Witam czytelników u progu nowego roku szkolnego 2016/2017 (chociaż Czytelnik weźmie ten tekst do ręki w październiku) kierując swój wzrok ku przyszłości, bo przecież ona najbardziej interesuje nie tylko uczniów, ale ich rodziców i najbliższych… Drogę przyszłości oświaty określiła Minister Edukacji Narodowej. Będzie to niewątpliwie droga wystawiająca nas na liczne próby, bo w związku z reformą problemów nie ubyło i nie ubędzie, a pojawią się nowe… Ale cóż, to przecież nic nowego, chociaż z drugiej strony, jak się wydaje, w tak krótkim czasie jak na XXI wiek tych radykalnych zmian jest za wiele… Przykład Finlandii, gdzie od 40 lat funkcjonuje stabilny, choć modyfikowany system edukacji, wart jest zauważenia, a może i podpatrzenia…
Wróćmy na lokalne podwórko, do Woli Rafałowskiej. Nowy rok szkolny witamy z nowym Dyrektorem – panią Haliną DRĄŻEK, z nowymi programami, nowymi pomysłami, nowymi nadziejami. Nowy Dyrektor Szkoły wnosi jako wspólne wiano do społeczności szkolnej swoją koncepcję pracy szkoły opartą na ścisłej współpracy szkoły, domu i środowiska, a połączonych postacią patrona Stefana Kardynała Wyszyńskiego, którego myśl „Warto służyć każdemu człowiekowi i dla każdego warto się poświęcić” stała się misją szkoły od 2002 roku, gdy za swojego patrona obrała Prymasa Tysiąclecia. W roku 2016, kiedy szkoła obchodzi 110 rocznicę „urodzin” fakt ten nabiera szczególnego charakteru na miarę odnowienia „przyrzeczeń” kierowania się wartościami patrona w życiu szkoły. Na otwarciu nowego roku szkolnego 2016/17, w którym uczestniczyła w imieniu organu prowadzącego Sekretarz Urzędu Gminy Chmielnik pani Magdalena Wdowik-Reczek, do społeczności szkolnej zwróciła się Dyrektor Szkoły następującymi słowami: „Pracę w zawodzie nauczyciela (nauczania początkowego) rozpoczęłam w 1988 r. w naszej szkole w Woli Rafałowskiej i przez 27 lat pracowałam dla tutejszej społeczności jako nauczyciel, a z czasem opiekun Szkolnego koła „Caritas”. Bardzo ważna i bliska moim zainteresowaniom była i jest praca z dziećmi ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi, rewalidacja i edukacja dzieci, w tym szczególnie ze spektrum autyzmu. Szkołę nazywam moim drugim domem. Z dniem 1 września 2016 roku rozpoczęłam nowy etap pracy jako dyrektor tutejszej szkoły. Mam nadzieję, że ten czas, który jest przede mną, będzie czasem owocnej pracy i współpracy dla dobra uczniów, rodziców i całej społeczności lokalnej. Na progu nowego roku szkolnego życzę wszystkim dobrego roku, dziesięciu miesięcy sukcesów, jak najmniej problemów, efektywnie i bezpiecznie spędzonego czasu. Jedno z przysłów mówi: „Gdy uczeń osiąga coś dzięki nauczycielowi, nauczyciel również czegoś się uczy”. Uczmy się zatem od siebie nawzajem, a wspólnie osiągniemy zamierzone cele. Kończę słowami patrona szkoły Stefana Kardynała Wyszyńskiego, które stały się misją szkoły „Warto służyć każdemu człowiekowi i dla każdego warto się poświęcić”.
Nowy rok szkolny 2016/17 to swoisty powrót do przeszłości, a dokładnie końcowych lat XX wieku, gdy rozpoczęła się reforma „gimnazjalna”. Nie ukrywam, że byłem wtedy jednym z tych, którzy proponowali połączyć ogień z wodą ,tj. zamiast tworzenia gimnazjów wydłużyć szkołę podstawową do 9 klas. Nie biorąc pod uwagę głosów krytyki reformę przeprowadzono, a dziś po 17 latach w czasie, gdy wyniki nauczania były coraz lepsze, o czym świadczyły wyniki badań PISA, postanowiono reformować oświatę po nowemu. „Po owocach ich poznacie” to jedyny sensowny komentarz, jaki przychodzi mi do głowy, który z jednej strony nakazuje wstrzemięźliwość w ocenach, a jednocześnie zapowiada ich nieuchronność chociaż odłożoną w czasie. Na razie jednak porzućmy wątpliwości, uwierzmy w dobre intencje reformujących i zwróćmy uwagę na główne kierunki polityki oświatowej państwa w bieżącym roku szkolnym. Ja skoncentruję się na tych, które odnoszą się do szkoły podstawowej. Dotyczą one poprawy kompetencji czytelniczych i informatycznych uczniów (w sferze dydaktyki) i wychowania opartego na wartościach i skierowanego ku wartościom (w sferze wychowania). Przyjęcie takich właśnie celów jest w pełni uzasadnione, gdyż zwracają z jednej strony uwagę na kompetencje absolutnie kluczowe, gwarantujące intelektualny rozwój ucznia, z drugiej zaś zwracają uwagę na kształtowanie systemu wartości skierowanego do ucznia, a opartego na szacunku do drugiego człowieka i otwartego na swojego rówieśnika, co ma sprzyjać kształtowaniu postaw dalekich od egoizmu, a bliskich koleżeńskiej życzliwości, a nawet serdeczności (w hymnie naszej szkoły ujęliśmy to w słowach: „Otwierasz serce, podajesz rękę”). W przypadku każdej szkoły szczególnego znaczenia nabiera praca z patronem, który jest uosobieniem wartości, które w procesie wychowania uczniów mają zasadnicze znaczenie - uczą bowiem zasad, którymi warto kierować się w życiu!
Kończąc, nawiążę do tytułu swoich rozważań, bo niezależnie od takiej czy innej oceny rzeczywistości oświatowej trzeba robić swoje i to wykorzystując jak najlepiej swoją wiedzę i doświadczenie, by naszych wychowanków do przyszłości (czytaj: dorosłości) dobrze przygotować. Niech jeszcze jedna myśl naszego Patrona będzie dla nich drogowskazem:
„Pracuj rzetelnie, bo z owoców twej pracy korzystają inni, jak ty korzystasz z pracy drugich.”
Andrzej Pieczonka
SP Wola Rafałowska