zamknijzamknij
zamknij
strona główna urzędu gminy strona główna

Wybierz numer archiwalny

012345

Wieść Gminna 1/2014 OŚWIATA I KULTURA
"Środowisko ponad wszystko!" Działania ekologiczne w Zespole Szkół w Chmielniku

Edukacja ekologiczna to istotny element kształtowania postaw młodego pokolenia. Postaw, które będą gwarancją na to, że młodzi ludzie zrozumieją, iż środowisko przyrodnicze jest naszym domem i powinniśmy o nie dbać oraz być za nie odpowiedzialni. Wraz z przyrostem liczby ludności i wzrostem potrzeb człowieka dochodzi do coraz intensywniejszej eksploatacji zasobów ziemi i niszczenia wielu walorów przyrody, co powoduje nieodwracalne zmiany w środowisku. Aby ten proces zatrzymać, należy włączyć się do daleko idącej ochrony tego, co dała nam natura. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, musimy nauczyć się troszczyć i dbać o środowisko, w którym żyjemy. Winni jesteśmy tego również nauczyć młode pokolenie, w myśl przysłowia: „Czym skorupka za młodu nasiąknie...”.

W Zespole Szkół w Chmielniku podejmujemy przedsięwzięcia, w których staramy się przekonać naszych wychowanków do postaw proekologicznych. Oto niektóre z nich:

• dwa razy do roku prowadzimy akcję zbiórki makulatury i butelek plastikowych typu PET,
  • zbieramy zużyte baterie,
  • bierzemy udział w akcji „Nakręć się na pomaganie”,
  • w ramach której gromadzimy zużyte plastikowe nakrętki, a następnie przekazujemy je do Podkarpackiego Hospicjum dla Dzieci,
  • zorganizowaliśmy konkursy ekologiczne, np. „Odpadowa rzeźba”, „Odpadowy koszyk wielkanocny”,
  • zaproponowaliśmy przegląd piosenki ekologicznej,
  • przygotowujemy inscenizacje promujące ekologię,
  • organizujemy obchody Dnia Ziemi,
  • uczestniczyliśmy w warsztatach ekologicznych zorganizowanych przez Stowarzyszenie „Ekoskop”,
  • w roku szkolnym 2012/13 braliśmy udział w projekcie prowadzonym przez Stowarzyszenie „EKOSKOP”, pod hasłem „EkoNauci Małych Gmin”.

Angażując się w w/w projekt, realizowaliśmy zaplanowane na początku roku szkolnego działania, ale również podejmowaliśmy nowe. Zadania te często wychodziły poza ramy projektu i mobilizowały do pracy większą grupę dzieci i młodzieży. Z realizacją zadań projektowych wychodziliśmy również do społeczności lokalnej. Zorganizowaliśmy, między innymi, happening ekologiczny połączony z „Olimpiadą EkoNautów”, wykonaliśmy dwa kolaże - pokaźnych rozmiarach – z materiałów odpadowych, które przez długi czas ozdabiały korytarze szkolne, młodzież przygotowała ulotki promujące segregację śmieci. Podejmowane inicjatywy na rzecz ochrony środowiska zostały docenione przez jury konkursowe na najlepszą kampanię odpadową w ramach projektu „EkoNauci Małych Gmin” i nasza szkoła znalazła się w gronie zwycięzców. W nagrodę 42 osoby, najbardziej zaangażowane w realizację tego projektu, udały się na wycieczkę do Magurskiego Parku Narodowego. Beskid Niski powitał „ekologów” z Zespołu Szkół w Chmielniku piękną, jesienną pogodą. Swoją wędrówkę rozpoczęliśmy od obejrzenia prezentacji multimedialnej o kształtowaniu się krajobrazu beskidzkiego w poszczególnych okresach geologicznych i zwiedzenia Muzeum Przyrodniczego w Krempnej.

Ekolodzy w Muzeum Przyrodniczym w Krempnej Piechurzy na trasie Magurskiego Parku Narodowego.

Następnie wybraliśmy się na wyprawę po Magurskim Parku Narodowym. Wędrując ścieżką dydaktyczno - przyrodniczą, obserwowaliśmy rzadkie okazy flory i fauny typowej dla tego regionu oraz poznaliśmy historię tego malowniczego zakątka, zwiedziliśmy także stary łemkowski cmentarz. Jeden z 11 przystanków na naszej trasie powitał nas fioletową łąką, okazało się, że to rozkwitły zimowity jesienne, rośliny będące pod ścisłą ochroną. Cóż za widok, aż dech zapierał. Zmęczeni wędrówką pokrzepiliśmy się pysznym obiadem w jasielskiej restauracji, ufundowanym przez organizatorów wyprawy.

Wiele działań podjętych w ramach realizowanego projektu realizowanych jest w dalszym ciągu, a zachowania proekologiczne weszły już niektórym naszym uczniom w nawyk.

Mamy nadzieję, że wszyscy będziemy włączać się w różne akcje ekologiczne, a przez to będziemy czuć się bardziej odpowiedzialni za środowisko, w którym żyjemy.

Alicja Leśniak, Renata Małkiewicz
Zespół Szkół w Chmielniku

poprzednia strona do góry następna strona

drukuj

Sobota, 20 Kwietnia 2024 r.
WYSZUKIWARKA
Warto przeczytać
12 Maja 2022 r.
Do 30 czerwca 2022 r. każdy właściciel (lub zarządca) nieruchomości ma obowiązek zgłosić, jakiego rodzaju źródło ciepła jest wykorzystywane do jej ogrzewania.
Trwają roboty budowlane na zadaniu pn. "Odbudowa mostu na rzece Chmielnik w ciągu drogi gminnej nr 108258R Chmielnik - Zawodzie"