zamknijzamknij
zamknij
strona główna urzędu gminy strona główna
     

Wybierz numer archiwalny

Wieść Gminna Nr 1/2021
URZĄD GMINY INFORMUJE
OŚWIATA I KULTURA
GOPS CHMIELNIK
OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA
012345

Wieść Gminna 1/2021 OŚWIATA I KULTURA
OŚWIATA I KULTURA

Z przymrużeniem oka
Zbieramy - pomagamy!
Z życia naszej szkoły...
Wciśnij "Enter"
W poszukiwaniu szczęścia
SENIOR odNOWA – kilka słów o projekcie
Młodzież podbija świat sztuki
Z przymrużeniem oka

Wszelkie wymienione sytuacje w tekście są przypadkowe.

 

„Przecież pracujesz tylko pięć godzin, coś tam napiszesz na tablicy, pobawisz się z dziećmi i idziesz do domu...” - te słowa wypowiadane od osób, które nie mają pojęcia o szkolnictwie lub próg szkoły przekroczyły ostatni raz 40 lat temu niejednokrotnie podnoszą ciśnienie u nas – nauczycielek wychowania przedszkolnego. Niniejszy artykuł nie ma na celu użalania się nad sobą, a jedynie pokazania w przybliżeniu, że praca w przedszkolu to nie tylko zabawa, choć bywa zabawnie, ale jest to ogromna odpowiedzialność. Kształtujemy małe umysły, postawy, zachowanie, dbamy o bezpieczeństwo, przytulamy, jesteśmy powierniczkami sekretów, wyłapujemy deficyty, pilnujemy, by Grześ (imię przypadkowe) nie zjadł czegoś na co ma uczulenie, baaa pilnujemy, żeby Grześ nie zjadł czegoś niejadalnego! Trzeba mieć oczy dookoła głowy i nie tylko tam. Codziennie po kilkanaście tysięcy razy słyszymy „Proszę pani, bo….” i tu mogę wymieniać w nieskończoność „Bo”, ale wymienię kilka najczęstszych: „on stoi koło mnie, a ja nie chcę”, „paniiii, oblałam się”, „proszę paaani, ja miałam pierwsza tę zabawkę”, „proszę paaani, niech pani mu coś powie”, „paaaaaniii siiiikuuuu” - to ostatnie jest „najlepsze”, kiedy, zwłaszcza zimą, wybieramy się na spacer i ubieramy te wszystkie skafandry, podwójne spodenki, rajstopki, czapki, kominy, rękawiczki i ... kiedy już wydaje się, że możemy wychodzić, nagle dziecko mówi, że jednak chce mu się siku, lub to drugie.. Wtedy sobie myślę, że tak właśnie wygląda piekło.

Zabawnych sytuacji w przedszkolu na co dzień jest naprawdę sporo, niekiedy po opowieściach dzieci trudno rodzicowi spojrzeć w oczy ale niestety zdarzają się również opowieści te mniej zabawne, po których zastanawiamy się, jak zapytać rodzica czy to, co mówi dziecko, jest prawdą, a jeśli tak, to w jaki sposób można pomóc.

Zanim zaczęłam pracę jako samodzielny nauczyciel, w trakcie studiów odbyłam kilka staży jako pomoc nauczyciela i wiedziałam, na co się piszę. Dlatego też nie chcę licytować się „kto ma gorzej”, bo dla każdego jego praca jest odpowiedzialna i ważna, a my naprawdę lubimy to, co robimy, czujemy za to wdzięczność i jesteśmy wesołe, kiedy dziecko jest radosne, a jesteśmy smutne, kiedy dziecku jest smutno.

Czujemy ogromną radość, kiedy dziecko na początku przekracza próg naszego przedszkola, niekiedy ze łzami w oczach lub konkretną awanturą żegnając się z rodzicem, a później z tą samą miną, a wręcz z rozpaczą idzie do domu, bo mama czy tato za wcześnie przyszli, a ono przez 8 godzin nie zdążyło się pobawić.

Podsumowując, zależy mi tylko na odrobinie empatii, bo w ciągu tych „tylko pięciu godzin” dzieje się napraaaawdę dużo.

Nauczycielka wychowania przedszkolnego
Klaudia Szajna


do góry następna strona

drukuj


Niedziela, 28 Listopada 2021 r.
WYSZUKIWARKA
Warto przeczytać
14 Pażdziernika 2021 r.
Wszyscy chcemy oddychać czystym powietrzem i cieszyć się dobrym zdrowiem. By było to jednak możliwe musimy być świadomi zagrożeń, jakie niesie za sobą przede wszystkim spalanie odpadów w naszych domach.
14 Pażdziernika 2021 r.
Zasadniczym celem Programu jest dostarczenie mieszkańcom podkarpackich obszarów wiejskich instrumentów, w ramach których możliwa staje się integracja i aktywizowanie społeczności wiejskiej.
Realizacja: ProART