„Każde dziecko jest zdolne” – to założenie, które najlepiej charakteryzuje koncepcję projektu „Pierwsze uczniowski doświadczenie drogą do wiedzy”. Celem tego przedsięwzięcia jest zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju, wspieranie indywidualnych zdolności ucznia, tak, aby umiał wykorzystać je w życiu.
W czasie realizacji projektu nauczyciel wdrażając elastyczny model edukacji, dostosowuje go do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. Wieloaspektowy rozwój umysłowy, emocjonalny i społeczny dziecka, które rozpoczyna naukę szkolną odbywa się poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
Dzieci, które rozpoczęły naukę w klasie pierwszej będą mogły na zajęciach dodatkowych rozwijać kompetencje kluczowe: językowe (język ojczysty i obcy), matematyczno-przyrodnicze, artystyczne, ruchowe oraz społeczne.
2 listopada 2010 roku w Szkole Podstawowej im. św. Jana Kantego w Błędowej Tyczyńskiej rozpoczął się trzeci etap realizacji tego projektu. Praca z uczniami klasy pierwszej jest prowadzona podczas zajęć obowiązkowych w ramach realizacji podstawy programowej i na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych. Scenariusz tych zajęć jest oparty o autorski pomysł nauczyciela prowadzącego. Plan zajęć nosi tytuł „Odkrywam siebie i otaczający mnie świat”.
W celu efektywnej realizacji założeń projektu nauczyciel określił profile inteligencji każdego ucznia, jego zainteresowania i możliwości. Z materiałem tym zostali zapoznani rodzice, którzy zaakceptowali propozycje nauczyciela.
Efektem uczestnictwa uczniów w zajęciach dodatkowych będzie pokaz umiejętności i osiągnięć dzieci zaprezentowany na zakończenie projektu w czerwcu 2011 roku.
Teresa Lampart-Halaburda