Bibliotekarz to obecnie zawód nie przystający zupełnie do tego wyobrażenia o nim sprzed kilku lat. Zmiany otoczenia wymagają przeformułowania dotychczasowych sposobów działania i wprowadzania nowej filozofii istnienia. Sprostanie wymogom i oczekiwaniom społeczeństwa informacyjnego, jakim powoli się stajemy, skłania do większej aktywności i ciągłego doskonalenia zawodowego.
Biblioteka jest instytucją niedochodową, więc jej perspektywy rozwoju w dynamicznie rozwijającym się środowisku nie są tak szerokie, jak innych instytucji nastawionych na dochód. Mimo to staramy się bacznie przyglądać jak to robią inni, z jakich środków przy tym korzystają i jak układa się ich współpraca z władzami lokalnymi. W tym celu w ciągu całego roku korzystamy z różnorodnych szkoleń dla bibliotekarzy, poszerzając swoje umiejętności i otwierając się na zmiany w twórczy sposób.
W październiku br. miałyśmy okazję wziąć udział w dwudniowym wyjeździe studyjnym do bibliotek wrocławskich, zorganizowanym przez pracowników działu metodycznego WiMBP w Rzeszowie. Uczestniczyła w nim liczna grupa bibliotekarzy z Podkarpacia. Program wyjazdu obejmował zwiedzanie tamtejszych bibliotek i sprzyjał integracji środowiska bibliotekarskiego. Zostaliśmy bardzo gościnnie przyjęci przez wrocławian, najpierw w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej, a później w wielu filiach Miejskiej Biblioteki Publicznej. W ciągu kilku ostatnich lat dzięki finansowej pomocy Fundacji Bertelsmanna i wsparciu władz lokalnych, biblioteki te zostały, zgodnie z nowoczesnymi tendencjami, gruntownie wyremontowane, doposażone i przystosowane dla niepełnosprawnych.
Dolnośląska Biblioteka Publiczna im. T. Mikulskiego posiada ogromny księgozbiór w języku polskim, dział książki mówionej, bogatą fonotekę, czytelnię czasopism liczącą ponad 400 tytułów, wypożyczalnię książek w języku niemieckim (najbogatszą na Śląsku), angielskim, francuskim, koreańskim. Prowadzi działalność skierowaną do wszystkich grup wiekowych w szczególności dla dzieci, młodzieży i osób starszych.
Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu to 64 filie, bardzo nowoczesne, z doskonałą aranżacją wnętrz, meblami, sprzętem audio. Urządzone są one w podobnym stylu, w przestrzennych pomieszczeniach, z dużą ilością światła i gamą kolorów. Na uwagę zasługuje tu słynna wrocławska Mediateka, która działa od 2004 roku. Jej zbiory liczą obecnie ponad 30 000 mediów. Są to: książki, filmy, muzyka, książki do słuchania, multimedialne programy edukacyjne i gry komputerowe. Działa w niej także MultiCentrum - interaktywne centrum edukacji, którego celem jest uzupełnienie wiedzy oferowanej w tradycyjnym systemie nauczania oraz Language Cafe – proponujące bezpłatne konwersacje z lektorami języków obcych. Na potrzeby najmłodszych dzieci powstała Biblioteka Safari, która swoim wystrojem i propozycją zajęć, ma zachęcać dzieci do częstego jej odwiedzania.
Taki wyjazd wyznacza cel, do którego ze względu na realia w jakich funkcjonujemy jeszcze nam daleko, ale przynajmniej pokazuje kierunek, w którym należy podążać.
Zupełnie inny charakter miało szkolenie, które odbyło się 1 grudnia w jednej z filii WiMBP w Rzeszowie. Prowadziła je pani Grażyna Sobieska-Szostakiewicz, członkini Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA, na co dzień pracująca w warszawskich ośrodkach dla młodzieży, która nie ma łatwego dzieciństwa.
Metoda KLANZY to praca w grupie, w której każdy ma szansę się wykazać, poczuć dobrze wśród innych i może się rozwijać. Jest to rodzaj oddziaływania wychowawczego, nie tylko na dzieci, ale też na osoby dorosłe i starsze. Podstawowe założenie to stworzenie w grupie życzliwej atmosfery, wzajemnej akceptacji, zasad, które aprobują wszyscy. Jest to pedagogika zabawy, która wyzwala w uczestnikach odwagę, spontaniczne zachowania, kojarzy się z przyjemnością. Uczy jak można do tych działań wykorzystać najprostszy tekst literacki i na jego podstawie, w twórczy sposób, poszukiwać rozwiązań problemów. Ważnymi elementami tej metody pracy w grupie jest muzyka, taniec, ruch, dotyk, zabawy integracyjne. Takie podejście do siebie nawzajem wzmacnia potencjał ukryty w każdym z nas, uwalnia pozytywne emocje, wzbudza chęci do zdobywania umiejętności, nieustannego doskonalenia i do pozytywnych zmian.
Takich metod zabawowych nie można się nauczyć czytając ich opis, trzeba tego doświadczyć, by można było zastosować później w swojej pracy. Każde doświadczenie to poszerzanie horyzontów i inspiracja do odkrywania i działania, by realizować misję wobec środowiska w jakim pracujemy. Nasze zamiłowanie do książek łączymy ściśle z pragnieniem uczynienia ich użytecznymi dla innych.
Każdy wyjazd szkoleniowy, udział w warsztatach pozwala nam zdobyć nowe doświadczenia, by później efektywniej wykorzystać swój potencjał do pracy z użytkownikami biblioteki.
Irena Szczypek