Od 8 czerwca cała Polska żyje piłką nożną z racji rozgrywanych w naszym kraju i na Ukrainie mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012. Co prawda po porażce z Czechami, która zamknęła naszej reprezentacji drogę do ćwierćfinału, emocje nieco opadły, ale do końca rozgrywek i tak ich nie zabraknie.
Warto zauważyć że większość kibiców to młodzi ludzie, w tym uczniowie, także ze szkół podstawowych. Tego zainteresowania piłką nożna nie można zmarnować, a co więcej warto przekonać dzieci i młodzież do powszechnego i systematycznego uprawiania tej dyscypliny. Liga szkolna w piłce nożnej to jedna z wielu propozycji, jaka warto rozwijać.
Zainteresowanie piłka nożną, jak każde inne warte jest pielęgnowania i rozwijania. Ono w sposób naturalny, a czasami niezauważalny wpływa na rozwój ucznia. Co więcej może być także swoistą terapią dla potrzebującej jej uczniów, co nie jest bez znaczenia w zawiasku z nowymi zadaniami szkoły od początku nowego roku szkolnego. W tym kontekście z zainteresowaniem odnotowuje propozycję zawartą w programie nauczania języka polskiego na drugim poziomie nauczania (klasy 4/6) CZYTAĆ, MYSLEĆ, UCZESTNICZYĆ Marleny Derlukiewicz w którym pojawia się propozycja biblioterapii jako metody pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Leczenie książką to jeden, a czytanie ze zrozumieniem to drugi istotny aspekt pracy z książką. Poprawa wyników w tym zakresie gwarantuje poprawę wyników nauczania w tym wyników sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej, który w tym roku wypadł nieco poniżej oczekiwań. Uwaga ta dotyczy całej Polski, a komentarze znawców podkreślają większy stopień trudności sprawdzianu niż w ubiegłym roku.
Finał Euro 2012 jak i koniec roku szkolnego już blisko - jeden i drugi jest oczekiwany z zainteresowaniem i utęsknieniem. O ile w szkole jest już wszystko jasne, o tyle w mistrzostwach Europy wszystko będzie jasne po meczu finałowym 1 lipca w Kijowie.
Zgodnie jednak z nie najlepsza tradycją o sprawach szkoły i szeroko rozumianej oświaty często decydowało w czasach wakacji. Mam nadzieje ze tym razem tradycji nie stanie się zadość. Chociaż, kto wie …
Tymczasem "Gazeta wyborcza" i Wydawnictwo Edukacyjne, ,,Operon,, rozpoczęły debatę "Komu przeszkadza Karta Nauczyciela?"
Już pierwsze glosy pokazują wielka różnorodność, charakterystyczną w dyskusji o szkole polaryzację poglądów.
Mam nadzieje, że dyskusja ta rozpocznie ogólnonarodową rozmowę o przyszłości polskiej szkoły, której podsumowaniem mogłyby stać się uchwała sejmowa przyjęta czasie planowanych obrad Sejmu w 240 rocznicę ustanowienia Komisji Edukacji Narodowej; - 14.10.2013 r.
Aby rozmowa i dyskusja o polskiej szkole mogła być twórcza, musi być powszechna, autentyczna, obiektywna i analizująca każdy aspekt funkcjonowania szkoły. Dopiero w oparciu o jej wyniki, które pozwolą na wnikliwą diagnozę stanu obecnego polskiej oświaty można pokusić się o zaprezentowanie wizji polskiej szkoły przyszłości. Wówczas moim zdaniem można mówić o odpowiednim czasie na nowelizację Karty Nauczyciela.
Kończąc moje krótkie przemyślenia, nawiąże do tytułu mojego felietonu i przypomnę nieśmiertelne powiedzenie najwybitniejszego polskiego trenera piłki nożnej Kazimierza Górskiego; ,,Piłka jest okrągła a bramki są dwie”. Przypominam je także po to, by społeczności szkolne umiały walczyć o swoje zwycięstwa dobrą piłką i potrafiły wystrzegać się samobójów, a jeśli będą strzelać, to do jednej bramki, czego serdeczne życzę.
A. Pieczonka
SP Wola Rafałowska