W edukacji zawsze kładziono nacisk na rozwój inteligencji, którą posiada każdy człowiek. H. Gardner poszedł dalej dowodząc, że istnieją inteligencje wielorakie, które można kształtować i rozwijać, co zwiększa możliwości uczenia się dzieci. W odniesieniu do dzieci H. Gardner wyróżnia 8 typów inteligencji: językową, matematyczno – logiczną, przyrodniczą, ruchową, muzyczną, wizualno – przestrzenną, interpersonalną, intrapersonalną. Wszystkie inteligencje są równouprawnione, żadna nie jest ważniejsza od innej.
Szkoła Podstawowa im. św. Jana Kantego w Błędowej Tyczyńskiej zakwalifikowała się do udziału w trzyletnim projekcie „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Głównym celem Projektu jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji dzieci rozpoczynających naukę szkolną w oparciu o teorię inteligencji wielorakich H. Gardnera. Każde dziecko jest zdolne, ale nie wszystkie mają rozwinięty ten sam rodzaj inteligencji. Trzeba było to poznać, by skuteczniej wspierać rozwój dziecka. Koncepcja zajęć pozalekcyjnych uwzględniała diagnozę inteligencji uczniów i były one zgodne z ich zainteresowaniami i zdolnościami. Dzieci korzystając z bardzo atrakcyjnych pomocy dydaktycznych (na łączną kwotę 8 tys. zł) odczuwały radość ze zdobywania wiedzy, rozwijały zdolności i umiejętności uczenia się zgodnie z indywidualnym systemem rozwoju oraz indywidualnym profilem inteligencji dziecka.
Na zakończenie I etapu Projektu 4 XII 2009r. odbyło się w naszej szkole „Spotkanie ze św. Mikołajem”, które było pokazem efektów projektu. Zaproszeni goście (m.in. dyrektor, ksiądz, rodzice, nauczyciele, uczniowie i przedszkolaki) byli pod wrażeniem prezentowanych przez uczestników projektu umiejętności artystycznych, a zwłaszcza choreograficznych i lingwistyczno-muzycznych. Wszyscy otrzymali od św. Mikołaja prezenty.
Pierwszy etap projektu przyniósł niewymierne korzyści, które na pewno będą procentować w dalszych etapach edukacji. Pokazał, że poprzez zabawy, odpowiednio dobrane środki dydaktyczne-edukacja może być dla dziecka ogromną radością!
Z. Banaszewska