Wychowanie to uczenie określonych wartości i norm akceptowanych w danym środowisku, przyzwyczajanie do zachowań odbieranych jako pozytywne.
W ramach współpracy pomiędzy szkołami nauczycielki oddziałów zerowych: Halina Biestek z Zespołu Szkół w Chmielniku Szkoły Podstawowej nr 1 im. por. Jana Bałdy oraz Alicja Ziaja ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. św. M. M. Kolbego w Chmielniku opracowały program innowacji pedagogicznej pod hasłem: „Razem się bawimy i uczymy”.
Innowacyjny w swoim podejściu materiał edukacyjny, który opracowałyśmy, zawiera propozycje aktywności dzieci w formie wspólnych spotkań, wyjazdów, zabaw i ćwiczeń, które skupiają się na dziecku, jednocześnie angażują nauczycieli i rodziców.
Innowacja pedagogiczna „Razem się bawimy i uczymy” jest innowacją programową. Jest ona uzupełnieniem i rozszerzeniem programu o treści z zakresu edukacji regionalnej. Innowacja ta służy kształtowaniu w dzieciach tożsamości rodzinnej, przedszkolnej, lokalnej i regionalnej, poznawanie historii oraz zwyczajów i obyczajów środowiska, tak istotnych dla świadomego swych korzeni człowieka.
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Przedszkole, stanowiąc ważny szczebel w rozwoju dziecka, za priorytet swojej działalności przyjmuje jak najlepsze przygotowanie dzieci do szkoły. Zatem intensywne działania nauczycieli zmierzają ku osiągnięciu przez dziecko pełnej dojrzałości szkolnej.
Opracowana innowacja pedagogiczna jest realizowana w oddziałach przedszkolnych Szkoły Podstawowej nr 1 im. Por. Jana Bałdy i Szkoły Podstawowej nr 3 im. Św. M. M. Kolbego w Chmielniku w ramach zajęć. Treści zawarte w innowacji są realizowane i modyfikowane w zależności od potrzeb i możliwości dzieci, dobierane są w taki sposób, aby były ciekawe, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania. Realizowane zagadnienia łączą teorię z praktyką i dotyczą najbliższego środowiska, a więc domu, podwórka, szkoły, wsi, gminy. Łączy on w sobie treści z różnych dziedzin edukacji: polonistycznej, matematycznej, plastycznej, środowiskowej, technicznej i ruchowej.
We wrześniu nauczycielki obydwu oddziałów nawiązały współpracę. Dzieci przedstawiły się w formie zdjęć wykonanych w sali zajęć, sali zabaw oraz na spacerach.
Następnie odbył się wspólny wyjazd do Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, tam wspólnie obejrzały spektakl „O chłopcu, który sprzedał uśmiech” oraz zwiedziły Muzeum Dobranocek, gdzie spotkały dobrych znajomych z bajek. W październiku dzieci wymieniły się własnoręcznie wykonanymi bukietami z „darów Pani Jesieni”. Grudzień to czas spotkania z Mikołajem i życzeń świątecznych. Własnoręcznie wykonane prezenty, kartki świąteczne i życzenia sprawiły dzieciom dużo radości. Na czas ferii dzieci życzyły sobie wspaniałego wypoczynku i wymieniły się radami na temat bezpiecznych zabaw na śniegu.
Czeka nas jeszcze wiele wspólnych przeżyć i spotkań. W niedługim czasie wybieramy się na wspólną wycieczkę do Łańcuta. Chcemy zwiedzić zamek, storczykarnię, powozownię, park oraz spotkać się na wspólnym obiedzie
w Restauracji „Zamkowa”.
Ważną rolę w realizacji programu innowacji odgrywają rodzice, którzy aktywnie włączają się w organizowanie spotkań i wyjazdów.
Stosowane metody i środki dydaktyczne są tak dobierane, aby gwarantowały realizację programu i dawały uczniom szansę na wszechstronny rozwój
Przy okazji proponowanej aktywności dziecka nauczyciele i rodzice mają możliwość tworzenia w klasie przedszkolnej atmosfery opartej na wartościach, w której wszystkie dzieci czują się kochane, szanowane, doceniane, rozumiane, bezpieczne.
Halina Biestek
Alicja Ziaja