zamknijzamknij
zamknij
strona główna urzędu gminy strona główna
     

Wybierz numer archiwalny

Wieść Gminna Nr 4/2009
URZĄD GMINY INFORMUJE
OŚWIATA I KULTURA
GOPS W CHMIELNIKU
OGŁOSZENIA
012345

Wieść Gminna 4/2009 OŚWIATA I KULTURA
Żeby uchwycić myśl potrzebny jest ruch

Kinezjologia Edukacyjna w SP nr 2 w Chmielniku

 

W roku szkolnym 2008/2009 chmielnicka Dwójka rozpoczęła realizację dwuletniego projektu unijnego: Program Rozwojowy Szkoły Podstawowej nr 2. Jednym z zadań projektu są zajęcia z Kinezjologii Edukacyjnej. W zrozumieniu istoty tych zajęć pomocne jest zastanowienie się nad dziecięcym mózgiem. Wszak nie ma w naturze nic bardziej złożonego i cudownego niż mózg będący największym kapitałem dziecka. Człowiek przychodząc na świat posiada sto miliardów komórek nerwowych i już później nie powstanie ich więcej. Jedynie móżdżek odpowiadający za ruch, umożliwia dorosłym naukę pływania, naukę jazdy na rowerze lub tańca, nawet jeśli nie uczyli się tego w dzieciństwie. Ostateczna ilość neuronów nie świadczy o tym, że to koniec procesów. Neurony łączą się tworząc połączenia międzykomórkowe, po których biegną impulsy z informacjami. Te właśnie połączenia stanowią o potędze mózgu dziecka. Mózg uczy się całe życie, jednak najwięcej połączeń powstaje do dziesiątego roku życia. Wczesne lata mają dla uczenia się największe znaczenie. W wieku pięciu lat mózg jest w 80% ukończony. Gdy dziecko ma trzy lata w jego mózgu jest około kwadryliona połączeń. Neurony, które w czasie wzrostu mózgu nie zostały przyłączone lub są słabe – umierają. Im gęstsza i bogatsza plątanina powstanie w głowie malucha tym większa będzie jego łatwość uczenia, wyższa inteligencja, więcej talentów i uzdolnień. Częstość powtarzania danej czynności przez dziecko wpływa na jej utrwalanie. Chcąc ułatwić naukę należy jak najwcześniej stymulować młody umysł, by powstało jak najwięcej sprawnych dróg, po których błyskawicznie będą przemieszczać się informacje. Na rozwój połączeń między komórkami mają wpływ wielozmysłowe doświadczenia, odżywianie, woda, ruch i tlen.

Kinezjologia to nic innego jak ruch w najczystszej postaci. Mózg, żeby prawidłowo funkcjonował musi otrzymywać wodę, która wspomaga proces przenoszenia informacji pomiędzy neuronami. Istotne jest by pić czystą wodę. Soki zawierają cukier i uruchamiają procesy trawienne hamujące procesy myślowe. Mózg do sprawnego działania potrzebuje dopływu dotlenionej krwi, a to możliwe jest podczas ruchu. Ćwiczenia ruchowe pozwalają zachować sprawność ruchową, ale także stymulują mózg.


Pełen obraz otaczającego świata człowiekowi zapewnia integracja prawej i lewej półkuli mózgowej. Mózg jest narządem symetrycznym, a każda półkula ma inne zadania. Kiedy słyszysz piosenkę lewa półkula przetwarza słowa, a prawa melodię. Dlatego piosenek uczymy się z łatwością, biorą w tym udział obydwie półkule. Brak współpracy między nimi prowadzi do zakłóceń: trudności w nauce, koncentracji uwagi, wyrażania własnych emocji. Powstałe zaburzenia można zlikwidować poprzez ruch.

Metoda Kinezjologii Edukacyjnej zawiera ćwiczenia ruchowe pozwalające na naukę całym mózgiem; uaktywnia części mózgu, które wcześniej były niedostępne. Główne ćwiczenia to: ruchy naprzemienne, leniwa ósemka, ruchy oburącz; ćwiczenia przekraczające linię środka, dotleniające, wydłużające, wyciszające, na koncentrację itp. Te proste, przyjemne ćwiczenia usprawniają ciało, system nerwowy, zapamiętywanie i sprawiają, że proces nauki jest naturalny i spontaniczny. Powodują natychmiastowe, długotrwałe zmiany przez budowanie powiązań nerwowych w obrębie mózgu i ciała. Pozwalają szybciej się uczyć i likwidować przeszkody w czytaniu, pisaniu, liczeniu. Dzieci dzięki tej metodzie zaczynają odczuwać satysfakcję z pracy umysłowej. Trudności są przezwyciężane a uczenie przebiega efektywniej, bezstresowo. Nauka staje się przyjemnością.

Moja trzyletnia przygoda z Kinezjologią Edukacyjną pozwala stwierdzić: „tak, to działa”. Mówię to jako praktyk, który sam doświadczył, że efektem ćwiczeń jest sprawność fizyczna, brak bólu w kościach, dobra pamięć, bystrość umysłu, wewnętrzny spokój i uśmiech tak cenny w pracy pedagoga. Kinezjologia to sposób na dobry dzień i trafna inwestycja w przyszłość. Wszystkich zainteresowanych zapraszam do SP. nr 2 od poniedziałku do piątku od 7.30 do 7.55.

Maria Piątek


poprzednia strona do góry następna strona

drukuj


Środa, 19 Stycznia 2022 r.
WYSZUKIWARKA
Warto przeczytać
23 Grudnia 2021 r.
W listopadzie nasz samorząd otrzymał promesę na realizację zadania pn. "Odbudowa infrastruktury drogowo - mostowej na terenie Gminy Chmielnik". Przedsięwzięcie uzyskało dotację w ramach Programu Rządowego Funduszu Polski Ład w wysokości 7 581 475 zł i ma pokryć do 95% kosztów jego realizacji.
Realizacja: ProART