Ostatnie miesiące pokazały wszystkim, jak ważna w pracy szkoły jest konieczność posiadania odpowiedniego sprzętu komputerowego, różnorodnych sprzętów multimedialnych oraz dobra znajomość najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Rok temu stanęliśmy bowiem przed zadaniem, o realizacji którego nikt z nas nie myślał.
Odpowiedzią na potrzeby szkół w zakresie edukacji cyfrowej stał się projekt "Lekcja Enter", w ramach którego prowadzone są szkolenia z doskonalenia kompetencji cyfrowych dla nauczycieli oraz kadry kierowniczej szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, a jego realizacja przewidziana została na lata 2019-2023.
W projekcie tym wzięli również udział nauczyciele ze Szkoły Podstawowej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Woli Rafałowskiej. Naszą przygodę z "Lekcją Enter" mieliśmy rozpocząć wiosną 2020 r., jednak przejście na edukację zdalną sprawiło, że termin przesunięty został na przełom roku 2020 - 2021.
Podczas 40 godzinnego cyklu szkoleń, realizowanego z wykorzystaniem platformy Zoom, uczestnicy dowiedzieli się jak: wzmacniać kompetencje cyfrowe swoje i swoich uczniów, odpowiedzialnie, kreatywnie i bezpiecznie korzystać z nowych technologii, urozmaicić swoje lekcje stosując aktywizujące metody nauczania, tworzyć własne treści cyfrowe.
Szkolenie odbywało się w podziale na grupy przedmiotowe (edukacja wczesnoszkolna, przedmioty humanistyczne, matematyczno-przyrodnicze, informatyczne). Wśród zaproszonych do projektu nie mogło zabraknąć przedstawicieli kadry kierowniczej, dlatego wraz z nami w spotkaniach uczestniczyła Pani Dyrektor.
Dzięki zaangażowaniu i rzetelnej wiedzy trenerów lokalnych - Pani Grażyny Tereszkiewicz (koordynator projektu) oraz ks. Krzysztofa Budzynia, poznawaliśmy nowe narzędzia TIK, doskonaliliśmy umiejętności tworzenia własnych e-materiałów. Nie zabrakło również fachowych informacji dotyczących zasad wykorzystywania materiałów dostępnych w Internecie, prawa autorskiego, bezpieczeństwa w sieci, itp. Zagadnienia te nabrały szczególnego wymiaru teraz, gdy naszym udziałem stała się edukacja zdalna.
Kolejnym etapem projektu było przygotowanie i przeprowadzenie przez każdego nauczyciela 2 lekcji z wykorzystaniem poznanych narzędzi TIK.
Stosowanie metod aktywizujących zawsze było niezwykle istotne w edukacji. W obecnej sytuacji tak ważne jest, aby maksymalnie zaangażować ucznia w pracę podczas e-lekcji, bo jak wszyscy wiemy, wiele jest pokus odciągających uwagę młodego człowieka od tego, co dzieje się na zajęciach. Gry komputerowe, portale społecznościowe, różnorodne komunikatory – teraz znalazły się w zasięgu ręki dzieci i młodzieży. Czy wszystkie są dla nich odpowiednie? Dlatego naszym zadaniem jest pokazać młodym ludziom jak wartościowym narzędziem jest komputer, ile możliwości zdobywania i pogłębiania wiedzy daje Internet, ale również wskazać zagrożenia, jakie płyną z bezkrytycznego, pozbawionego kontroli korzystania z sieci internetowej. Dlatego tak przydatnym dla nas stało się uczestnictwo w projekcie "Lekcja Enter". Chętnie sięgamy do różnorodnych aplikacji, uczymy uczniów rozsądnego, krytycznego, bezpiecznego korzystania z zasobów cyfrowych, wspieramy się wzajemnie. Ciągle możemy liczyć na pomoc naszych trenerów lokalnych.
Podsumowując warto zaznaczyć, iż "Lekcja Enter" to największy dotychczasowy projekt edukacji cyfrowej w Polsce, skierowany do wszystkich typów szkół.
Szczegółowe informacje na temat projektu "Lekcja Enter" zaczerpnięte zostały ze strony http://lekcjaenter.pl/o-projekcie
A. Ślemp
SP Wola Rafałowska