Mijają już trzy lata odkąd w Zespole Szkół w Chmielniku rozpoczęliśmy realizację innowacji pt. „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE”. Ten naukowy projekt realizowaliśmy jako jedna z wielu szkół w Polsce w okresie od 1 września 2012 r. do 30 listopada 2014 r. Klasa, która uczestniczyła od początku w programie właśnie kończy Gimnazjum. Warto dziś – z perspektywy czasu – spojrzeć na wartości i korzyści, które stały się udziałem nie tylko zespołu realizującego projekt, ale i całej szkoły.
W ramach realizacji projektu otrzymaliśmy tablicę interaktywną wraz z oprogramowaniem, zestaw do monitoringu przyrodniczego oraz profesjonalną kamerę, dzięki której możliwa była transmisja lekcji on-line prowadzonych w obserwatoriach Polskiej Akademii Nauk.
W dniach 11 – 12 października 2012 r. uczniowie klasy Ia, biorącej udział w projekcie, wzięli udział w dwudniowej wycieczce edukacyjnej do Świdra koło Warszawy, w czasie której odbyli 14 godzin zajęć dydaktycznych. Uczestniczyli w warsztatach w Muzeum Ziemi PAN, warsztatach prowadzonych przez panią dendrolog w Łazienkach Królewskich, w zajęciach w Obserwatorium Geofizycznym w Świdrze, wycieczce dydaktycznej wzdłuż biegu rzeki Świder (badali wnętrze rzeki).
Rok później w dniu 10 października 2013 r. uczniowie klasy biorącej udział w projekcie uczestniczyli w Pikniku EDUSCIENCE w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie. W ramach pikniku odbyły się zajęcia warsztatowe nt.: ścinanie białka, magnetyczne szaleństwo, kolorowa chemia oraz matematyczne rozmaitości. Uczniowie uczestniczyli również w lekcji dydaktycznej pt. Optyka – zabawa ze światłem oraz obserwowali wszechświat w „mini planetarium”.
W dniu 25 września 2014 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w pierwszym jednodniowym Festiwalu Nauki EDUSCIENCE, który odbył się w Miejskiej Hali Sportu i Rekreacji w Krośnie. W wydarzeniu uczestniczyło bardzo wielu uczniów z różnych szkół, na których czekały liczne niespodzianki, warsztaty, pokazy i konkursy z nagrodami. Uczniowie uczestniczyli w pokazach naukowych pt. „Wybuchające arbuzy”, „Kolorowa chemia ognia”, „Suchy lód i bańkowe SHOW” oraz pokazach odbywających się w namiotach tematycznych: - Zailuzjowany świat – optyka; - Temperatura – jak zimny jest ciekły azot?; - Chemia kuchni – warsztaty pH; - Zrób swoje DNA; - Potęga elektryczności; - EkoBaterie – nasza przyszłość; - Gry i zabawy logiczne; - Praca, moc, energia; - Szaleństwo wody, czyli H2O w działaniu; - Smocza genetyka; - SlowMotion – nakręć swój własny film!; - Oto moja EkoFarma.
Realizując zadania projektu uczniowie prowadzili obserwacje meteorologiczne przy użyciu stacji do monitoringu przyrodniczego, wyniki obserwacji systematycznie umieszczali na portalu EDUSCIENCE. Zajęli 8 miejsce w ogólnopolskim konkursie aktywnego i systematycznego prowadzenia obserwacji, w ramach monitoringu przyrodniczego w roku szkolnym 2013/2014, w ramach projektu „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii EDUSCIENCE”.
W ramach realizacji projektu EDUSCIENCE przeprowadzono wiele godziny zajęć dydaktycznych wykorzystując nowoczesną platformę e-learningową, na której zamieszczone są lekcje z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych. Uczniowie często wykorzystywali do pracy na lekcjach tablice interaktywną. Realizując zadania projektu uczniowie uczestniczyli w bezpośrednich transmisjach satelitarnych ze Stacji Polarnej na Spitsbergenie, w transmisjach – lekcjach dydaktycznych on-line, telekonferencjach umożliwiających zadawanie pytań znanym naukowcom PAN i bezpośrednią z nimi interakcję.
