|
|
|
 |
Inwestycje drogowe w latach 2011 - 2014
|
 |
Minione cztery lata to czas intensywnych zmian dotyczących sieci drogowej w naszej gminie. Przez ten okres gruntownie zmodernizowano i przebudowano najważniejsze drogi gminne publiczne i wewnętrzne.
Szczegóły najważniejszych przedsięwzięć przybliży poniższa tabela:
Lp. |
Droga |
Rok |
Km |
Borówki |
Błędowa Tyczyńska |
Chmielnik |
Wola Rafałowska |
Zabratówka |
Koszt ogólny |
Wartość dofinansowania ze środków zewnętrznych |
1 |
Wola Raf. – Grodzisko – Chmielnik (I etap) |
2011 |
0,73 |
|
|
0,73 |
|
|
286 326,62 |
286 326,00 |
2 |
Chmielnik – Malawa |
2011 |
1,18 |
|
|
1,18 |
|
|
1 172 748,56 |
586 300,00 |
3 |
Chmielnik – Nyklówka – Wola Rafałowska (I etap) |
2011 |
2,7 |
|
|
1,85 |
0,85 |
|
889 831,57 |
889 831,00 |
4 |
Chmielnik – Nyklówka – Wola Rafałowska (II etap) |
2011 |
0,33 |
|
|
0,33 |
|
|
153 391,16 |
153 391,00 |
5 |
Chmielnik – Pole |
2011 |
0,7 |
|
|
0,7 |
|
|
248 498,79 |
248 498,00 |
6 |
Błędowa Tyczyńska – Zawodzie |
2011 |
0,2 |
|
0,2 |
|
|
|
51 467,87 |
48 278,00 |
7 |
Bucznik - Potoki |
2012 |
0,5 |
|
|
0,5 |
|
|
128 583,46 |
128 583,00 |
8 |
Zabratówka – Wieś –Błędowa Tyczyńska (odbudowa mostu) |
2012 |
|
|
|
|
|
|
161 783,42 |
160 798,00 |
9 |
Chmielnik – Nyklówka – Wola Rafałowska (III etap) |
2012 |
0,41 |
|
|
0,41 |
|
|
132 886,17 |
86 846,00 |
10 |
Błędowa Tyczyńska –Rokitówka |
2012 |
1,4 |
|
1,4 |
|
|
|
434 569,76 |
434 569,00 |
11 |
Borówki – Brzezówka |
2013 |
0,36 |
0,36 |
|
|
|
|
118 536,01 |
94 120,00 |
12 |
Wola Raf. – Grodzisko – Chmielnik (II etap) |
2013 |
0,7 |
|
|
|
0,7 |
|
208 562,12 |
208 562,00 |
13 |
Zabratówka – Markówki (centrum chodnik) |
2013 |
0,31 |
|
|
|
|
0,31 |
275 321,13 |
110 169,00 |
14 |
Chmielnik – Kozia Góra |
2014 |
0,33 |
|
|
0,33 |
|
|
119 548,34 |
88 572,00 |
15 |
Chmielnik – Pańskie |
2014 |
1,76 |
|
|
1,76 |
|
|
619 765,04 |
309 882,00 |
16 |
Chmielnik – Zawodzie |
2014 |
0,6 |
|
|
0,6 |
|
|
210 759,28 |
160 000,00 |
RAZEM |
12,21 |
0,36 |
1,60 |
8,39 |
1,55 |
0,31 |
5 212 579,30 |
3 994 725,00 |
Przedstawione dane pokazują, że w minionym okresie zrealizowano 16 drogowych przedsięwzięć o kluczowym znaczeniu dla gminnej sieci drogowej. Przedsięwzięcia te obejmowały modernizację ponad 12 km dróg, co jest bardzo dobrym wynikiem, zważywszy na fakt, że długość dróg gminnych publicznych wynosi 41 km. W chwili obecnej jest ok. 34 km zmodernizowanych dróg gminnych o nawierzchni bitumicznej, co stanowi prawie 83% długości wszystkich tras publicznych. Zakres prac obejmował przede wszystkim przebudowę i odbudowę ciągów komunikacyjnych, tj. wykonanie nawierzchni bitumicznej na podbudowie z kruszywa, remont istniejących przepustów, odnowienie przydrożnych rowów i umocnienie poboczy. Przyjmowana technologia robót budowlanych gwarantuje długi okres użytkowania dróg, bez pogorszenia stanu technicznego. Kluczowe inwestycje, mające najważniejsze znaczenie dla komunikacji lokalnej drogowej miały charakter kompleksowy – poszerzono jezdnie, wykonano chodniki, zmieniono organizację ruchu, montowano bariery energochłonne. Te inwestycje to przebudowa dróg: Chmielnik – Malawa (tzw. Wielkopolska), Chmielnik – Pańskie - Lisi Kąt i Zabratówka – Markówki (300 m odcinek –centrum Zabratówki). Ponadto w tym okresie zrealizowano dwa nietypowe zadania – odbudowa mostu w Zabratówce (droga Zabratówka - Wieś) i zabezpieczenie rowu w Błędowej Tyczyńskiej (droga Błędowa Tyczyńska – Zawodzie). Wykonanie obu przedsięwzięć spowodowane było zniszczeniami wywołanymi przez zjawiska powodziowe i gwałtowne ulewy.
