drodze decyzji, stosując stawkę opłaty podwyższonej, która wynosi trzykrotność stawki miesięcznej. Dla nieruchomości zamieszkałej to aż 96 zł miesięcznie od mieszkańca.
Lidia Urbaś