Pomimo, iż czas realizacji projektu dobiegł końca, w dalszym ciągu w pracy z młodzieżą wykorzystujemy zasoby platformy edukacyjnej, bierzemy udział w transmisjach on-line oraz wykorzystujemy zestaw do monitoringu przyrodniczego do prowadzenia obserwacji meteorologicznych.
Dzięki możliwości uczestniczenia w projekcie Eduscience, poprzez żywy kontakt ze światem nauki, wśród uczniów wzrosło zainteresowanie naukami ścisłymi (fizyką, chemią, biologią, geografią, matematyką). Uczniowie realizujący projekt EDUSCIENCE, zarażeni „pasją naukową”, czerpiąc inspiracje z Pikniku oraz Festiwalu Nauki Eduscience, w dniu Święta Edukacji Narodowej (14 października 2014r.), przygotowali (wraz z opiekunami) spektakularne pokazy z fizyki i chemii dla wszystkich uczniów naszej szkoły. Podczas pokazów uczniowie mogli zobaczyć: lewitujący globus, ocean w butelce, ciecz nienewtonowską, lewitujące jajko, chmurę w butelce, wybuchający wulkan, mini tornado, nurka w butelce, tęczę w mleku, kule plazmową, budowę obwodów elektrycznych, poduszkowiec i wiele innych ciekawych doświadczeń. „Pasjonaci nauk ścisłych” pokazali również swoim młodszym kolegom zestaw do monitoringu przyrodniczego, oraz nauczyli ich odczytywania pomiarów meteorologicznych (siły i kierunku wiatru, temperatury i wilgotności powietrza, ilości opadów, itp.) Pokazy cieszyły się dużym zainteresowaniem. Mamy nadzieję, że wśród wszystkich uczniów naszej szkoły wzrośnie zainteresowanie przedmiotami przyrodniczymi.
Uczniowie realizujący projekt EDUSCIENCE po raz kolejny zaprezentowali się 19 marca 2015 r., podczas Dni Otwartych Drzwi w Gimnazjum im. Szarych Szeregów w Chmielniku. Na specjalnie przygotowanych stanowiskach naukowych młodzież, pod „okiem” opiekunów, przeprowadzając wielorakie doświadczenia fizyczno – chemiczne pokazała, że nasza szkoła poprzez żywy kontakt ze światem nauki rozwija zainteresowania uczniów naukami ścisłymi. Szóstoklasiści (wszystkich Szkół Podstawowych z Gminy Chmielnik) z dużym zainteresowaniem i zaciekawieniem oglądali: sztuczne chmury, dymiące wulkany, chemiczne mieszanki, pola magnetyczne, itd. Niemałą atrakcją okazał się również olbrzymi balon wypełniony ciepłym powietrzem, który wzlatywał aż pod sam sufit sali gimnastycznej. Uczniowie klas szóstych zadawali prowadzącym pokazy wiele pytań, co świadczyć mogło
o budzącej się naukowej ciekawości uczniów.
Przygoda uczniów klasy III a z projektem EDUSCIENCE dobiega końca, ale mam nadzieję, że zaszczepili Oni zainteresowanie przedmiotami przyrodniczymi wśród swoich młodszych kolegów, zarówno z gimnazjum jak i szkoły podstawowej.
Dziękujemy, że mogliśmy uczestniczyć w realizacji innowacji „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE” i poprzez żywy kontakt ze światem nauki, transmisje on-line, bezpośrednie transmisje satelitarne ze Stacji Polarnej na Spitsbergenie, zasoby platformy e-learningowej rozwijać i doskonalić swoją wiedzę z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych.
Szkolny Administrator: Katarzyna Wąsacz