Na realizację inwestycji drogowych wydano łącznie 5 212 579,30 zł. Mając na uwadze poziom budżetów jakimi dysponowała w tym okresie Gmina Chmielnik jest to wartość znacząca. Należy podkreślić, że ponad 76 % wydatków, tj. 3 994 725,00 zł zostało pokrytych z pozyskanych środków zewnętrznych. Były to dotacje z różnych źródeł – środki z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na przeciwdziałanie skutkom klęsk żywiołowych lub ich usuwanie, środki z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych i środki z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Dużym osiągnięciem jest fakt, iż żadna z inwestycji drogowych z opisywanego okresu nie była finansowana w całości ze środków własnych gminy, na realizację wszystkich pozyskano zewnętrzne dotacje.
Dla rozwoju sieci drogowej w gminie niebagatelne znaczenie ma przebudowa dróg wewnętrznych, dojazdowych do gruntów rolnych na obiektach poscaleniowych (miejscowości Błędowa Tyczyńska i Zabratówka). Środki na ten cel pochodzą z funduszy związanych z wyłączeniem z produkcji gruntów rolnych i są w dyspozycji Zarządu Województwa Podkarpackiego. Przez cztery lata łącznie przebudowano ok. 7,5 km dróg wewnętrznych. Łączna wartość przedsięwzięć wyniosła 1 264 508,65 zł, z czego ze środków dotacyjnych pokryto 1 158 843,05 zł wydatków. Drogi przebudowywano w różnych technologiach. Zakres prac obejmował wykonywanie nawierzchni z kruszywa bądź bitumicznej. Warto podkreślić, że z w/w środków nie można finansować przebudowy, budowy czy remontu dróg publicznych.
Również w tym okresie przebudowano drogę powiatową Rzeszów – Św. Roch – Chmielnik (przysiółek Lisi Kąt). Zakres prac obejmował odnowienie nawierzchni i budowę chodnika na odcinku 1520 m. Koszt inwestycji wyniósł 1 293 593,46 zł, z czego 323 398,73 sfinansowała Gmina Chmielnik.
Ostatnie lata były również okresem intensywnych bieżących prac remontowych dotyczących dróg. Prawie co roku samorząd zamawia kruszywo w celu przeprowadzenia (w porozumieniu z radami sołeckimi) remontów cząstkowych nawierzchni dróg. Sukcesywnie remontowane są przepusty drogowe (wymiana rur). Samorząd ponosi znaczne wydatki na bieżącą konserwację (związane z koszeniem poboczy) i utrzymaniem zimowym dróg. Ważnym przedsięwzięciem drogowym jest stopniowa przebudowa przystanków autobusowych. Podczas prac w miejsce starych skorodowanych wiat montuje się nowoczesne i estetyczne stalowo – szklane. Wymiana wiat finansowana jest głownie z funduszy sołeckich poszczególnych miejscowości, a w Chmielniku również ze środków Podkarpackiego Programu Odnowy Wsi na lata 2011-2016.
Czynnikiem hamującym rozwój gminnej sieci drogowej jest stan prawny pasów drogowych przede wszystkim w miejscowości Wola Rafałowska oraz w mniejszym stopniu w Chmielniku i części Borówek. Gmina Chmielnik stara się podejmować działania mające na celu regulacje stanu prawnego działek. W minionym okresie udało się uregulować pas drogowy kilku dróg, m.in. drogi Chmielnik – Malawa, części drogi Wola Rafałowska – Grodzisko – Chmielnik. Należy podkreślić, że są to procedury niezwykle kosztowne, skomplikowane i czasochłonne. Od tego problemu wolne są miejscowości Błędowa Tyczyńska i Zabratówka, gdzie wszystkie pasy drogowe zostały uregulowane w latach 90 – tych podczas scalenia gruntów.
Opisany stan pokazuje skokowy rozwój infrastruktury drogowej w ostatnich latach. Należy przypuszczać, że w najbliższym okresie 100% dróg gminnych publicznych będzie miało nawierzchnię bitumiczną. Gmina Chmielnik skupi się na gruntownych przebudowach najważniejszych dróg publicznych obejmujących poszerzenie jezdni, budowę chodników, budowę oświetlenia drogowego i budowę obiektów mostowych. Planuje się również realizację przedsięwzięć mających na celu dalszy rozwój infrastruktury najważniejszych dróg gminnych wewnętrznych.
Marek Czarnota

|
|
Wtorek, 1 Lipca 2025 r. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|